کرونا و زباله؛ دو مسئله بدخیم اجتماعی در مازندران


کرونا و زباله؛ دو مسئله بدخیم اجتماعی در مازندران

یک جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه این روزها، بنیان های اجتماعی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند، معتقد است که، شاید غیر از پدیده کرونا بتوان از زباله به عنوان یک مسئله بدخیم در مازندران یاد کرد.

حامد باقری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آسیب های اجتماعی خانواده ها در دوران کرونا اظهار کرد: بیماری کووید ۱۹ مسئله ای است که به مرحله بحران رسیده و بسیاری از بنیان های اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: شاید غیر از پدیده کرونا بتوان از زباله به عنوان یک مسئله بدخیم در مازندران، یاد کرد و مسئله های بدخیم عموماً وقتی یقه جامعه را می گیرند که گروه های مختلف سعی می کنند با فرافکنی خود را از آن مسئله دور کنند.

باقری با بیان اینکه سیر اشکال خانواده هایی که در دنیا و ایران وجود داشتند به صورت ایلی، طایفه ای، منطقه ای و گسترده بوده اند، تصریح کرد: در گذشته نیاکان ما از نسل خانواده‌های گسترده بودند که از یک پدر بزرگ به عنوان رئیس خانواده، فرزند، نوادگان و حتی وابستگان دور هم در کنار این خانواده ها تشکیل می شدند.

وی تاکید کرد: تغییرات اجتماعی که به دلایل مختلفی در کشور ما و دنیا ایجاد شد خانواده های گسترده به خانواده های هسته ای تبدیل شدند و تجربه ما در کشور ایران در خانواده هسته ای حداکثر به دو یا سه نسل بر می‌گردد.

این جامعه شناس ادامه داد: به عنوان مثال پدران ما در خانواده های گسترده حضور داشتند و اولین فردی بودند که تشکیل خانواده هسته ای دادند و خانواده های هسته‌ای در دوره نوجوانی جوانی و بزرگسالی تجربه چندانی نداشتند که بتوانند آن را به ما انتقال دهند و بر این اساس ما هم از تجربه لازم برخوردار نیستیم که بخواهیم آن را به فرزندانمان منتقل کنیم.

باقری ادامه داد: در آن زمان تغییرات اجتماعی به گونه ای سرعت داشت که ما تقریباً سبک زندگی و بخش قابل توجهی از آن را در خانواده هسته‌ای پذیرفتیم و خیلی از بحث های فرهنگی و باوری مربوط به حوزه خانواده همچنان از دوران سنت‌های گذشته بر جای مانده است.

وی افزود: تغییرات اجتماعی خانواده به مرور زمان پدیده‌ای به نام تاخر فرهنگی یا عقب‌افتادگی فرهنگ را به همراه داشته است چرا که از حداقل آموزش و آگاهی لازم برخوردار نیستیم و مطالعات نشان می‌دهد که ما شرایط پذیرش این پکیج آموزشی را نداریم.

این کارشناس ارشد جامعه شناسی با تاکید بر اینکه کرونا بسیاری از باورهای درست و نادرست خانواده‌ها را به چالش کشید، گفت: در حال حاضر در این شرایط برای اینکه خانواده ها کارکردهای خود را داشته باشند باید به جای حل مسئله، برای مسئله موردنظر خود استراتژی تعیین کنند.

باقری با اشاره به اینکه به عنوان مثال، در شرایط کرونایی خیانت تعریف‌های گسترده ای پیدا کرده است، گفت: در گذشته مفهوم خیانت به رابطه جنسی در خارج از خانواده تلقی می شد اما امروزه هر پنهان کاری در حوزه خانواده خیانت محسوب می شود و خیانت ها می تواند مانند مالی، رفتاری، بازاری و غیره باشد.

وی در پایان یادآور شد: پدیده کرونا بهترین چالش و فرصت بی نظیری برای جامعه ایرانی رقم زد تا جامعه ایرانی به بخشی از مشکلات تضاد درونی خودش بپردازد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو