تاکید دادستان بجنورد بر اجرای مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا


تاکید دادستان بجنورد بر اجرای مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا

بجنورد- ایرنا- دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان شمالی بر لازم الاجرا بودن مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید کرد و گفت: مشاورین املاک نرخ اجاره را نباید بیش از نصاب‌های مقرر افزایش دهند.

سیدجواد ایلالی با اشاره به اینکه رعایت حقوق دیگران به ویژه اقشار کم درآمد و آسیب پذیر در شرایطی که از طرفی با مشکلات عدیده اقتصادی و از طرف دیگر گسترش ویروس کرونا مواجه هستیم یک وظیفه است، مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا ویروس را درباره تکلیف مشاورین املاک در افزایش ندادن اجاره بها بیش از نصاب های مقرر لازم الاجرا دانست.

وی با بیان اینکه بنگاه‌های مسکن نباید از اجرای این مصوبه تخطی و از آن سرپیچی کنند، تصریح کرد: با توجه به مبانی قانونی در صورت وقوع تخلف از این مصوبه مستاجر می‌تواند نسبت به طرح دعوا به طرفیت موجر از طریق مجاری قانونی اقدام کند.

ایلالی با انتقاد از وجود خلاء‌های قانونی که در دراز مدت بتواند رافع مشکلات آشفته بازار مسکن و اجاره بها باشد، این نوع مصوبات را ناکافی و مانند مسکنی دانست که در کوتاه مدت موثر است.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی، قانون خاصی برای کنترل اجاره بها در قوانین مدنی، تجارت و روابط موجر و مستاجر یا قانون نظام امور صنفی وجود ندارد و این یک نقیصه به شمار می رود که موجبات سوء استفاده های عدیده ای را فراهم می سازد.

این مقام قضایی با اشاره به مصاحبه دادستان کل کشور در این خصوص اظهار داشت: متناسب با مقررات مصوبه ستاد ملی مقابله با کروناویروس، موجر می تواند متناسب با تقویم اجاره بها در سال ۱۳۹۸ در تهران حداکثر تا ۲۵ درصد، در دیگر کلان شهرها حداکثر تا ۲۰ درصد و در شهرهای کوچک نیز تا حداکثر تا ۱۵ درصد اجاره بها را افزایش دهد.

پیشتر، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفته بود: بر اساس آمارها، ۳۵ هزار خانوار در شهرهای این استان مستاجرند که بیش از ۲۰ هزار خانوار از این تعداد، در مرکز استان هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...