خانه مطبوعات؛ عرصه مطالبه گری جمعی و جدی خبرنگاران


خانه مطبوعات؛ عرصه مطالبه گری جمعی و جدی خبرنگاران

میزگرد خبری «بررسی چالش‌های خبرنگاران» با حضور نمایندگان خبرگزاری های ایسنا، ایرنا، فارس، مهر، تسنیم و بسیج استان گیلان برگزار شد و خبرنگاران به بیان مشکلات حوزه کاری خویش پرداختند.

قاسم مصفا در میزگرد خبری «بررسی چالش های خبرنگاران» که در آستانه روز خبرنگار در دفتر خبرگزاری فارس گیلان برگزار شد، با بیان اینکه مدیران باید پاسخگوی رسانه ها باشند، اظهار کرد: خبرنگاران جایگاه ویژه ای در پیگیری مطالبات مردم دارند و مدیران باید نسبت به مطالبه گری خبرنگاران احساس مسئولیت کنند.

وی بیمه خبرنگاری را یکی از مهمترین و عمومی ترین چالش های عرصه رسانه و خبرنگاران دانست و افزود: بخشی از مشکلات بیمه ای خبرنگاران به عدم اطلاع آنان و بخشی دیگر به مشکلات قانونی برمی گردد.

مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه رسانه یک بنگاه اطلاع رسانی و اقتصادی است، تصریح کرد: مدیر رسانه باید خبرنگار خود را به عنوان شاغل در این بنگاه بیمه کند؛ این در حالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از خبرنگاران آزاد، بیمه خبرنگاری را در قالب صندوق اعتباری هنر تعریف کرده است، اما مدیران رسانه گاها از این امر حمایتی سوءاستفاده می کنند.

مصفا، بیمه خبرنگاران از سوی رسانه را به نفع خبرنگار دانست و عنوان کرد: خبرنگاری جزو ۱۰ شغل پرخطر دنیاست و لذا باید سختی کار، بیمه بازنشستگی و بیمه بیکاری به خبرنگاران تعلق بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق حرفه ای در بین خبرنگاران، اضافه کرد: مطالبه گری با تخریب و زیرسوال بردن فرق دارد و خبرنگاران باید انصاف را رعایت کنند.

این فعال رسانه ای، مدیر موفق را مدیری دانست که چالش های سازمان خودش را با رسانه ها برطرف کند و گفت: خبرنگاران مطالبه گر همه اقشار جامعه هستند؛ جز خودشان و لذا پیگیری مطالبات صنفی از طریق خانه مطبوعات به رفع مشکلات خبرنگاران کمک می کند، زیرا یک مطالبه گری جمعی و جدی را رقم می زند.

وی با بیان اینکه سرعت در انتشار اخبار و عدم شفافیت برخی از مجموعه ها موجب نشر ناخواسته اخبار غلط توسط رسانه ها می شود، اظهار کرد: انتشار اخبار غلط اعتماد مردم به رسانه ها را کم می کند و لذا شاهد گرایش جامعه به اخبار رسانه های بیگانه که هیچگونه خیرخواهی در آنان وجود ندارد، هستیم.

مصفا، خبرنگاران و روابط عمومی ها را نیازمند آموزش های تخصصی مداوم دانست و خاطرنشان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، فرهنگ مانند هواست، اما اقتصاد بر حوزه های مختلف از جمله فرهنگ تاثیر می گذارد.

مدیر روابط عمومی ارشاد اسلامی گیلان، ظرفیت اقتصادی جامعه برای رسانه ها را محدود دانست و متذکر شد: کثرت رسانه ها موجب شده یک نوع رقابت غیر منصفانه و مطالبه گری زرد در بین رسانه ها اتفاق بیفتد.

ابراهیم افشاری، مدیر خبرگزاری فارس در استان گیلان نیز، با بیان اینکه خبرنگاران شهرستانی با مشکلات دوچندان مواجه هستند، اظهار کرد: نباید بررسی مشکلات خبرنگاران را به روز خبرگاران محدود کنیم.

وی با بیان اینکه رسانه ها به مدیرانی پاسخگو به ویژه در شرایط بحرانی نیاز دارند، گفت: در ایام شیوع بیماری کرونا شاهد نقش آفرینی موثر رسانه ها به ویژه در استان گیلان بودیم؛ این در حالی است که کمبودهای حوزه بهداشت و درمان در شرایط بحرانی اسفندماه مردم را رنج می داد، اما خبرنگاران ما «خبر خوب» را سرلوحه خویش قرار دادند.

مدیر خبرگزاری فارس گیلان، از خبرنگاران خواست اخلاق رسانه ای را جدی بگیرند و اضافه کرد: خبرگزاری ها با وجود سیاست های مختلف خبری، در مطالبه مردمی با هم اشتراک دارند و باید این اصل را فراموش نکنند.

افشاری، با بیان اینکه در عصر همه گیری رسانه قرار داریم، خاطرنشان کرد: باید به دنبال ارتقای سطح کیفی اخبار تولیدی باشیم، زیرا امروز همگان می توانند یک خبر را انعکاس دهند و رسانه ها باید وارد عرصه روایت گری شوند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا