کباب‌خوری با فردین، اکبر عبدی، خسرو شکیبایی، شهاب حسینی و جمشید مشایخی (فیلم)


کباب‌خوری با فردین، اکبر عبدی، خسرو شکیبایی، شهاب حسینی و جمشید مشایخی (فیلم)

کباب هنوز هم مثل قدیم معنی خاصی دارد؛ یعنی بهترین غذا. در این فیلم، تاریخ پخت کباب را با هنرمندان سینما مرور کرده‌ایم.

کیفیت پایین:

کیفیت خوب:

عصر ایران؛ محسن ظهوری ـ کباب، غذای محبوب ایرانیان است؛ غذایی که پا را از ایران فراتر گذاشته و برای خودش شهرتی به هم زده.

«بیارند گوشت تُخلی و با ادویه گرم و پیاز و نمک به قدر و نرم بکوبند و ساعتی بگذارند که خود را بگیرد. بعد از آن، هرکدام را مقابل گَردکانی بزرگ، گِرد بسازند و در سیخِ آهنینِ هموارِ باریک بکشند و بر آتش نرم بپزند.»

«حاج‌محمدعلی باورچی بغدادی» این دستورالعمل را بیش از ۵۰۰ سال پیش درباره پخت کبابی نوشته که شباهت‌های زیادی با کوبیده امروز دارد. کوبیده‌ای که قدمت آن را به دوره قاجار و «حاج‌غلامحسین‌خان نایب» نسبت می‌دهند. خوراکی دلپذیر که آن را به سیخ می‌کشند و مستقیم روی حرارت ذغال گداخته یا همان‌که آتش نرم گفته‌اند، می‌گذارند تا پخته شود.

در این فیلم تاریخ کباب را ببینید و همزمان آموزش آن در سینمای ایران را مرور کنید. از فردین تا خسرو شکیبایی، از علی نصیریان تا اکبر عبدی و پرویز پرستویی و شهاب حسینی به تماشای کباب خورد‌ها بنشینید و ببینید داریوش مهرجویی، علی حاتمی، عبدالرضا کاهانی و دیگر کارگردانان سینمای ایران چطور کباب را پیش چشم مخاطبان گذاشته‌اند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بیشتر ببینید:

سرگذشت سینماگران انقلاب / آوینی، مخملباف، ملاقلی‌پور، حاتمی‌کیا و مجیدی چه می‌خواستند و چه کردند؟ (فیلم) شکاف طبقاتی؛ هشدار داریوش مهرجویی (فیلم) توقیفی‌ها / فیلم‌های مهم سینمای ایران که ممنوع شدند (فیلم) سینما، غرب و ایران (قسمت اول): تروریست، مهربان یا شترسوار؛ تصویر ایران در سینمای غرب کدام است؟ (فیلم) مشروطه در آثار علی حاتمی (فیلم) رمزگشایی از گوزن‌ها / چرا ساواک به فیلم مسعود کیمیایی حساس بود؟ (فیلم)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر بهار + مجموعه اشعار بلند، کوتاه، دو بیتی و شعر نو از شاعران مختلف با موضوع بهار