کلنگ‌زنی و بهره‌برداری از حدود 600 میلیارد تومان پروژه گازرسانی در خراسان رضوی


کلنگ‌زنی و بهره‌برداری از حدود 600 میلیارد تومان پروژه گازرسانی در خراسان رضوی

عملیات گازرسانی به 116 روستا و 167 واحد تولیدی و صنعتی در استان خراسان رضوی با حضور وزیر نفت کلنگ‌زنی و بهره‌برداری شد.

بیژن زنگنه امروز، ۱۳ مرداد ماه، در آیین رسمی افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های گازرسانی استان خراسان رضوی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: ما استوار، محکم و سرحال با هدف خدمت به مردم ایستاده‌ایم. البته مشکلات زیاد است اما فعالیت‌ها در صنعت نفت را طی ۲ سالی که از تحریم‌ها گذشته زنده نگه داشته‌ایم.

وی افزود: اکنون ۲ سال و ۳ ماه از تحریم‌های شدید علیه ایران می‌گذرد و در این مدت نه ‌تنها هیچ طرحی در صنعت نفت نخوابیده بلکه ما طرح‌های جدید را نیز آغاز کرده‌ایم. امسال هم با قدرت به این روند ادامه می‌دهیم و برای آینده ریل‌گذاری خواهیم کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه ما باید پشت به پشت و دست به دست هم دهیم و برای توسعه کشور، عبور از سختی‌ها و ناامید کردن دشمنان‌مان، تلاش کنیم، عنوان کرد: انشاءالله ملت ایران به یاری خداوند متعال از این مشکلات سرافرازانه و سربلند عبور می‌کند. به برکت افزایش تولید گاز و گازرسانی در کشور اعدادی که برای صادرات فرآورده‌ها داریم، بی‌نظیر است. به دلیل منافع ملی نمی‌توانم عددی اعلام کنم اما واقعا اعداد بی‌نظیر بوده و برای کشور درآمد به همراه داشته است. وظیفه ‌ما این است تا آنجا که توان و قدرت داریم، تلاش کنیم. همه اعضای صنعت نفت نیز با تمام قدرت پای کار هستند.

وی بیان کرد: استان خراسان رضوی نخستین استان در پویش سبز بوده که از نظر موقعیت انتخاب درستی است. ملاک سبز بودن یک استان این است که ۹۵ درصد جمعیت آن زیر پوشش گاز قرار داشته باشد. جمعیت روستایی زیر پوشش گازرسانی در سال ۹۲، ۱۴ هزار روستا بود که اکنون این تعداد از ۳۰ هزار روستا عبور کرده و تا پایان سال به بیش از ۳۲ هزار روستا می‌رسد. اکنون ۸۸ درصد از جمعیت روستایی و ۹۵ درصد مجموع جمعیت کل کشور زیر پوشش شبکه گاز است.

وزیر نفت ادامه داد: از ابتدا نیز هدف‌گذاری برای اتصال ۹۵ درصد جمعیت کشور به شبکه گاز انجام شده بود اما تا پایان دولت دوازدهم این عدد فراتر خواهد رفت. این پوشش گسترده گازرسانی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. این یک زیرساخت بسیار مهم برای کشور است که مردم هم به خوبی آن را احساس می‌کنند.

زنگنه اضافه کرد: در میانه سال ۹۲ مطالعه روش‌های مختلف تامین انرژی پایدار و مطمئن برای روستاها به گروهی از افراد مسلط به سرپرستی یکی از استادان دانشگاه پلی‌تکنیک سپرده شد. این مطالعات حدود یک سال به طول انجامید و نتیجه آن دریافت این مهم بود که روش گازرسانی از طریق خط لوله، اقتصادی‌ترین روش است.

وی با اشاره به بند ق تبصره ۲ قانون بودجه ۹۳ و همچنین قانون رفع موانع تولید تصریح کرد: با مجوز مجلس شورای اسلامی در تصویب تخصیص درآمد حاصل از صادرات سوخت‌های مایع، اعتبارات مناسبی برای گازرسانی به روستاها حاصل شد و بدون اتکا به بودجه، ۲۶ هزار میلیارد تومان منابع برای این کار به دست آمد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: دولت، مردم و محیط زیست برنده این مصوبه و اجرای آن هستند. دولت برنده بود زیرا فرآورده‌ مایع برای صادرات به دست آورد. مردم برنده شدند زیرا گاز به خانه‌های آن‌ها رسید و سطح رفاه در زندگی‌شان بالا رفت. محیط زیست هم برنده بود زیرا با اجرای این طرح‌ها کسی برای تهیه سوخت هیزم و بوته سراغ محیط زیست نمی‌رود. بی‌شک آثار زیست‌محیطی این طرح در چند سال آینده بیشتر نمایان می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه با گازرسانی روستایی، هزاران شغل ایجاد شد زیرا همه این تجهیزات ساخت ایران است و پیمانکاران نیز ایرانی هستند، عنوان کرد: با رساندن گاز به خانه‌ها، مردم بخاری و تجهیزات مورد نیاز خریداری کردند و به این شکل چرخه اشتغال هم برای مردم ایجاد شد و این موضوع در شرایط فعلی به کمک کشور آمد. گازرسانی به روستاها به برکت توسعه پارس جنوبی انجام شد. در سال ۹۲ با کمبود گاز روبه‌رو بودیم و مصرف سوخت مایع بالا بود. در این سال نیروگاه‌ها ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند اما در سال‌های اخیر مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها به یک‌سوم تقلیل یافت و این مقدار در آینده کمتر هم می‌شود.

وی افزود: صادرات گاز نیز با افزایش تولید گاز پارس جنوبی ۹۰ درصد افزایش یافته است. ایران هم‌اکنون به ‌طور میانگین روزانه حدود ۷۵ میلیون متر مکعب گاز صادر می‌کند. ظرفیت تولید پارس جنوبی در سال ۹۲ روزانه ۲۸۰ میلیون متر مکعب است که این رقم تا پایان امسال به روزانه ۷۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وزیر نفت ادامه داد: گاز تامین شده از میدان گازی پارس جنوبی در سال ۹۱، ۳۹ درصد نیاز گازی کشور بوده که این مقدار در سال ۹۹ به ۶۶ درصد می‌رسد. دوسوم گاز کشور از پارس جنوبی تامین می‌شود. باید توجه داشت پول محرک اصلی نیست بلکه دلیل اصل توسعه پارس جنوبی در سال‌های اخیر مدیریت بوده است.

گازرسانی روستایی یکی از مهم‎‌ترین خدمات ارایه شده به مردم محسوب می‌شود

در ادامه امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: گازرسانی روستایی که با نهضت گازرسانی آغاز شد، دسترسی مردم را به یک خدمت ممتاز میسر کرد. این موضوع یکی از مهم‌ترین خدمات ارایه شده به مردم محسوب می‌شود.

وی افزود: تلاش شرکت ملی گاز ایران در این زمینه و ارائه خدمتی پاک به مردم که بسیار ستودنی است، اکنون به ثمر نشسته و ما شاهد آن هستیم که ضریب نفوذ گاز در روستاها و شهرهای کشور، بی‌نظیر است. نباد از یاد برد که گازرسانی به صنایع بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: با گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی یکی از چالش‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف که داشتن منبع مطمئن تامین انرژی است، رفع شده و امیدواریم که با تداوم این روند، شاهد به کارگیری بیشتر سرمایه‌های سرگردان در کشور باشیم. امیدواریم در برنامه‌های کلان وزارت نفت که تداوم پروژه‌های گازرسانی روستایی و صنعتی در آن دیده شده، بتوانیم شاهد آبادانی هرچه بیشتر کشور باشیم.

گازرسانی به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک در سطح استان خراسان رضوی

در بخش دیگری از این مراسم، حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی، تصریح کرد: امروز عملیات اجرایی گازرسانی به ۳۹ روستا و همچنین عملیات فاز یک و ۲ خط تغذیه رینگ جنوبی مشهد همراه با خط انتقال منشعب از خط پارچین سنگ‌بست کلنگ‌زنی می‌شود.

وی ادامه داد: عملیات گازرسانی به ۷۷ روستا با جمعیت ۶۸۹۹ خانوار با هزینه ۷۲۹ میلیارد و ۶۳۴ میلیون ریال و عملیات اجرای گازرسانی به ۱۶۷ واحد تولیدی و صنعتی با اجرای شبکه‌ای به طول ۲۶۴ هزار و ۸۹۲ متر و هزینه ۱۵۰ میلیارد و ۵۶ میلیون ریال به بهره‌برداری می‌رسد. هزینه پروژه‌های مذکور در مجموع حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: شرکت گاز استان خراسان رضوی در حال حاضر وظیفه تامین گاز طبیعی ۲ میلیون و ۳۸۵ هزار مشترک را بر عهده دارد و پس از استان تهران در رتبه دوم بالاترین میزان مشترک گاز کشور است. تاکنون گازرسانی به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک در سطح استان خراسان رضوی صورت پذیرفته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق