سرانه فضای آموزشی کلانشهر کرمان پایین‌تر از متوسط کشوری


سرانه فضای آموزشی کلانشهر کرمان پایین‌تر از متوسط کشوری

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان گفت: سرانه فضای آموزشی استان کرمان در استان کرمان به ازای هر دانش آموز 4.9 مترمربع است که 3.9 مترمربع از متوسط کشوری پایین‌تر است ضمن آنکه باید مدنظر داشت که 11 منطقه آموزشی استان کرمان سرانه آموزش آنها بسیار پایین‌تر از سطح متوسط استانی است که این مناطق بیشتر در جنوب و شرق استان و شهر کرمان است.

"محمد واعظی‌نژاد" صبح امروز ۱۶ مردادماه در جمع خبرنگاران ضمن تبریک اعیاد دهه ولایت با اشاره به سند تحولی آموزش و پرورش گفت: جذب مشارکت‌های مردمی تحت عنوان طرح "آجر به آجر" و مکان‌یابی مدارس از جمله بسته‌های تحولی است که امسال وزیر آموزش و پرورش به نوسازی مدارس ابلاغ کرده است.

وی طرح "آجر به آجر" را با هدف فرهنگ‌سازی و ترویج مدرسه‌سازی در عموم مردم و جذب مشارکت خرد جامعه دانست و بیان کرد: در طرح آجر به آجر افراد می‌توانند در حد توان خود در طرح ساحت و ساز مدارس، شرکت کنند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان اظهار کرد: سامانه مهر مدرسه برای طرح آجر به آجر طراحی شده که به‌زودی وارد فاز عملیاتی خواهد شد و افراد می‌توانند از این طریق کمک‌های خود را واریز ضمن آنکه افراد می توانند وجه پرداختی خود را ردیابی کند که کجا هزینه شده است.

وی با اشاره به همکاری خیرین مدرسه ساز در استان کرمان بیان کرد: با توجه به مشارکت خوب خیرین مدرسه ساز استان، کرمان جزء ۷ استان پایلوت کشور برای اجرای طرح آجر به آجر است.

واعظی‌نژاد ادامه داد: میزان کمک‌های خیرین در امر مدرسه سازی در سال ۹۶ حدود ۲۲ میلیارد تومان، در سال ۹۷ حدود ۳۲ میلیارد و در پایان سال ۹۸ میزان کمک های خیرین مدرسه ساز در استان به ۹۷ میلیارد تومان رسید ضمن آنکه در سال‌جاری نیز تاکنون ۷۵ میلیارد تومان جذب خیر داشته ایم که پیش‌بینی می‌کنیم این کمک‌ها تا شهریورماه سال جاری به حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برسد گفتنی است که این مشارکت‌ها به‌جزء تعهدی است که اتاق بازرگانی استان برای ساخت ۱۲۰ مدرسه داده است.

وی در ادامه گریزی به سرانه آموزشی استان کرمان زد و گفت: سرانه آموزشی استان کرمان در استان کرمان به ازای هر دانش آموز ۴.۹ مترمربع است که ۳.۹ مترمربع از متوسط کشوری پایین‌تر است ضمن آنکه باید مدنظر داشت که ۱۱ منطقه آموزشی استان کرمان سرانه آموزش آنها بسیار پایین‌تر از سطح متوسط استانی است که این مناطق بیشتر در جنوب و شرق استان و شهر کرمان است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان در ادامه سحنانش از نوسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مدارس سخن به میان آورد و عنوان کرد: ۴۰۰۰ کلاس درس در استان کرمان سیستم گرمایشی آنها به وسیله بخاری های نفتی تامین می‌شود که باید تا پایان سال به سیستم گرمایشی جدید مجهز شوند اما با توجه به اینکه اعتبارات دیر ابلاغ شد مقداری از برنامه زمانبندی در اجرای این طرح عقب هستیم و اکنون تا حدودی اعتبار پروژه تصویب شده و به زودی مناقصه آن آغاز خواهد شد گفتنی است برای حذف تمامی بخاری های نفتی از ۴ هزار کلاس درس استان به حدود ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی رویکرد نوسازی مدارس را ساخت مدرسه سبز دانست و بیان کرد: مدرسه سبز آیتم‌های زیادی دارد و شاید در برخی از مناطق همه این آیتم‌ها را نتوانیم اجرایی کنیم اما سعی براین است که حداقل آیتم‌های مدرسه سبز را در احداث مدارس لحاظ کنیم و اولین مدرسه سبز در استان کرمان مدرسه پروین اعتصامی است و هم اکنون ساخت چندین مدرسه سبز دیگر در دستور کار اداره نوسازی مدارس است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج