انسان موجود بسیار پیچیده‌ای است که سال‌هاست دانشمندان حیطه‌های مختلفی از جمله روانشناسی بالینی و روانشناسی اجتماعی به بررسی رفتارهای او می‌پردازند. درک این مسئله که انسان چطور فکر می‌کند، چطور تصمیم می‌گیرد و چه عواملی بر افکار و تصمیم‌های او اثرگذار هستند، اهمیت بسیار زیادی دارد و منجر به دستاوردهای بسیاری خواهد شد. بنابراین عجیب نیست که برای انجام تحقیقات روانشناسی منجر به درک رفتار انسان زمان و هزینه زیادی صرف می‌شود.

اگر شما هم دوست دارید چه در زمینه پیشرفت شخصی و چه در زمینه پیشرفت کاری بتوانید شناخت بیشتری از رفتارهای خودتان و اطرافیان‌تان به دست آورید و از این طریق موفق‌تر عمل کنید، به هیچ وجه فهرست پنج کتابی را که در این مقاله معرفی کرده‌ایم، از دست ندهید.

هنر شفاف اندیشیدن

تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید اگر بتوانید خطاهای شناختی موثر بر طرز فکرتان را بشناسید، فکر شما تا چه حد شفاف‌تر می‌شود و در نتیجه تصمیم‌های راحت‌تر و درست‌تری خواهید گرفت؟

کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» Art Of Thinking Clear نوشته رولف دوبلی، نویسنده و کارآفرین موفق است که بعد از ترجمه اثر موفق «هنر خوب اندیشیدن» توسط عادل فردوسی پور، علی شهروز و بهزاد توکلی به فارسی ترجمه شده است. در این کتاب با مثال‌هایی جالب عوامل موثر بر طرز فکر و تصمیم گیری انسان به شما آموزش داده می‌شود که در نهایت منجر به آگاهی بیشتر شما در لحظات مهم زندگی و انتخاب‌های درست خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم فایل صوتی هنر شفاف اندیشیدن عادل فردوسی پور را خریداری کنید و آن را گوش کنید و لذت ببرید؛ به خصوص اگر بیشتر فردی شنیداری هستید.

بازداشتگاه صورتی

برترین کتاب های روانشناسی که درباره درک رفتار انسان ها سخن می گویند

یکی از جالب‌ترین کتاب‌های روانشناسی که مدتی است سر و صدای زیادی به پا کرده است، «بازداشتگاه صورتی» یا Drunk Tank Pink است. این کتاب که خوشبختانه توسط ترجمان علوم انسانی و به ترجمه هوشمند دهقان به زبان فارسی هم برگردانده و منتشر شده است، با زبانی بسیار ساده و روان و مثال‌های جالب علمی نشان می‌دهد که چطور عواملی روی تصمیم‌گیری انسان تاثیر می‌گذارند که ممکن است اصلا متوجه آن‌ها نباشد.

آدام آلتر، نویسنده این کتاب در هر فصل به بررسی نیروهای پنهان و موثر بر رفتار و احساس انسان می‌پردازد و خواننده را مرتبا شگفت زده می‌کند. برای مثال در بخشی از کتاب به تاثیری که نام شما بر دیگران دارد، می‌پردازد. او با بررسی تحقیقات متوجه می‌شود انتخاب بعضی اسامی تداعی کننده طبقه اجتماعی خاصی هستند، بعضی اسامی بدون آنکه فرد از قبل دیده شده باشد نشان می‌دهند که او احتمالا سیاهپوست است و بعضی اسامی در دیده شدن یا نشدن رزومه کاری فرد تاثیر گذار خواهند بود، همانطور که در این مطلب نیز می‌خوانید، به طریقه‌های مختلفی اشاره شده است که ممکن است نام شما بر روی تصمیماتتان تاثیرگذار باشد. پیشنهاد می‌کنیم خواندن این کتاب خوش خوان را به هیچ وجه از دست ندهید.

تغییر؛ چطور وقتی تغییر سخت است تغییر کنیم؟

کتاب تغییر که ترجمه کتاب Switch: How to change when change is Hard است، توسط برادران هیت؛ چیپ هیت و دن هیت نوشته شده است. این کتاب جالب که در دسته خواندنی‌ترین کتاب‌های روانشناسی قرار دارد، به بررسی یک سوال اساسی و همیشگی می‌پردازد؛ اینکه چرا ایجاد تغییراتی که برای مدتی طولانی پایدار بمانند، اینقدر سخت است. این دو برادر در کتاب «تغییر» شما را با مکانیسم تصمیم گیری آشنا می‌کنند و به شما آموزش می‌دهند چطور تغییرات را به عادت‌هایی ماندنی تبدیل کنید. اگر فرصت مطالعه تمام این کتاب را ندارید، نسخه میکرو بوک یا کتاب کوچک آن نیز با حجم کمتر و بیان نکات کلیدی در دسترس خوانندگان قرار دارد.

چهار اثر فلورانس اسکاول شین

برترین کتاب های روانشناسی که درباره درک رفتار انسان ها سخن می گویند

فرض کنید عده‌ای برای بازی دور هم جمع شده‌اند. در این جمع زنی وجود دارد که به همیشه برنده بودن معروف است؛ همه منتظر هستند تا ببینند نتیجه این بازی چه می‌شود و با کمال تعجب متوجه می‌شوند، باز هم همان زن برنده شده است. دلیل این اتفاق چه می‌تواند باشد؟ شاید بخشی از آن به شانس زن برگردد؛ اما بخش دیگری هم می‌تواند به این دلیل باشد که تمام بازیکنان دیگر فکر و انرژی‌شان را معطوف به زن برنده کرده بودند؛ بنابراین قانون انرژی دست به کار می‌شود و یک بار دیگر زن را به پیروزی می‌رساند.

مثال بالا خلاصه یکی از مثال‌های کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین است که سال‌هاست در ایران و تمام جهان تجدید چاپ می‌شود. اسکاول شین نه با قواعد نوشته شده روانشناسی؛ بلکه با نشان دادن بعضی قواعد ناشناخته هستی درهای دنیای تازه‌ای را به روی خوانندگانش باز می‎‌کند. چهار اثر فلورانس مجموعه‌ای از چهار کتاب اوست که به خواننده یاد می‌دهد طرز فکر، کلام و عمل او چطور می‌توانند او را به خواسته‌هایش برسانند. به شدت پیشنهاد می‌کنیم کتاب صوتی چهار اثر را از سایت فیدیبو تهیه کنید و با گوش دادن به این اثر جذاب اسکاول شین به صورت روزانه باورهایتان را از نو بسازید؛ ضمن اینکه هزینه نسخه صوتی این کتاب بسیار پایین و هم‌تراز کتاب‌های دانلود رایگان است. می‌توانید این کتاب را موقع آشپزی، رانندگی و شستن ظرف‌ها گوش کنید و از شنیدنش لذت ببرید.

نخبگان چگونه نخبه می‌شوند

می‌گویند هر انسانی استعدادی منحصر به خودش دارد که ممکن است در مسیر قرار گرفتن در چارچوب قراردادهای اجتماعی، سرکوب یا شکوفا شود. به همین دلیل هم بررسی زندگی افراد موفق در حیطه‌های مختلف همیشه جذاب بوده و هست؛ با فهمیدن داستان آن‌ها می‌توان متوجه شد استعدادهای آن‌ها چطور شکوفا شده و بقیه نیز احتمالا برای شکوفایی استعدادهایشان می‌توانند از بعضی راه‌های آن‌ها استفاده کنند.

کتاب «نخبگان چگونه نخبه می‌شوند» یا Outliers; The Story Of Success نوشته ملکوم گلدول، کتابی است خواندنی و شیرین که با تحقیقات بسیار به بررسی افراد موفق و نخبه پرداخته است و قوانینی از جمله قانون ۱۰ هزار ساعت را ارائه می‌کند که نه تنها باعث درک موفقیت نخبگان می‌شود؛ بلکه در صورت اجرا کردن منجر به موفقیت شما هم خواهد شد.