توسعه گیلانغرب در سایه اهتمام دولت


توسعه گیلانغرب در سایه اهتمام دولت

قصرشیرین- ایرنا- دولت تدبیر و امید با اهتمام و نگاه ویژه ای که در پیشرفت مناطق محروم و مرزی دارد در یک سال گذشته تلاش خود را برای توسعه گیلانغرب به کارگرفته و با تزریق اعتبارات مختلف آبادانی را برای این منطقه به ارمغان آورده است.

شهرستان مرزی گیلانغرب با ۲هزار و ۵۸۵ کیلومتر مربع گستره، دومین شهرستان بزرگ استان کرمانشاه است که ۱۵ کیلومتر مرز با عراق دارد و از ۲ بخش مرکزی و گواور(شهر گیلانغرب و سرمست با ۲۰۷ روستا و جمعیت بیش از هزار تن تشکیل شده است.

از مجموع روستاهای شهرستان گیلانغرب ۱۹۷ روستا دارای سکنه است و این منطقه به عنوان پایتخت ایل کلهر نامگذاری شده که این ایل بزرگ کلهر در غرب کشور، ۳۲ طایفه دارد.

شهرستان گیلانغرب در دوران جنگ تحمیلی از سوی رژیم متخاصم بعثی عراق بارها مورد اصابت حملات ناجوانمردانه دشمن قرار گرفت و نتیجه ۱۵۰ بار حملات و بمباران های هوایی تخریب کامل شهر و ۳۰ روستای منطقه بود.

مردمان این منطقه که رشادت و آوازه شان شهره عام و خاص است و عنوان دومین شهر مقاوم از لسان مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی اثباتی بر پایداری و مقاومت گیلانغربی ها است در دوران جنگ تحمیلی ۷۵۰ شهید والامقام، بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ جانباز، ۱۳۳ آزاده سرافراز و ۱۲ هزار رزمنده تقویم انقلاب کرده اند.

این شهرستان در طول سالیان گذشته با خدمات و دستاوردهایی که نظام در این منطقه انجام داده توانسته به عمران و پیشرفت برسد و با وجود تحریم ها و مشکلات اقتصادی دولت در یکشال گذشته توجه ویژه ای به این منطقه داشته که دفتر ایرنای قصرشیرین به بخش هایی از این خدمات ارزنده در قالب مصاحبه ای با فرماندار گیلانغرب اشاره می کند.

توسعه گیلانغرب در سایه اهتمام دولت

تزریق بیش از ۷۷ میلیارد تومان اعتبار توسط دولت به گیلانغرب طی سال گذشته

فرماندار گیلانغرب به خبرنگارایرنا گفت: در یکسال گذشته در این شهرستان بیش از ۷۷ میلیارد تومان اعم از ملی و استانی در بخش های مختلف برای ۲۱۵ پروژه باوجود مشکلات تحریم ها، کرونا و... در سطح شهرستان هزینه شده است.

کوروش محمودیان افزود: همچنین میزان اعتبارات اختصاص یافته امسال به شهرستان گیلانغرب از محل اعتبارات استانی و متوازن در مرحله نخست ۱۶۶ میلیارد ریال است.

توسعه گیلانغرب در سایه اهتمام دولت

گازرسانی

فرماندار گیلانغرب گفت: در یک سال گذشته عملیات گازرسانی به ۵۹ روستا در دهستان های حومه، ویژنان، دیره و۱۳ روستای بخش گواور با اعتبار۳۳ میلیارد تومان آغاز شده است و هم اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کورورش محمودیان افزود: ۱۱ روستای دهستان حومه از توابع شهرستان گیلانغرب گازدار شده و تا هفته دولت این عدد به ۴۲ روستا خواهد رسید و مابقی هم تا پایان سال گازدار خواهند شد که با این اقدام تمام روستاهای بخش گواور تا هفته دولت گازدار می شوند.

توسعه گیلانغرب در سایه اهتمام دولت

اجرای شبکه های آبرسانی پایاب سدها به میزان هفت هزار و ۵۰۰ هکتار

محمودیان ادامه داد: اجرای شبکه های آبیاری پایاب سدها در سطح هفت هزار و ۵۰۰ هکتار صورت گرفته که سه هزار و ۵۰۰ هکتار آن به بهره برداری رسیده و بهره برداری از کل این شبکه انقلابی را در بخش کشاورزی پدید خواهد آورد.

وی اضافه کرد: در مجموع ۴۴ هزار و ۵۰۰ تن گندم از سطح ۲۴ هزار هکتار مزارع گندم این شهرستان برداشت شد که در راستای تحقق شعار جهش تولید، امسال کشت یک هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا و همچنین ۲۰۰ هکتار چغندر پاییزه برای اولین بار در دستور کار قرار گرفته و سه هزار هکتار ذرت نیز در مزارع کشاورزی منطقه کشت شده است.

نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: درزمینه شیلات هم با ایجاد مزارع پرورش ماهی سردآبی و همچنین پرورش در قفس سدها تولید سالیانه ۲۴۰ تن است که امسال برنامه رسیدن تولیدات بخش آلبزیان به میزان ۳۰۰ تن است.

محمودیان اظهار داشت: اجرای صید و صیادی در دریاچه سد مخزنی هم در درست طراحی است و اکنون تولیدات کشاورزی شهرستان به ۱۰۰ هزارتن در سال رسیده است.

توسعه گیلانغرب در سایه اهتمام دولت

ساخت چهار هزار واحد مسکونی

وی گفت: چهارهزار واحد مسکونی تخریب شده در زلزله آبان سال ۹۶ و زلزله های سال ۹۷ به طور کامل تکمیل و ساخته شده و علاوه بر این ۱۸۰ واحد آسیب دیده از سیل نیز احداث شده است.

او ادامه داد: از دیگر اقدام های شاخص در گیلانغرب تکمیل و واگذاری ۲۴ مدرسه به همت خیرین و کمکهای دولت و همچنین احداث سه مسجددر شهر سرمست و روستاها و بهسازی هفت باب دیگر که به علت زلزله تخریب و یا آسیب دیده بودند می توان نام برد.

فرماندار گیلانغرب گفت: در حوزه بهداشت و درمان به همت یکی از خیران ۱۲ مورد تجهیزات پیشرفته پزشکی ازجمله دستگاه سونوگرافی به عنوان یکی از نیازهای اصلی شهرستان به ارزش بیش از یک میلیارد تومان خریداری و تحویل بیمارستان الزهرا (س) شده است.

توسعه گیلانغرب در سایه اهتمام دولت

حوزه آب و برق و مخابرات

محمودیان گفت: هم اکنون ۱۹۴ روستای شهرستان با ۲۰ هزار مشترک از نعمت روشنایی و برق برخوردارند که در حوزه آبرسانی نیز شبکه فاضلاب شهرسرمست ۹۰ درصد انجام شده و کار احداث تصفیه خانه هم با اعتبار ۱۷ میلیارد تومان توسط جهاد نصر درحال انجام است.

وی افزود: شبکه فاضلاب کل کش در این شهرستان نیز ۷۰ درصد انجام شده و احداث تصفیه خانه آن هم درحال انجام است.

او ادامه داد: برای شبکه آب شرب شهر گیلانغرب هم تعداد سه حلقه چاه حفر شده نیاز به تامین اعتبار جهت تجهیز داردکه پیگیری لازم به تازگی از طریق وزارت نیرو با حضور مدیرکل آب های مرزی را انجام داده ایم.

نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: اصلاح و تعویض شبکه توزیع آب شرب هفت روستای دهستان دیره، احداث موتورخانه و اصلاح شبکه دهستان حومه در محور گورسفید و احداث فشارشکن و رفع مشکلات شبکه بخشی از دهستان حیدریه در مجموع با اعتبار بیش از ۲ میلیارد تومان از اقدام دولت در حوزه آبرسانی شهرستان است.

محمودیان اظهار داشت: باتوجه به کاهش نزولات جوی در سال گذشته در شهر سرمست افت آب دهی را داریم که برای حل مشکل اقدام به حفر ۲ حلقه چاه شده که حفاری یک مورد آن به اتمام رسیده و دومی درحال حفاری است که نیاز به تجهیز دارند و هم اکنون مشکل اعتباری دارند.

وی ادامه داد: محور بیگرضایی تا درگه از توابع شهرستان نیز مشکل اتفت فشار آب را دارند که برای رفع مشکل با پیگیری های صورت گرفته از مجتمع علی آباد اسلام آباد اقدام انشعاب برای این محور خواهد شد.

او گفت: آبرسانی به روستای بانمیدان در دهستان چله بخش مرکزی هم حدود ۷۰ درصد کار انجام شده هم اکنون آبرسانی سیار انجام می گیرد.

فرماندار گیلانغرب افزود: در چهار روستای دهستان ویژنان در محور چم سورک برنامه اصلاح و توسعه شبکه به طول چهارکیلومتر در دستور کار قرار گرفته و درحال انجام است.

وی اظهار داشت: در پنج روستای سومار آبرسانی به صورت سیار انجام می شود که البته تامین آب شرب این روستاها در برنامه کلی سد شرف شاه قراردارد.

او ادامه داد: در ۲ سال اخیر بیش از ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای عمران شهری بهسازی و آسفالت ده ها هزار متر مربع از معابر توسعه فضای سبز و احداث پارک هزینه شده و در حوزه پوشش مخاربرات نیز تمام روستاهای شهرستان دارای تلفن خانگی و ۱۰۰ درصد مسیرهای اصلی شهرستان تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفته است که برخی نقاط کور مشکلاتی دارند که امسال ان شاالله مرتفع خواهند شد.

توسعه گیلانغرب در سایه اهتمام دولت

راه‌ها و عمران روستایی

فرماندار گیلانغرب گفت: در حوزه راه‌ها مرحله اول محور زلزله زرد ۷۵ درصد انجام شده که کل این طرح ۱۶۷ میلیارد تومان اعتبار اولیه دارد و اجرای آن علاوه بر کاهش مسافت گیلانغرب با سومار نقش حیاتی در انقلاب بخش صادرات را ایفا خواهد کرد.

محمودیان ادامه داد: در حوزه عمران روستایی در یکسال گذشته بیش از ۶۰ میلیارد ریال در حوزه دهیاری ها و همچنین روستاهای فاقد دهیاری از محل اعتبارات ارزش افزوده برای اجرای ده‌ها طرح خدمات عمران روستایی در زمینه بهسازی روستاها هزینه شده است.

توسعه گیلانغرب در سایه اهتمام دولت

گیلانغرب دارای بیشترین ذخایر قیر طبیعی کشور
فرماندار گیلانغرب گفت: این شهرستان در بخش معدنی و صنایع هم غنی است و ۷۵ درصد قیر طبیعی (بیتومین) استان که بیشترین ذخایر کشور است در این منطقه وجود دارد.

محمودیان اظهار داشت: در بخش صنعت، معدن و تجارت تعداد ۱۴ واحد معدنی قیر طبیعی و ۲ واحد تولید گچ ساختمانی فعال و در بخش صنعت نیز با پرداخت تسهیلات و فعال کردن تعدادی از واحدهای راکد هم اکنون ۲۹ واحد صنعتی فعال هستند.

وی ادامه داد: به تازگی نیز یک واحد صنعتی تولید ماسک ایجاد و آماده راه اندازی شده که ۵۵۲ نفر هم اکنون در بخش صنعت ومعدن مشغول به کار هستند.

پرداخت ۲۲ فقره تسهیلات به واحدهای آسیب دیده کرونا

او اضافه کرد: در یکسال گذشته در بخش تسهیلات اشتغال پایدار مناطق روستایی وعشایری ومناطق زلزله زده، ۲ هزار و ۹۰۰طرح با اشتغالزایی چهار هزار و ۲۴تن و اعتبار ۸۰میلیارد تومان پرداخت شده است.

فرماندار گیلانغرب گفت: در بخش کسب و کارهای آسیب دیده ازویروس کرونا تاکنون ۴۸۲ فقره پرونده متقاضیان با ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات مصوب و به بانک های عامل معرفی شده اند که از این تعداد ۲۲ فقره با ۳۲۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

محمودیان اضافه کرد: در بخش تسهیلات اشتغالزای روستایی و عشایری و مناطق زلزله زده در یکسال گذشته برای شهرستان یک هزار و ۸۲ فرصت شغلی با ۲۴ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که عملکرد شهرستان ۱۲۵ درصد با جذب بیش از ۵۸ میلیارد تومان بود و از ابتدای امسال هم تاکنون ۶۳۳ مورد در سامانه ثبت نام شده و۴۴ درصد سهمیه تعیین شده شهرستان جذب شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)