راهکارهای مبارزاتی امام هادی(ع) / جامعه کبیره، اثری ماندگار
امام هادی(ع) در 15 ذیالحجه سال 212 هجری در مدینه متولد شد، با توجه به سختگیری خلفای عباسی آن حضرت از راهکارهایی برای نشر و ابلاغ دین همچون زیارت جامعه کبیره، تربیت شاگردان، اسم مستعار و... استفاده کردند.
امام هادی(ع) دهمین امام شیعیان در پانزدهم ذیالحجه سال 212 هجری درصریا شهر مدینه متولد شدند. پدر ایشان امام جواد(ع) و مادرشان «سمانه مغربیه» معروف به «سیّده» و«امّ الفضل». کنیه این امام بزرگوار «ابوالحسن» است. آن حضرت دارای القاب گوناگونی چون«عالم»، «فقیه»،«ناصح»، «امین»، «طیّب»،«نقی»، «متوکل» و «هادی» هستند(مزی، 1413،ص 20 ).
ازمیان این القاب به نظر دو لقب «هادی» و «نقی» بیش از القاب دیگر ایشان مورد توجّه است. این امام بزرگوار در سن هشت سالگی و در ذیحجه سال 220 هجری به مقام امامت رسیدند . چهل و دوسال عمر کردند که سیزده سال از امامت خود را در شهر مدینه و بیست سال را در شهر سامرا گذراندند. دوران امامت این امام بزرگوار همزمان با دوران خلفای عباسی « معتصم»، «واثق»، «متوکل»، «منتصر، «مستعین» و «معتز» است. بیشترین مبارزات سیاسی امام هادی(ع) در زمان خلافت معتصم است. معتصم تلاش میکرد مانع از فعالیت امام شود. ایشان در 26 جمادیالثانی سال ۲۵۴ به شهادت رسیدند. این امام همام سعی کردند که در مقابله با تدابیر دشمنان راهکارهایی را به کار برند که میتوان تدابیر امام را در موارد زیر خلاصه کرد.
تربیت شاگردان
از راهکارهای امام جهت مقابله با دشمنان خود تربیت شاگردان و اعزام آنان به نقاط مختلف جهت ترویج دین مبین اسلام بود. ایشان با وجود اینکه با توطئههای بسیاری از سوی مخالفان خود روبه رو بودند، اما توانستند با تربیت شاگردانی به نام به مبارزه با حکومت جور برخیزند. یکی از مهمترین شاگردان امام هادی(ع) «ابن سکیت» است. وی از علمای علم لغت در زمان خود شناخته میشود و دارای تألیفات بسیاری است که از مهمترین تالیفاتش میتوان به کتاب «تهذیب الالفاظ» و«اصطلاح المنطق» اشاره کرد.
نامه نگاری
در دوران حکومت امام هادی(ع) متأسفانه علاوه بر وجود معتصم، گسترش فرق منحرفی روز به روز گسترش پیدا میکرد. یکی از این فرقِ منحرف «غُلات» یا تندروها بود. طرفداران این فرق بر این باور بودند که هریک از امامان معصوم دارای کرامات و معجزاتی فراوانی هستند که افراد عادی قادر به انجام آن نیستند. الفهری ازجمله افرادی است که آن حضرت دستور سنگسار شدن وی را صار کردند. وی در زمان حکومت امام هادی(ع) با نشر عقاید و افکار خود همچون تظاهر به دین در عین گناه کردن برای ایشان مشکلاتی را ایجاد میکرد(نجاشی، 1418،ص34).
نام مستعار
از دیگر راهکارهای امام(ع) استفاده از نام مستعار است. تعدد القاب از سوی ایشان سبب میشد که خیلی شناخته نشوند. البتهاین امام معصوم به یارانش متذکر میشدند که از به کار بردن لقب«متوکل» دوری کنند؛ زیرا متوکل عباسی در دوران امامت ایشان به عنوان سرسختترین افراد به شمار میآمد و مردم از او رضایت چندانی نداشتند (دینوری، 1380،ص30).
استفاده از علامت
از دیگر تدابیر امام استفاده از علامت است. این امام بزرگوار در پاسخ به فردی از اهل مدائن که از اقدامات نادرست متوکل ناراضی بود با استناد به آیات قرآن سرنگونی قوم متوکل را متذکر شدند و همان طور که ایشان پیشبینی کرده بود ند، متوکل عباسی در روزهای نخست پانزدهمین سال حکومتش به هلاکت رسید(مجلسی،1388 ،ج20،ص30) .
احیای فرهنگ غدیر و امامت
یکی دیگر از روشهایی که در سیره امام هادی(ع) مورد توجه بوده نشر معارف ائمه و فرهنگ اهلبیت(ع) در عصر ظلمانی خاندان ابن عباس است. هنگامی که معتصم خلیفه عباسی حضرت را در روز غدیر احضار کرد، آن حضرت در آن موقعیت حساس به زیارت جد بزرگوارش امام علی(ع) شتافته و بانوای ملکوتی و عبارات دلنشین خویش، فضائل و مناقب ایشان را بار دیگر در خاطرهها زنده کرد. همچنین اشاره به واقعه تاریخی غدیر محور زیارت غدیر در کلام امام هادی(ع) است. در فرازی از این زیارت امام هادی خطاب به جد بزرگوار خویش میفرماید: «ای امیرمؤمنان! شهادت میدهم هر کس در مورد تو تردید داشته باشد، به رسول اکرم صلی الله علیه وآله که امین خداوند است ایمان نیاورده و کسی که از ولایت تو به سوی غیر تو عدول کند از دین استوار خداوند - که پروردگار جهانیان برای ما برگزیده و در روز غدیر با ولایت تو آن را کامل نموده - برگشته است و گواهی می دهم که معنی این آیه تو هستی که فرمود: این راه مستقیم من است، از او پیروی کرده و راه های دیگر را پیروی نکنید».
زیارت جامعه کبیره، اثری ماندگار
امام هادی (ع) علاوه بر زیارت غدیر، برای بازگو کردن جایگاه امامت و مشخص شدن منزلت پیشوایان معصوم(ع) یکی از آثار ماندگار خویش را به نام زیارت «جامعه کبیره » که یک دوره امام شناسی جامع و کامل است را به شیفتگان معارف اهلبیت(ع)عرضه کرده است. به گفته علامه مجلسی، این زیارت از نظر سند صحیحترین و از جهت محتوا فراگیرترین زیارتها نسبت به ائمه اطهار(ع) است و در مقایسه با دیگر زیارتها از فصاحت لفظ، بلاغت معنی، شأن و منزلت والایی برخوردار است. (هدیة الزائرین جلد 99 صفحه 144).
یادداشت از زهرا حاجکاظمی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث
انتهای پیام