مسجد در اسلام نقش محوری دارد/فعالان فهما مصداق «معمرین مساجد» در قرآن هستند


مسجد در اسلام نقش محوری دارد/فعالان فهما مصداق «معمرین مساجد» در قرآن هستند

آیت الله العظمی علوی‌گرگانی با بیان این که مسجد در اسلام نقش محوری و اساسی دارد، گفت: باید همه تلاش خود را برای ارتقای جایگاه مساجد به کار بگیریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله العظمی «سید محمدعلی علوی‌گرگانی» ظهر امروز(پنجشنبه 16 مرداد) در دیدار با مرتضی طاهریان مدیر ساماندهی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و مسئولین ستاد کانون های مساجد استان قم ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه ولایت و عید سعید غدیر اظهار داشت: در اسلام هرچیزی که دارای عظمت و جلالی باشد دارای علامتی است که یک نمونه آن تعدد اسماء است.

این مرجع تقلید افزود: در دین اسلام اگر چیزی دارای چند نام بود، علامت اهمیت آن موضوع است به عنوان نمونه حضرت فاطمه(س) دو نام دارد یا پیامبر گرامی اسلام(ص) دو اسم آسمانی و زمینی دارد و این علامت عظمت و جلال ایشان است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه عنوان کرد: عید غدیر از همین جمله است که از آن به عنوان عیدالله الاکبر نیز یاد شده است و ما نیز باید آن را گرامی بداریم.

وی با تأکید بر این که ارزش هرچیزی به بقای آن است، گفت: همچنانکه علت ارزشمندی طلا بقای طولانی مدت آن است که در فلزهای دیگر وجود ندارد؛ عید غدیر هم علت مبقیه دین اسلام بود که پیامبر گرامی اسلام(ص) آن را آورده بود به عبارت دیگر پیامبر اسلام علت محدثه و امیرالمؤمنین و عید غدیر علت مبقیه آن بودند.

این مرجع تقلید با اشاره به این که مسجد دارای این دو علت محدثه و مبقیه است، گفت: پیامبر وقتی مبعوث شد از مکه و کنار بیت الله الحرام کار خود را شروع کرد و در میقات که حرم الله بود امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان جانشین خودشان معرفی کردند.

آیت الله العظمی علوی‌گرگانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: مسأله مسجد محوری مهم است ولی باید مواظبت کنیم که در ضمن آن برخی مسائل دیگر داخل نشود چون گاهی اوقات به نام مسجد مسائلی اتفاقی می‌ افتد که شأن آن نیست.

وی با بیان این که مسجد طبق صریح آیات قرآن فقط برای خدا است، تصریح کرد: دقت کنید کارهایی که در شأن مسجد نیست انجام نشود، مسائل ورزشی و بازی های غیر قابل قبول نباید در مسجد وارد شود، بله اگر در کنار مسجد باشد اشکالی ندارد؛ حتی جمیع علما و فقهای امامیه اتفاق نظر دارند که دفن میت حتی برترین عالم دین در مسجد حرام است و دلیل را هم بیان کرده اند چون مسجد برای عبادت وضع شده است از این رو در غیر آن مسیر نباید استفاده شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که حرکت های ما باید طوری باشد که شأن مسجد زیر سؤال نرود، گفت: مسجد در اسلام نقش محوری دارد و بس است در مورد این نقش که کل حرکت اولیه اسلام در جنگ ها از مسجد شروع شده است.

آیت الله العظمی علوی‌گرگانی تأکید کرد: هرچه بتوانیم به مسجد بها بدهیم از نظر اسلام اهمیت دارد، از این رو خواهشمندیم ولو با انعام و اطعام و اعطای جوایز جوانان و نوجوانان و کودکان را جذب کنید هرچند نباید کارهایی صورت بگیرد که با شأن مسجد تناقض داشته باشد.

وی ضمن تقدیر از فعالان عرصه کانون های فرهنگی هنری مساجد قم در رسیدن این استان به مقام نخست فهما در کشور گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ» به همین دلیل به عقیده من فعالان عرصه مسجد مصداق همین آیه هستند و انشاءالله یار و یاور مسجد و نماز باشند.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...