غدیرخم مقدمه حکومت حضرت مهدی(عج) است/ عدم توجه به پیام غدیر به واقعه عاشورا ختم شد


غدیرخم مقدمه حکومت حضرت مهدی(عج) است/ عدم توجه به پیام غدیر به واقعه عاشورا ختم شد

حجت الاسلام تقدیری گفت: وجود غدیر مقدمه حکومت امام زمان (عج) است که در آینده ظهور ایشان رخ می دهد. وجود غدیر مقدمه حکومت امام زمان است؛ بنابراین با تعیین امام و سرپرست باید زیر سایه هدایت ایشان برویم. نبود آن عامل وقوع عاشورا است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، واقعه غدیرخم را باید سرنوشت‌سازترین اتفاق تاریخ بدانیم؛ روزی بزرگ که در آن دین به کمال رسید و پروردگار، راه بشریت را برای طی طریق در مسیر رستگاری، معلوم کرد. توقف کاروان هزاران نفری حجاج در منطقه‌ای که عموماً برای بارانداز مورد استفاده قرار نمی‌گرفت و ایراد خطبه‌ای با مفاهیم بلند الهی و در عین حال، ساده، روان و همه فهم، از سوی رسول‌خدا(ص) در تبیین مقام ولایت پس از خود، اهمیت جایگاه دینی و تاریخی این رویداد را بیش از پیش معلوم می‌کند. اتفاقی که در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم هجرت روی داد، نقطه عطفی در تاریخ بشریت است؛ بر فراز منبری که از جهاز شتران ساخته بودند، بهترین خلق، دست وصی خود را بلند کرد و او را جانشین بر حق خود نامید. اهمیت واقعه غدیر و پیامی که دارد باعث شد تا با «حجت الاسلام محمد تقدیری» معاونت امور روحانیون و حوزه های علمیه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) درباره نحوه جریان سازی و ابلاغ پیام غدیر به دنیا به گفت و گو بپردازیم که در ادامه می خوانیم.

غدیرخم مقدمه حکومت حضرت مهدی(عج) است/ عدم توجه به پیام غدیر به واقعه عاشورا ختم شد

غدیرخم چه پیامی برای جهان اسلام دارد؟

واقعه غدیر و حرکت پیامبر که از حج الوداع بر می گشتند، دو پیام اصلی دارد؛ یکپارچه شدن مسلمانان و همدلی و یکصدا شدن آنها است. شاید خوف آن می رفت بعد از رحلت پیامبر همه مسلمانان به چند گروه و فرقه و اختلاف دچار شوند، بنابراین حضرت محمد خواست تا جانشین خود را تعیین کند و با انتخاب ولی، مسلمانان یکدست شوند. پیام دوم غدیر آن است که در اصل خلقت به هدایت نیاز داریم و خداوند از ابتدا با اعزام پیامبر این کار را انجام داده است و تاکنون 124 هزار پیامبر برای هدایت بشر آمده اند. هدایت های مصداقی و به روز داریم مثل امام، رهبر و رییس یک جامعه که باید آن را هدایت و راهنمایی کند. پیامبر با انتخاب حضرت علی خواستند این را تداوم ببخشند، رسالت تمام شده اما امامت باقی است و با انتخاب حضرت علی مردم را هدایت خواهد کرد.

چگونه می توان ولایت پذیری را که یکی از مولفه های غدیرخم است اجرایی کرد؟

ولایتمداری یکی از محورهای غدیر است. ولایت و مولا در واقعه غدیر به معنای دوستی نیست. دوست داشتن که توصیه نمی خواهد، جمع کردن مردم و اجرای برنامه غدیر خم برای موضوع مهم تری بوده است. دوست داشتن یک امر قلبی است و نیاز به توصیه ندارد بلکه به ولی و ولایتمداری در این عصر نیاز داریم چرا که جامعه مانند دانه های تسبیح می ماند و اگر نخ تسبیح نباشد تا آنها را دور هم جمع کند، جامعه متشتت و منحرف می شود. در قرآن آمده است هر قومی دنبال امام خود هستند، امام به معنای سرپرست و راهنما، بنابراین برای راه درست و هدایت درست به امام درست نیاز است و این فلسفه غدیر است که به ظهور امام زمان می انجامد.

چگونه می توان از غدیر به عنوان منشور زندگی اسلامی بهره گرفت؟

با بررسی مسایل جهان به این نتیجه می رسیم که همه دنیا به هدایت نیاز دارند. همه دنیا دچار افکار متشتت، گروه ها و فرقه ها هستند و نیازمند یک اتحاد جهانی هستیم و همه دنبال آن هستند تا معیار وحدت را خودشان بدهند. غرب با عنوان دهکده جهانی تلاش می کند تا همه را زیر چتر خود بیاورد اما اسلام با وحدت کلمه و توحید تلاش می کند تا همه جهان را تحت هدایت خود بیاورد چرا که این جهان به هادی و راهنما نیاز دارد.

استمرار حکومت الهی و حرکت در مسیر عدالت و ارزشهای دینی ننتیجه عینی این واقعه بزرگ اسلام است، زیرا غدیرخم یک فرصت است تا بر اساس آیات و روایات اسلامی ابعاد این حادثه بازکاوی و تبیین شود. مشکل اصلی امت اسلام در دوری از امامت و ولایت و بی‌توجهی به غدیرخم است.

چگونه می توان پیام غدیر را جهانی کرد و برای ظهور حضرت مهدی (عج) زمینه سازی کرد؟

غدیر نقطه ثقل اسلام است و نقطه مرکزی پرگار محسوب می شود. وجود غدیر مقدمه حکومت امام زمان (عج) است که در آینده ظهور ایشان رخ می دهد. وجود غدیر مقدمه حکومت امام زمان است؛ بنابراین با تعیین امام و سرپرست باید زیر سایه هدایت ایشان برویم. نبود آن عامل عاشورا است، بنابراین باید روی آن بسیار کار کنیم.

زمانی که مسلمانان به غدیر توجه نکردند، باعث شد تا واقعه کربلا رخ داد و اگر امروز مردم به ولی فقیه و امام که تعیین شده است، توجه کنند، وضع جامعه خوب می شود و در سایه ولایتمداری است که باعث می شود تا اتفاقات خوبی برای جامعه رقم بخورد اما اگر برخی خیانت کنند و از ولایتمداری عبور کنند، همان طور که امام علی را در آن زمان کنار گذاشتند و به واقعه عاشورا منجر شد، باعث می شود تا بر اثر خیانت به ولایت داعش ظهور کند؛ بنابراین ولایتمداری یک رکن است. غدیر ظاهر و محتوا دارد. غدیر را باید در جامعه شاد و زنده نگه داریم چرا که یک پرچم و نماد است.

چگونه درباره این واقعه مهم در سطح دنیا اطلاع رسانی و تبلیغ کنیم؟

شاید به دلیل شیوع کرونا نتوانیم مراسمات مربوط به روز غدیر خم را مانند سال های گذشته برگزار کنیم اما می توانیم روش برگزاری مراسم غدیر و تبیین آن و آگاهی بخشی به مردم را تغییر دهیم؛ همان طور که هر خانه یک حسینیه شده است، هر خانه یک پرچم داشته باشد، پرچم غدیر. از ظرفیت شبکه های مجازی برای تبیین پیام غدیر و آگاهی رسانی به مردم استفاده کنیم و برنامه های شاد برگزار کنیم، همچنین رسانه ها می توانند برنامه های متنوعی در خصوص واقعه غدیر داشته باشند و در محلات نیز انواع تزیینات می تواند به زنده نگاه داشتن غدیر کمک کند. در عرصه بین المللی نیز برای معرفی غدیر و پیام آن باید تلاش کنیم.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا