احداث 200 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی/ کارنامه درخشان دولت در بخش راهسازی استان بوشهر


احداث 200 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی/ کارنامه درخشان دولت در بخش راهسازی استان بوشهر

بوشهر- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهرگفت: با وجود همه تنگناهای مالی 150 کیلومتر بزرگراه چهار خطه و بیش از 50 کیلومتر راه اصلی در دولت های یازدهم و دوازدهم در این استان احداث و زیر بار ترافیک رفته و  بیش از 250 کیلومتر بزرگراه با پیشرفت مناسب در دست احداث است .

فرزاد رستمی روز دوشنبه در نشست تبیین دستاوردهای دولت درسالن کنفرانس ایرنا مرکز بوشهر افزود:در دولت تدبیر و امید تاکنون ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش راهسازی هزینه شده و حدود ۹۰۰ میلیارد تومان پروژه نیز در دست اجراست که تلاش می‌شود تا پایان دولت مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی یادآورشد: براساس بررسی‌های انجام شده وضعیت راه‌های این استان نسبت به نرم کشوری بهتر است به نحوی که در بخش راه روستایی ۹۹ درصد راه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان آسفالت شده است.

وی بیان کرد: تنها یک راه روستایی مسیر سرچشمه - جم از جمله روستاهای بالای ۵۰ خانوار در استان بوشهر هنوز آسفالت نشده است.

به گفته رستمی، برای روستای سرچشمه - جم از سمت ریز که به سرچشمه متصل می‌شود به مسافت حدود ۱۱ کیلومتر تعریف شده که از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آسفالت می‌شود و با تحقق این مهم همه راه‌های روستایی استان بوشهر آسفالت می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهریادآورشد: براساس طراحی های انجام شده تمام راه‌های فرعی استان بوشهر بعنوان راه فرعی روستایی و بالاتر از استاندار کشوری احداث شده اند.

احداث ۱۸۰ کیلومتر راه روستایی

رستمی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید ۱۸۰ کیلومتر راه روستایی در استان بوشهر احداث شده و ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر راه نیز در دست اجرا است که با توجه به پیشرفت فیزیکی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

احداث 200 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی/ کارنامه درخشان دولت در بخش راهسازی استان بوشهر

تبدیل جاده مرگ به اتوبان امید

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: مسیر ارتباطی برازجان- گناوه - دیلم که از آن بدلیل کم عرض بودن و تعدد تصادف های منجر به فوت بعنوان جاده مرگ در استان بوشهر شهرت گرفته بود با تبدیل به بزرگراه هم اینک به جاده امید تبدیل شده است.

باتوجه به بازارهای تجاری بنادر گناوه و دیلم همچنین دروازه ورودی استان بوشهر از سمت خوزستان در این مسیر در همه ایام سال بخصوص تعطیلات نوروزی که شمار زیادی از مسافران به این شهرستان ها مسافرت می کردند که بدلیل تصادف داغدار می شدند و عیدشان به ماتم تبدیل می شد.

در همین راستا چهارخطه کردن محور دیلم –گناوه یکی از مطالبه‌های به حق مردم استان بوشهر بود که با روی کارآمدن دولت و سفر رئیس جمهوری به استان بوشهر تبدیل این مسیر به بزرگراه مصوب شد و هم اینک این محور از جاده مرگ به اتوبان امید تبدیل شده است.

براساس آمارها سالانه بیش از ۴۰ مورد تصادف در محور دیلم - گناوه به وقوع می‌پیوست که منجر به مرگ و میر شمار زیادی از مردم این استان و دیگر هم وطنان می‌شد که امروز با تبدیل آن به اتوبان امید این شمار به چهار و یا پنج مورد آن هم به دلیل خواب آلودگی و بی احتیاطی رانندگان رخ می‌دهد.

کارنامه درخشان دولت در راه سازی استان بوشهر

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: به رغم محدودیت منابع اعتباری اما دولت در توسعه راه‌های استان بوشهر گام‌های بلندی برداشته و کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشته است به گونه ای که وضعیت محورهای مواصلاتی این استان از نظر ایمنی آمد و شد در جایگاه مطلوبی قرار دارد.

رستمی با اشاره به اینکه بیشتر راه‌های شریانی استان بوشهر به محور چهار خطه تبدیل می‌شودگفت: مسیر کوهستانی دالکی- کنارتخته به طول ۱۸ کیلومتر است که با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دو جبهه در حال کار و ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: در این دولت قطعه‌های یک و ۲ کنار گذر کنگان - دوراهک به طول ۲۳ کیلومتر به زیر بار ترافیک رفت و قطعه سه این بزرگراه که شامل تقاطع شهدای گمنام بنک است نیز تمام شده و عملیات آسفالت آن انجام شده و با تزریق اعتبار مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در خصوص بزرگراه بوشهر - دیر گفت: این بزرگراه به مسافت ۱۹۲ کیلومتر در ۱۴ قطعه در حال اجراست که بیش از ۱۳۰ کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفته و ۵۶ کیلومتر دیگر در حال اجرا است که برای سرعت بخشی این پروژه ۸۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر هیات دولت به استان بوشهر مصوب شده و تاکنون ۳۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: در انتهای حوزه استحفاظی استان بوشهر بزرگراه بزباز - بندو - اخند به طول ۲۵ کیلومتر است که ۲۰ کیلومتر آن آسفالت شده و جزو پروژه‌های رونق تولید به صورت چهار خطه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رستمی گفت: همچنین مسیر جم - فیروز آباد به طول ۲۵ کیلومتر (۱۹ کیلومتر بوشهر و ۶ کیلومتر در استان فارس) توسعه آن در دست اجراست که با پیمانکار ۵۵ میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده و در مرحله روسازی قرار دارد و با تزریق اعتبار ۱۰ کیلومتر آن آماده بهره برداری است.

وی گفت: جاده وفاق در محور ساحلی بندر دیر به کنگان یکی دیگر از پروژه‌های مهم استان بوشهر است که در این مسیر ۱۰ کیلومتری روند اجرایی مطلوبی دارد و ۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن مصوب شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در خصوص خروجی دوم بوشهر بعنوان یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهوری افزود: این پروژه با برآورد اعتبار ۱۷۲ میلیارد تومان در حال اجرا است که بر اساس برنامه تعیین شده تکمیل می‌شود.

رستمی یادآورشد: با اجرای فاز نخست پروژه خروجی دوم بوشهر از سمت چغادک به سمت شیف - گناوه اتصال به جزیره نگین انجام می‌شود و ماشین‌های سنگین از ناحیه جنوب (خورموج)، برازجان و ناحیه شمال (گناوه) هدایت ماشین های سنگین بدون اینکه وارد شهر شوند به سمت بندر وارد می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در خصوص راه آهن بوشهر-شیراز گفت: قطعه ۱۰ این پروژه بعنوان مهم‌ترین قطعه در حوزه استحفاظی استان بوشهر است و یک سوم کل تونل‌ها و یک چهارم پل‌های این پروژه در آن قرار دارد و ۴۰۰ میلیاد تومان اعتبار نیز امسال به آن تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر چهار هزار و ۴۳۴ کیلومتر طول کل راه‌های استان بوشهر است که از این شمار ۶۸۵ کیلومتر بزرگراه و۲ هزار و ۳۴۵ کیلومتر راه روستایی است.

۱۹ هزار و ۲۷۴ واحد مسکن استان بوشهر در دولت تدبیر و امید افتتاح شده است

احداث 200 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی/ کارنامه درخشان دولت در بخش راهسازی استان بوشهر

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: با وجود همه فشارها و ادعاهای موجود که در این دولت در این بخش کاری نشده است اما ۶۰ درصد مسکن مهر معادل ۱۹هزار و ۲۷۴ واحد در این دولت افتتاح شده است.

رستمی با بیان اینکه ۶۱۵ واحد مسکن مهر نیز ۲۳ مرداد ماه در استان بوشهر به صورت سراسری و ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد اضافه کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده واحدهای مسکن مهر بدون معارض در این استان تا آبان ماه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: سهم استان بوشهر از واحدهای مسکن مهر ۳۴ هزار ۷۱۵ واحد است که از این تعداد ۳۲ هزار و ۳۸۶ واحد تاکنون افتتاح شده است.

رستمی احداث ۹ مسجد، ۶ مدرسه، محوطه فضای سبز، واحد درمانی، ساخت ۲ مدرسه در بوشهر و خورموج، احداث هفت پارک محله‌ای و ۱۱۲ واحد مسکن مهر در قالب چهار مجتمع تجاری را از جمله خدمات روبنایی انجام شده در استان عنوان کرد.

اقدام ملی مسکن راهی برای خانه دار شدن مردم

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: در گام نخست طرح اقدام ملی مسکن سهمیه استان پنج هزار نفر بود که چهار هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و تاکنون ۲هزار و ۳۰۰ نفر پالایش شده اند البته این افراد، افراد نهایی نیستند بلکه بعد از گرفتن استعلام‌های نهایی و واریز ۴۰ میلیون تومان وجه از سوی متقاضیان لیست نهایی مشخص می‌شوند.

رستمی اضافه کرد: این طرح شامل کسانی می‌شود که خود یا افراد تحت تکفل آنها از ۲۲ بهمن ۵۷ زمین یا تسهیلات یارانه‌ای از دولت دریافت نکرده باشند و از اول فروردین ۸۴ زمین یا منزل مسکونی نداشته‌است و پنج سال در شهر مورد نظر سکونت داشته باشند.

وی بیان کرد: تفاوت طرح اقدام ملی مسکن و مسکن مهر در این است که تلاش شده زمین‌هایی شناسایی شوند که در قلب شهرها باشند و نیازی به بردن تاسیسات زیاد به آن مناطق نباشد که برای شهر بوشهر این واحدها در شهر جدید عالی شهر و چغادک و در جنوب استان برای شهرهای نخل تقی و عسلویه نیز در شهر جدید نایبند زمین جانمایی شده و مابقی شهرها مشکلی در خصوص زمین وجود ندارد.

درخصوص کمک دولت برای اجاره بها گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا برای تهران ۲۵ درصد، کلان شهرها ۲۰ درصد و سایر استان‌ها از جمله استان بوشهر ۱۵ درصد است که به اداره صمت ابلاغ شده که به بنگاه‌های معاملاتی و آژانس‌های مسکن باید اعلام کنند که بیش از این میزان افزایشی اجاره بهایی صورت نگیرد.

بازآفرینی شهری راهی برای نوسازی بافت‌های فرسوده

احداث 200 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی/ کارنامه درخشان دولت در بخش راهسازی استان بوشهر

به گفته رستمی تاکنون ۲۲ میلیارد تومان باکمک شرکت بازآفرینی شهری با هدف احیای بافت‌های نابسامان شهری و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و در راستای رفاه حال مردم استان بوشهر هزینه شده است.

وی ادامه داد: از سال ۹۴ تاکنون برای احیای بافت‌های ناکارآمد شهری در این استان ۳۳ پروژه عمرانی از محل اعتبارات ملی اجرا شد که از این شمار ۲۰ طرح تکمیل و تحویل دستگاه بهره‌بردار شده‌است.

رستمی اضافه کرد: هزینه این پروژه‌ها بطور کامل ازسوی شرکت بازآفرینی شهری کشور و یا بصورت مشترک با دستگاه بهره‌بردار تامین می‌شود و اداره‌کل راه و شهرسازی به نمایندگی از این شرکت این پروژه‌ها را اجرا می‌کند.

وی اضافه کرد: این پروژه‌ها شامل خدمات زیربنایی تا روبنایی از جمله مدرسه ۹ کلاسه در تنگک بوشهر، کف سازی و جداره سازی معابر محله کوتی و محدوده مساجد شنبدی و جمعه در محله شنبدی در بافت قدیم بوشهر، اصلاح شبکه آب محله‌های جنوبی ریشهر و امامزاده و محلات بافت فرسوده برازجان، احداث پایگاه بهداشت رایانی، سالن ورزشی تنگگ ۲، سالن ورزشی حسین آباد برازجان، ساماندهی مسیل‌ها در محدوده بافت فرسوده برازجان، احداث پارک و زمین چمن است.

رستمی ادامه داد: افزون براین نیز چند پروژه شامل احداث مدرسه ۱۲ کلاسه شهید مهیمنیان رایانی بوشهر، احداث پایگاه سلامت در تنگک ۲، پارک و زمین چمن در خورموج و اهرم، نوسازی شبکه‌های آب در محلات جنوبی بوشهر و بافت فرسوده برازجان به صورت اقدام مشترک با دستگاه‌های بهره بردار در دست اجراست.

وی گفت: همچنین سه هزار و ۴۰۰ تن قیر در محدوده سال‌های ۹۷ و ۹۸ به شهردارهای دارای محدوده بافت فرسوده برای آسفالت معابر بافت فرسوده تخصیص یافته و به این وسیله ۱۰۰ درصدمعابر محله‌های بافت فرسوده شهرهای خورموج و اهرم آسفالت و معابر سایر شهرهای موجود در محدوده بافت ساماندهی شده‌است.

رستمی اظهار داشت: بافت‌های ناکارآمد شهری شامل سه محدوده بافت تاریخی یا قدیم، سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های میانی فرسوده‌است که در زمان حاضر یکهزارو و ۶۵۸ هکتار در قالب ۷۲ محله مجموع مساحت بافت‌های ناکارآمد در استان بوشهر است.

وی ادامه داد: بافت ناکارآمد استان بوشهر شامل ۳۸ هکتار بافت تاریخی در شهر بوشهر، ۷۷۰ هکتار سکونتگاه غیر رسمی تنها در ۲ شهر بوشهر و برازجان و ۸۷۷ هکتار بافت‌های میانی فرسوده در ۱۲ شهر استان شامل بوشهر، برازجان، خورموج، گناوه، کنگان ،دیلم، دیر، اهرم، چغادک، کاکی، وحدتیه و آبپخش است.

به گفته رستمی از مجموع ۱۰ شهرستان استان بوشهر هشت شهرستان شامل ۱۲ شهر دارای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد هستند که براساس ابلاغ‌های صورت گرفته در چهار شهر شامل ۹ محله در بوشهر (محله‌های جنوبی)، سه محله در برازجان، یک محله در خورموج و ۲ محله در اهرم به صورت ویژه درآنها پروژه‌ها از محل اعتبارات ملی در دست اجرا و افزون براین نیز دستگاه‌های اجرایی استان فارغ از این موضوع بر اساس قوانین و دستورالعمل‌های ابلاغی نسبت به ارائه خدمات در همه محلات اقدام می‌کنند.

احداث 200 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی/ کارنامه درخشان دولت در بخش راهسازی استان بوشهر

وی گفت: اجرای طرح فاضلاب در بافت قدیم بوشهر با حمایت و پیگیری‌های استاندار و مدیریت و تلاش شرکت آب و فاضلاب از مهمترین پروژه‌های اجرا شده در بافت قدیم شهر بوشهر است.

رستمی یادآور شد: از سال ۹۴ تا کنون یکهزار و ۷۶۵ واحد برای دریافت تسهیلات مربوط به ساخت و ساز و نوسازی بافت‌های فرسوده به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که در مرکز استان می‌توانند از تسهیلات ۸۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان و در سایر شهرستان‌ها نیز از ۶۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان متناسب با تقاضا و نوع ساخت برخوردار شوند.

رستمی اضافه کرد: براساس آخرین سرشماری رسمی جمعیتی نزدیک به ۱۸۳ هزار نفر جمعیت استان بوشهر در محدوده بافت‌های فرسوده ساکن هستند که از این جمعیت ۲.۷ درصد در بافت تاریخی، ۲۳.۸ درصد در سکونتگاه‌های غیررسمی بوشهر و برازجان و ۷۳.۴ درصد در بافت‌های میانی و فرسوده ساکن هستند.

وی گفت: سند دار کردن وایجاد نظم و انضباط در ساخت و سازها از جمله برنامه‌های دولت برای ساماندهی بافت‌های ناکارآمد است.

استان بوشهر رتبه نخست رفع تصرف زمین‌های دولتی را کسب کرد

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: بعد از تخریب‌های زیاد و رفع تصرف‌های قابل توجهی که در سال‌های گذشته انجام شده امروز این استان بعنوان استان برتر در زمینه رفع تصرف‌ها در کشور شناسایی شده است.

وی بیان کرد: از سال ۹۲ تاکنون یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان ارزش زمین‌های رفع تصرف در استان بوشهر رای برای آنها صادر شده است.

رستمی یادآورشد: از این میزان ۲۴۷ هزار مترمربع به ارزش ۶۸۵ میلیارد تومان در سال ۹۸ و ۲۴ هزار مترمربع به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان در سالجاری رفع تصرف شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها