فرماندار: ‌آب‌بهای مزارع پرورش ماهی ومیگوی آبادان قانونی محاسبه ‌شود


فرماندار: ‌آب‌بهای مزارع پرورش ماهی ومیگوی آبادان قانونی محاسبه ‌شود

آبادان - ایرنا - معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان محاسبه آب بهای مزارع پرورش ماهی و میگوی چوئبده آبادان بر اساس پنج درصد را ظالمانه و باعث ورشکستگی مزرعه‌داران دانست و گفت: آب بهای مزارع پرورش ماهی و میگو باید براساس قانون محاسبه شود.

به گزارش ایرنا سیدزین‌العابدین موسوی شنبه شب در نشست بررسی مشکلات مزارع پرروش ماهی و میگو در فرمانداری آبادان اظهار داشت: براساس ماده ۵۸ قانون اخذ آب‌بها از کشاورزان بهره‌مند از آب رودخانه‌هایی که در طول سال به دریا روانه می‌شوند قبل از مهار آن ممنوع می‌باشد اما مزارع پرورش ماهی در آبادان در پایین‌ترین و انتهای رودخانه بهمنشیر آب‌بها پرداخت می‌کنند.

وی خواستار محاسبه آب‌بها بر اساس یک درصد از مزرعه‌داران به صورت علی‌الحساب تا اطلاع بعدی شد و افزود:برای برطرف شدن این مشکل از مجلس شورای اسلامی استفسار می‌شود تا حق مزرعه‌داران احقاق شود.

موسوی گفت:آب مورد نیاز مزارع پرورش میگو و ماهی در چوئبده آبادان به صورت سنتی با جزر و مد آب تامین می‌شود و شبکه تامین آب در این منطقه احداث نشده است لذا محاسبه نرخ آب بهای آنها به صورت پنج درصد عادلانه نیست.

وی همچنین افزود: برق تاسیسات آبیاری زمین‌های کشاورزی و مزارع پرورش ماهی و میگو در آبادان به شبکه برق شهر وصل است و برای پایداری برق شهر و تامین برق بخش تولید نیاز به جداسازی آن است.

فرماندار آبادان افزایش تعداد بیل مکانیکی برای لایروبی انهار سنتی و مسدودسازی آنها درمواقع ضروی بخصوص مدکامل آب دریا برای جلوگیری از نفوذ آب به منازل و زمین‌های کشاورزی در اروندکنار و چوئبده را خواستار شد و گفت:متاسفانه تعدادی بیل مکانیکی بدون هماهنگی از منطقه خارج شدند.

وی افزود:آبادان صدمات زیادی از خشکسالی و آب شور و سیل سال گذشته دیده است و باید قول‌هایی که به مردم دادیم عملیاتی کنیم.

یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از پلمب تعدادی از مزارع پرورش میگو و ماهی در چوئبده به دلیل پرداخت نکردن آب‌بها گفت:در سال جهش تولید همه باید تسهیل‌گر امر تولید باشیم و موانع پیش روی آن را برداریم.

جلیل مختار افزود: متوسط آب بها از شبکه مدرن پنج درصد است و آب بهای مزارع سنتی یک درصد است و محاسبه آب‌بهاب مزارع ماهی و میگو آبادان بر اساس شبکه مدرن ظلم بزرگ در حق کشاورزی و آبزی پروری است.

وی گفت:فرمول محاسبه آب‌بها باید براساس شرایط اقلیمی هر منطقه و امکانات و شبکه‌های آبیاری در نظر گرفته شود.

مدیر کل شیلات استان خوزستان هم در ادامه این نشست گفت: ۱۵ هزار تن ماهی گرم آبی تولید سال گذشته از مزراع پرورش ماهی برداشت نشده است.

فتح اله ابوعلی افزود:با بسته شدن مرزهای صادراتی به دلیل فراگیری ویروس کرونا متاسفانه بازارهای صادراتی ماهی‌های گرم آبی کم شده و این عامل باعث شده تا مرزعه داران تمایلی به برداشت ماهی از مزارع پرورشی نداشته باشند.

وی گفت:بسیاری از مرزعه داران و پروش دهندگان ماهی دچار ضررو زیان شدند و نیازمند حمایت هستند.

۱۱۲ مزرعه فعال و نیمه فعال و راکد در سایت پرورش میگو و ماهی چوئبده آبادان قرار دارد.

هفت مزرعه پرورش ماهی گرم‌آبی در این سایت فعال است که برای بیش از ۲۴۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتانیاهو با هدف ماندن در قدرت به دنبال جنگ با ایران است