بمب های شیوع کرونا، رها در میانه مرگ و زندگی


بمب های شیوع کرونا، رها در میانه مرگ و زندگی

کرمان - ایرنا - دیار کرمان این روزها با چالش جدی چون وجود معتادان متجاهر روبرو شده که سلامت و امنیت روانی مردم را تحت الشعاع قرار داده و آن چیزی نیست جز بمب های شیوع کرونا، رها در میانه مرگ و زندگی.

این دیار سخاوت و کرامت که در همجواری با استان های هم مرز با کشورهای تولید کننده مواد مخدر، آسیب های زیادی را به جان خریده و هزینه های سنگین مادی و انسانی را در این راه پرداخته، اکنون در بحبوحه شیوع ویروس منحوس کرونا و در میانه برنامه های ناتمام و ابتر مبارزه با مواد مخدر با پدیده معتادان متجاهری روبرو است که بخش زیادی از آنها به این ویروس ناشناخته و مرموز مبتلا هستند و با حضور و تردد در سطح شهر همچون بمب های شیوع کرونا، سلامت جامعه را تحت الشعاع قرار داده اند.

دغدغه جدی استان کرمان برای ساماندهی معتادانی که روزگاری جوهره وجودی و خدادادی خود را فدای شادی های زودگذر کرده اند و اکنون در مرداب اعتیاد گرفتار آمده اند، یکی از مسائل جدی این استان به شمار می رود.

داستان این ماجرا از انتشار یک کلیپ در فضای مجازی آغاز شد که در آن نشان داده شد که تعداد زیادی از معتادان متجاهر در یکی از میادین اصلی شهر کرمان مشغول استعمال مواد مخدر بودند و این در حالی بود که با شیوع ویروس کرونا، کار جمع آوری و انتقال این معتادان به مراکز ترک اعتیاد اجباری (مراکز ماده ۱۶ ) تعطیل شده بود اما در نهایت با برگزاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و هماهنگی های قضائی، انتظامی و اجرایی، تعداد بالغ بر ۳۲۰ معتاد متجاهر جمع آوری و به مراکز پیش بینی شده منتقل شدند.

در ادامه این ماجرا، پس از ارزیابی های لازم ۲۷۲ نفر از این افراد که شرایط پذیرش در مرکز ماده ۱۶ را داشتند، پذیرفته شده و وارد فاز بعدی سنجش سلامت شده و نتیجه این بررسی ها نشان داد که بالغ بر ۱۰۰ نفر از این افراد به کرونا مبتلا هستند.

پیش بینی های مراجع مربوطه از جمله بهزیستی و علوم پزشکی و برآورد ابتلای حدود ۲۰۰ نفر از این افراد به ویروس کووید – ۱۹ این بار زنگ قرمز هشدار را برای مسئولان به صدا درآورد که حضور این افراد در سطح جامعه به مانند بمب هایی است که این ویروس را به صورت گسترده انتشار می دهند و اگر چه به استناد نظرشورای کشوری و استانی کووید ۱۹، جمع آوری های تجمعی در هر یک از موارد به ویژه در حوزه معتادان متجاهر که افراد با ریسک بالا به شمار می رفتند، ممنوع شده بود، اما تصمیمات جدیدی در این حوزه اتخاذ شد.

در این میان با ورود و تاکید رئیس کل دادگستری استان کرمان بر جبران قصور انجام شده در جمع آوری معتادان متجاهر، موضوع به شکل جدی تری ادامه یافت.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در این رابطه با اشاره به اینکه جمع آوری معتادان متجاهر یک مطالبه جدی مردمی بوده ، خاطرنشان کرد: پس از بازدید از حاشیه شهر کرمان و به منظور پاسخ به مطالبات مردم برای جمع آوری معتادان متجاهر، کار جدی و سریعی برای جمع آوری معتادان متجاهر آغاز شد زیرا با شیوع بیماری کووید - ۱۹ وتعطیلی مراکز ماده ۱۶ شاهد وضعیت نامناسبی در سطح شهر بوده ایم.

یدالله موحد با اشاره به این مطلب که تعطیلی مراکز ماده ۱۶ شاید دستگاه های متولی را دچار یک غفلت کرده که در دوران شیوع بیماری کرونا نباید این افراد را جمع آوری کرد، ادامه داد: این نوع نگاه منجر به لزوم واکنش سریع و عکس العمل جدی برای جمع آوری معتادان متجاهر شد.

وی تصریح کرد: اگر ظرف ۵ ماه گذشته تدبیر شده بود و مقدمات و تمهیدات پذیرش افراد در مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ فراهم گردیده بود، شاهد وضعیت کنونی در سطح جامعه نبودیم.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان با تاکید بر این مطلب که برای مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ باید لایه های قرنطینه در نظر گرفته می شد تا نیروی انتظامی نیز کار جمع آوری این افراد را ادامه دهد، افزود: براساس برآوردهای مراکز بهداشتی و درمانی و شواهد موجود، بخشی از معتادان متجاهر در جامعه مبتلا به کووید ۱۹ هستند و نحوه معاشرت آنها و رفت و آمدهای آنها در سطح شهر منجر به شیوع بیماری می شود.

موحد بیان کرد: سوال جدی مردم این است که در ماه های اخیر چرا ظرفیت سازی های لازم برای جمع آوری معتادان متجاهر انجام نشده است و استان کرمان باید مشکلات پیش رو را دیده و برای حل آنها برنامه ریزی و اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: کاستی های انجام شده در پنج ماه گذشته برای ایجاد لایه های قرنطینه در مراکز ماده ۱۶ باید در اسرع وقت جبران شده و کار جمع آوری معتادان متجاهر با ظرفیت بالا در استان دنبال گردد.

از دیگر سو با توجه به اینکه با جمع آوری بخشی از معتادان متجاهر از سطح میدان مشتاق کرمان، حضور این افراد در سایر میادین شهری و اماکن مخروبه نیز جلوه بصری شهری و آرامش روانی مردم را تحت الشعاع قرار داده است، دادستان کرمان بهعنوان مدعی العموم وارد عرصه شده و بر ظرفیت سازی برای پذیرش معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ تاکید کرده است.

دادخدا سالاری با تاکید بر این مطلب که هرگونه قصور دستگاه ها در ایجاد زمینه لازم برای جمع آوری و درمان معتادان متجاهر در استان قابلیت پیگرد قضائی خواهد داشت، بر اهمیت اولویت بخشی به این موضوع صحه گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: با احتساب تعداد معتادان متجاهر در استان و معتادانی که از سایر استانها به این استان وارد شده اند، نیاز به افزایش ظرفیت ها برای ساماندهی و درمان این افراد در مراکز ماده ۱۶ وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه جمع آوری معتادان متجاهر مشکلی نداریم و سایر دستگاه های متولی از جمله بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی باید زمینه های لازم برای نگهداری و درمان این افراد را فراهم کنند، اظهارداشت: نقش معتادان متجاهر در شیوع بیماری کووید ۱۹ نیز قابل توجه است و کار جمع آوری این افراد نباید به صورت ابتر و ناکارآمد باقی بماند.

سالاری از پیگیری های مجدانه و توجه ریاست کل دادگستری استان به موضوع جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر تقدیر کرد و ادامه داد: اقدامات و تلاش های فرماندهی انتظامی استان و عوامل پلیس، بهزیستی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در راستای جمع آوری و پالایش معتادان متجاهر نیز جای تقدیر ویژه دارد.

وی از همراهی ها و پشتیبانی های مجموعه اجرایی استان به ویژه استاندار کرمان و مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان به منظور هماهنگی طرح جمع آوری معتادان متجاهر نیز تقدیر کرد و اظهارداشت: جمع آوری معتادان متجاهر در کاهش سرقت ها، کاهش تکدی گری و رفع ناامنی تاثیر به سزایی دارد.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان یادآور شد که استان کرمان با توجه موقعیت جغرافیایی و شرایط موجود خود از استان های بسیار آسیب پذیر در حوزه مواد مخدر و اعتیاد به شمار می رود و با توجه به کمبود امکانات مورد نیاز برای انجام اقدامات اثرگذار از سوی سازمان های عمل کننده، لازم است که ستاد مبارزه با مواد مخدر در تامین امکانات و اختصاص اعتبارات با توجه به اقدامات خوب مقابله ای استان کرمان در امر مبارزه با مواد مخدر، توجه ویژه ای به این استان داشته باشد.

در ادامه با اعلام نظر فرمانده انتظامی استان کرمان درباره آمادگی این نیرو برای جمع آوری معتادان متجاهر، استان کرمان شاهد هم افزایی خوبی در این حوزه بوده است به نحوی که امید می رود در روزهای آینده شاهد نتایج مثبتی از جمع اوری این افراد بوده و از این مسیر گام بلندی در جهت ارتقای سلامت جامعه برداشته شود.

فرمانده انتظامی استان کرمان همچنین تاکید کرده است که افزایش مطالبه افکار عمومی برای جمع آوری معتادان متجاهر منجر به اجرای طرح جمع آوری این افراد شده و این طرح نیز در صورت تائید مراجع قضائی و اجرایی، تداوم خواهد داشت.

سردار عبدالرضا ناظری با اشاره به این مطلب از اسفندماه سال گذشته کار جمع آوری معتادان متجاهر در استان به دلیل شیوع بیماری کرونا متوقف شد، گفت: ظرفیت متناسب در سال ها و سنوات گذشته برای جمع آوری معتادان متجاهر ایجاد نشده است که این خلاء در اسرع وقت باید از سوی مسئولان مربوطه مرتفع گردد.

وی اظهار داشت: با شیوع بیماری کووید - ۱۹ باید توجه میکردیم که معتادان، افراد آسیب پذیری بوده اند که امروز آسیب زا هستند و به عنوان منبعی برای شیوع کرونا به شمار می روند و لازم است که ساماندهی لازم در رابطه با این افراد انجام شود لذا در امر جمع آوری و نگهداری این افراد با توجه به بیماری کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی الزامی است.

اما بازی بدون برنده اعتیاد و مواد مخدر و در پی درد بی پایان مواد مخدر بر پیکره استان زرخیز کرمان که این روزها فرزندان زیادی از مام وطن را از جوهره اصلی وجودی خود به دور افکنده، و در پرتوی برنامه های جامع ترک اعتیاد و ساماندهی معتادان تلاش می شود این افراد از گردونه اعتیاد خارج شده و به زندگی سالم اجتماعی بازگردند تا سپیده های دم های این شهر زیباتر و لبخند شهر به سلامت و سعادت همیشگی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان