لزوم بهره‌گیری از ظرفیت جهاددانشگاهی به مانند دوران دفاع مقدس


لزوم بهره‌گیری از ظرفیت جهاددانشگاهی به مانند دوران دفاع مقدس

نماینده مردم شهرستان‌های استهبان، نی‌ریز و بختگان در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه عملکردی جهادگونه در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی، مهمترین شاخصه‌ی جهاددانشگاهی است، خاطرنشان کرد که می‌توان همانند دوران دفاع مقدس از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در راستای حل مشکلات و رفع نیازهای امروز بهره برد.

فرهاد طهماسبی در گفت و گو با ایسنا، ضمن تبریک چهل سالگی جهاددانشگاهی، این نهاد را یکی از محصولات بارز انقلاب اسلامی دانست که اصالتی انقلابی دارد و خاطرنشان کرد: این نهاد دانشگاهی عصاره‌ی تلاش جهادگونه دانشگاهیان کشور در اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌های علمی و پژوهشی است و برای درک دقیق از جایگاه آن باید به بار معنایی کنار هم قرار گرفتن 2 واژه جهاد و دانشگاه، توجه کرد.

او خاطرنشان کرد: همانگونه که در بحث اقتصادی نیازمند جهاد از سوی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی است و در موضوع معیشت و کمک به همنوع به جهادی همگانی نیازمندیم، در مباحث علمی و پژوهشی نیز برای دستیابی به قله‌های رفیع دانش و ارتقاء رتبه علمی کشور و بومی‌سازی علوم و فعالیت‌های علمی مختلف مورد نیاز بخش‌های صنعت، کشاورزی، پزشکی و ... نیاز به عملکردی جهادی بوده و بار سنگین آن بر دوش دانشگاه‌ها و نهادهایی مانند جهاددانشگاهی است.

او پژوهشگاه رویان را یکی از مهمترین دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه علمی پژوهشی برشمرد و با یادآوری خدمات و اقدامات این نهاد در دوران دفاع مقدس، گفت: در آن دوران با پژوهش‌های علمی جهاددانشگاهی، بخشی از نیازهای رزمندگان در دفاع از میهن اسلامی، تامین شد.

طهماسبی در پاسخ به این پرسش که جهاددانشگاهی به عنوان نهادی پیشرو و نوآور چه نقشی در رصد و شناسایی نیازهای جامعه می‌تواند ایفا کند؟ تاکید کرد که اثربخش‌ترین خدمت جهاددانشگاهی در حوزه‌های پژوهش، نوآوری و فناوری‌های نوین است که شاهد برداشته شدن گام‌هایی در این راستا نیز بوده‌ایم.

وی در خصوص این پرسش که؛ چه شاخص‌هایی جهاددانشگاهی را به عنوان نهادی برخاسته از دل انقلاب متمایز می‌کند؟ نیز گفت: مهمترین شاخصه‌ جهادی بودن اقدامات و برنامه های این نهاد دانشگاهی است؛ هر زمان در حوزه‌ای اعم از علمی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شاهد وجود نگاه جهادی مبتنی بر دانش باشیم، قطعا مولفه‌های حزب گرایی، حب و بغض های سیاسی و سایر موارد حاشیه‌ای در تصمیمات لحاظ نخواهد شد و این یعنی برداشته شدن ترمز پیشرفت و حرکت پر شتاب به سمت اهداف و مقاصد عالیه طراحی شده در برنامه‌ها، پژوهش‌ها و دیگر فعالیت‌ها.

طهماسبی در ارزیابی عملکرد جهاددانشگاهی در تربیت نیروهای کارآمد و متعهد برای انقلاب، گفت: برای ارزیابی این موضوع باید به ریشه تشکیل جهاددانشگاهی نگاه کرد، به اقداماتی که در دوران دفاع مقدس باعث گره‌گشایی از مشکلات رزمندگان شد. به حتم توجه به تربیت نیرو در این نهاد انقلابی، منطبق بر اهداف و برنامه‌های مد نظر در زمان تشکیل آن بوده که منجر به پیشرفت و موفقیت‌های متعددی شده است؛ اگر اینگونه نبود جهاددانشگاهی نمی‌توانست در زمینه علم و فناوری، حرف برای گفتن داشته و جایگاهی مناسب را کسب کند.

او اضافه کرد: اعتقاد عمیق دارم که جهاد دانشگاهی توانسته مطابق با اهداف و برنامه های خود نیروهای متعهد و کارآمد و عملگرا برای انقلاب اسلامی ایران تربیت کرده و به همین دلیل به موفقیت در مسیر رسیدن به اهداف مد نظر دست یافته است.

طهماسبی در پاسخ به این پرسش که اولویت واگذاری ماموریت‌های جدید به جهاددانشگاهی چیست و چه برنامه‌هایی برای استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی و برطرف‌کردن نیازهای استان فارس وجود دارد؟ گفت: مسئولین استانی باید مطابق با زمانی که در جنگ نظامی با دشمن از توان جهاددانشگاهی استفاده کردند، امروز و در زمان مبارزه نرم با دشمنان، از توانمندی‌های این نهاد بهره مناسبی را ببرند.

نماینده مردم استهبان، نی‌ریز و بختگان خاطرنشان کرد: می‌توان با تدوین استراتژی های مشخص همانند زمان جنگ از دانشگاه ها و سایر نهادهای انقلابی خواست که با برنامه جهادی، شرایطی را برای حرکت موفق در حوزه‌های علمی، پژوهشی و اجرایی ارائه داده و دنبال کنند و یکی از نهادهای تاثیرگذار در تحقق این مهم، جهاددانشگاهی است.

طهماسبی تاکید کرد که جهاددانشگاهی این ظرفیت را دارد که در خصوص نیازهای استان پژوهش انجام داده و براساس نتایج پژوهش‌ها، برنامه راهبردی رفع مشکلات را ارائه دهد، لذا می‌توان از ظرفیت این نهاد می‌توان برای رفع مشکلات ناشی از خشکسالی و مباحث مربوط به رونق تولید و ایجاد اشتغال بهره برد و از جهاددانشگاهی نیز این انتظار وجود دارد که با ایجاد گروه‌های علمی و پژوهشی متشکل از نخبگان استان، در این راستا اهدافی را تعریف و دنبال کند.

نماینده مردم استهبان، نی‌ریز و بختگان در مجلس شورای اسلامی در خصوص این پرسش که گستردگی و تنوع خدمات جهاددانشگاهی در سطح کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: جهاد دانشگاهی توانسته با توجه به ماموریت‌ها و اهداف تعیین شده متناسب با دوره ها و زمان های مختلف خدمات شایسته و متنوعی را به مردم جامعه ارائه کند و از این باب می‌توان به تنوع خدمات و تاثیرگذار اقدامات پژوهشی و آموزشی آن نمره قبولی داد.

طهماسبی با بیان اینکه آشنایی و همکاری نزدیکی با جهاددانشگاهی داشته و بر لزوم استفاده از ظرفیت این نهاد تاکید داشته است، لزوم توسعه تعاملات بین دستگاهی را برای بهره‌گیری از توان علمی، پژوهشی جهاددانشگاهی در کشور و استان فارس مد نظر قرار داد و گفت: یکی از راه‌های افزایش تعامل بین جهاددانشگاهی و سایر دستگاه‌ها، انجام پژوهش در خصوص خلاء‌های موجود و راهکارهای رفع این خلاء‌ها بر مبنای علمی است؛ در این زمینه قطعا نمایندگان مجلس نیز باید همراهی لازم را داشته باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا