اطعام غدیر؛ ترویج شادی‌های مومنانه در شرایط کرونایی/ دهه امامت و ولایت فرصت بروز رافت شیعی است


اطعام غدیر؛ ترویج شادی‌های مومنانه در شرایط کرونایی/ دهه امامت و ولایت فرصت بروز رافت شیعی است

حجت‌الاسلام بهاری با بیان‌اینکه اطعام غدیر راه‌ ترویج شادی‌‌های مومنانه در شرایط کرونایی است، گفت: کرونا نه تنها نباید مانع از اقدام به اطعام غدیر شود بلکه باید به تناسب شرایط اقتصادی جامعه و آسیب دیدن اقشار مختلف از این بحران، افزایش هم بیابد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، در آستانه دهه امامت و ولایت و به منظور بررسی کیفیت شادی های غدیر در شرایط کرونایی و راه هایی که می توان با آنها در این بحران، فضای جامعه را با معنویت علوی تلطیف کرد با حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»، کارشناس مذهبی گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

مسئله اطعام غدیر که در روایات بسیار مورد تاکید و سفارش قرار گرفته و از اعمال موکد این عیدالله اکبر است چقدر می تواند در شرایط کرونایی به ترویج شادی های غدیر به ویژه در میان محرومان کمک کند؟

یکی از سفارش هایی که ائمه معصوم(ع) و حتی حضرت رسول اکرم(ص) درباره بزرگداشت غدیر مطرح کرده اند، اطعام مجموعه جامعه به میمنت عیدالله الاکبر غدیر است.

این اطعام به اشکال و انواع مختلف در جامعه اسلامی از قدیم الایام رایج بوده و به طرق مختلف همچون توزیع نذری، ذبح و توزیع گوشت قربانی، سفره داری و ... انجام می شده است.

در ایران اسلامی نیز در سال های گذشته مجموعه هیئت ها و تشکل ها و محافل مذهبی نسبت به این سنت غدیری تقید خاص داشته و از مردم پذیرایی کرده اند به این ترتیب که در جلسات هم وعظ و خطابه و بیان فضایل حضرت امیر(ع) و آثار عید غدیر مطرح شده و بعد هم اطعامی صورت گرفته است.

امسال هم که به دلیل بحران جهانی کرونا و گرفتاری مردم به آن، برگزاری محافل و مجالس و تجمعات مذهبی با محدودیت مواجه شده است، می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی به این سنت حسنه اقدام کرد و لذا کرونا نه تنها نباید مانع از اقدام به اطعام غدیری شود بلکه باید به تناسب شرایط اقتصادی جامعه و آسیب دیدن اقشار مختلف از این بحران، افزایش هم بیابد.

آیا اطعام غدیر صرفا به محرومان اختصاص دارد یا این سنت را برای همه می توان اجرا کرد؟

می توان در این ایام با پخت غذا در عین رعایت اصول بهداشتی به اطعام غدیر اهتمام داشت و جمع کثیری را تحت پوشش قرار داد شاید یکی از شاه بیت های مربوط به عید غدیر همین است که کوچک و بزرگ، فقیر و غنی و گرفتار و غیرگرفتار و ... را اطعام کنیم.

در کنار اطعام غدیر با چه روش های دیگری می توان در شرایط شیوع کرونا، شادی های دهه امامت و ولایت را رواج داد و فضای جامعه را با آن تلطیف کرد؟

سال های گذشته شاکله غدیر به گونه ای بود که جشن های بزرگ غدیر برگزار می شد اکنون هم می توان در فضای مجازی این اقدامات را دنبال کرد. می توان فضایل و خصایص امیرالمومنین(ع) و استدلال های نبوی(ص) درباره ولایت حضرت امیر(ع) و عظمت غدیر را با هشتگ های مختلف در فضای مجازی ترند و در سطح گسترده منتشر کرد.

می توان از جذابیت های متناسب با فضای مجازی و در عین اختصار که از الزامات پیام های مجازی است، برای نشر فضایل امیرمومنان(ع) و جریان سازی غدیر در فضای مجازی استفاده کرد.

در فضای واقعی و در عین رعایت پروتکل ها چه می توان کرد؟

در عین رعایت فاصله گذاری های اجتماعی، ما در جامعه حضور داریم می توان طراوات ظاهری و زیبایی پوشش و هدیه دادن در ایام غدیر را انجام و در این شرایط کرونایی شادی های غدیر را در جامعه رواج داد. امروز فضای مجازی و فضای اجتماعی ظرفیت جریان سازی درباره غدیر را دارد.

راه اندازی موج دوم رزمایش مواسات و کمک مومنانه در ایام دهه ولایت و امامت چقدر می تواند به ترویج شادی های غدیر و دستگیری از محرومان به عنوان یکی از سنت های غدیری کمک کند؟

ایران اسلامی و مردم آن در میان کشورهای دنیا نمونه دوم ندارند که این همه اماکن و جلسات مذهبی داشته باشیم و از آن مهمتر دلسوزی ها و همراهی های مردمی در حوادث مختلف را ببینیم.

در همین بحران کرونا مردم در دیگر کشورها به سرقت ماسک مبادرت کردند اما در ایران با یک اشاره مقام معظم رهبری درباره همدلی و کمک های مومنانه، اتفاقی بی نظیر رقم خورد.

جریان غدیر به شاد کردن جامعه و رفع گرفتاری مردم نظر دارد ایام عید غدیر فرصت مناسبی است که رافت ها و مهربانی های حقیقی شیعه خود را نمایان کند.

امیرالمومنین(ع) فرموده اند، اطعام کنید بدون سوال از دین و آیین و مسلک افراد؛ نقل است در ایام حکومت حضرت امیر(ع) فردی تکدی می کرد، امام(ع) تعجب کردند و چرایی اش را پرسیدند، آن فرد عرض کرد: چاره ای ندارم، حضرت(ع) فرمودند: از بیت المال وی را تامین کنید. شخصی گفت: او مسلمان نیست. امام علی(ع) فرمودند: پیرو هر مسلکی باشد، اما عضوی از جامعه ما است!

ما چنین امام و مولایی داریم لذا ایام دهه امامت و ولایت (از عید قربان تا عید غدیر) فرصتی مغتنم است تا مردم با همت مضاعف کمک های مومنانه خود را به مرحومان اختصاص دهند که این برکات بسیار دارد چنان که خدای متعال به حضرت موسی(ع) فرمود: در جامعه ای که قدم های خیر برداشته می شود، آبی است بر آتش (بلا، گناه و ...) ریخته می شود.

صدقات و اطعام ها و احسان ها و کمک های مومنانه ما هم حسناتی دارد که برکات و ثمرات بسیار برای جامعه به ارمغان می آورد.

برای پیمودن گام دوم انقلاب و تحقق اهداف آن چقدر نیازمند آراستگی جامعه و افراد آن به معنویت و اخلاق غدیری هستیم؟

ما داعیه دار پیروی از فرهنگ علوی هستیم این جامعه باید در پی اخلاق و معنویت علوی هم باشد از تهمت ها و بهتان ها دوری کند به ویژه مسئولان و مدیران کشوری در مسیر آموزه ها و سیره علوی قدم بردارند چون مردم به عنوان ماموم به مسئولان حاکمیتی نگاه دارند و از آنها الگو می گیرند.

هر چه بالادستی ها مزین به اخلاق نبوی و علوی باشند جامعه هم درس می گیرد جامعه امروز تشنه اخلاق و معنویت علوی است و رفتار مسئولان برای جامعه الگو است

اخلاق علوی و اهل بیتی مشکل گشای بسیاری از مشکلات است، امید است به سمتی برویم که اخلاق مداری زیباترین فرهنگ کشور باشد و در سایه فرهنگ غدیر و از ایران اسلامی به همه جهان سرایت کند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش