معمای سها دختر گمشده کوهنورد در جنگل‌ جهان‌نما


معمای  سها  دختر گمشده کوهنورد در جنگل‌ جهان‌نما

گرگان - ایرنا - پیدا شدن یک جنازه‌ در ارتفاعات سخت‌گذر جنگل‌های کردکوی واقع در غرب استان گلستان امیدهای خانواده سها رضانژاد دختر کوهنورد گمشده اهل کرج برای یافتن سرنخی از او پس از حدود یک ماه بی‌خبری را زنده کرد.

سهای ۲۷ ساله ۲۰ تیرماه امسال همراه با یک گروه کوهنوردی غیربومی و علیرغم ممنوعیت سفر ناشی از کرونا به ارتفاعات جهان نما در شهرستان کردکوی رفت اما نیمه های شب در مسیری بی بازگشت و نامعلوم قدم گذاشت و به طور مرموزی ناپدید شد.

از صبح روز بعد جستجو برای یافتن نشانه هایی از این دختر کوهنورد آغاز شد و با وجود بسیج همگانی نیروهای امدادی و تخصصی، کاوش بی سرانجام ماند تا جایی که مسوولان امدادی و فرماندار کردکوی به طور تلویحی از پیدا کردن نشانه های او ناامید شده و پایان عملیات جستجو را اعلام کردند.

در شرایطی که به دلیل کشف نشدن رد دختر کوهنورد در جنگل های کردکوی، فرضیه های دیگری مانند ربودن سها آرام آرام بر سر زبان ها می افتاد، قرقبانان اداره منابع طبیعی کردکوی یک جنازه با نشانه های ظاهری سها رضانژاد را پیدا کردند.

معمای "سها" دختر گمشده کوهنورد در جنگل‌ جهان‌نما

یکی از اولین نفراتی که موفق به کشف جنازه منتسب به سها رضانژاد در ارتفاعات کردکوی شد، "میثم تیموری" جنگلبان اهل شموشک استان گلستان است.

تیموری که جنگل‌های غرب گلستان را مثل کف دستانش می شناسد، تنها یک روز پس از پیوستن به تیم عملیات با همراهی برادرش محل تقریبی سقوط این کوهنورد را با دقت نظر بیشتر واکاوی و در نهایت پس از ساعت‌ها جستجو جسدی دچار فساد نعشی را پیدا کرد.

این جنگلبان گلستانی به ایرنا گفت: با گذشت حدود ۲۶ روز از ماجرای مفقود شدن این دختر کوهنورد ۱۶ مرداد ماه یکی از کارشناسان هلال احمر کردکوی از من برای شرکت در عملیات جستجو با مشارکت تیم امدادی این جمعیت تقاضای دعوت کرد.

وی بیان کرد: بر اساس وظیفه انسانی و اخلاقی با پذیرفتن این درخواست از فردای آن روز جستجو برای یافتن نشانه ای از این دختر را آغاز کردیم.

تیموری گفت: با ۲ تیم جستجوی ۸ نفره به همراه عموی مرحوم رضانژاد راهی منطقه زیرآبشار و "چکل‌‎سر" شدیم و گمان می کردیم این محدوده به دلیل سخت گذر بودن و جستجو نشدن توسط تیم های عملیاتی دیگر، امکان بیشتری برای وجود ردی از این دختر کوهنورد دارد.

معمای "سها" دختر گمشده کوهنورد در جنگل‌ جهان‌نما میثم تیموری قرقبان گلستانی جزو اولین نفراتی بود که موفق به کشف جنازه منتسب به سها رضانژاد شد.

این جنگل بان گلستان ادامه داد: پس از حدود ۵ ساعت پیاده روی در مسیری صعب العبور و سخت به منطقه "زیرآبشار" رسیدیم و در نقطه صفر این آبشار ۲۰۰ متری جسدی مجهول را با لباس زنانه پیدا کردیم.

وی در خصوص ویژگی‌های ظاهری جسد گفت: عضلات و چهره صورت جنازه تجزیه شده و دست و پا و کمر دچار شکستگی متعدد بود و در داخل یک آبراهه منطقه‌ای سنگلاخی قرار داشت که اطراف آن مملو از کنده های پوسیده و علفزارهای زیر اشکوب (زیر درختی) جنگلی بود.

تیموری گفت: محل یافتن جسد در ارتفاع هزار و ۹۰۰ متری از سطح دریا به سبب پوشش گیاهی و شکل زمین شناختی محل (سایه گیری همیشگی) دمای دائم کمتر از ۱۰ درجه دارد و به همین دلیل جسد بوی تعفن نداشت.

علی قاسمعلی خبرنگار حوزه محیط زیست و منابع طبیعی ایرنا که چند روز به همراه تیم جستجو در منطقه حضور داشت در خصوص دلایل تاخیر یافتن جنازه دختر کوهنورد گفت: روزهای آغازین جستجو شرایط آب و هوایی برای کنکاش مسیرهای صخره‌ای و پرتگاه‌های منطقه بسیار سخت و غیر ممکن بود و بارش باران و مه آلودگی هوا امکان پایش را دشوارتر ساخت.

وی بیان کرد: آبشاری که در پایین آن جنازه منتسب به دختر کوهنورد پیدا شد از دو آبشار مسلسل تشکیل شده که اولین ۶۰ متر و دومی ۱۴۰ متر ارتفاع دارد.

به گفته وی جستجوگران فقط موفق به جستجوی ۶۰ متر نخست آن شده بودند و دسترسی ناممکن از قسمت بالادست به سمت کف آبشار به دلیل گذرگاه‌های صخره‌ای و سخت، امکان جستجو در آبشار دوم را گرفته بود.

وی اظهار داشت: گویا جانوران وحشی به جنازه صدمه نزده‌اند که احتمالا ناشی از تعفن دیرهنگام جسد در داخل آب جاری منطقه یا عطر و ادکلن لباس زنانه بوده است چرا که یافتن آن را برای حیوانات که به بوی انسان و گوشت حساس هستند؛ مشکل می‌کند.

در همین رهگذر اگر چه در ابتدا برخی رسانه ها از منتسب بودن جنازه پیدا شده به سها رضانژاد خبر داده بودند اما مدیرکل پزشکی قانونی گلستان به ایرنا گفت: تا زمان اعلام نشدن جواب آزمایش ژنتیک نمی توان با قطعیت گفت که این جنازه متعلق به این خانم کوهنورد است یا خیر.

دکتر حسین زارعی به ایرنا گفت: بامداد شنبه (۱۸ مرداد) جسد مجهول‌الهویه یک خانم به پزشکی قانونی تحویل داده و ظهر یکشنبه با دستور مرجع قضایی اقدام برای شناسایی آن آغاز شد.

معمای "سها" دختر گمشده کوهنورد در جنگل‌ جهان‌نما
وی بیان کرد: به دلیل گذشتن زمان طولانی از رهاشدن جنازه آثار فساد نعشی به وضوح مشخص بود و با وجود برخی متعلقات مانند کفش و دستبند کنار جسد، امکان شناسایی از چهره و معاینه ظاهری بدن وجود نداشت و احراز هویت تکمیل نشد.

مدیرکل پزشکی قانونی گلستان افزود: پس از گرفتن آزمایش از جنازه و آزمایش خون از پدر و مادر سها نمونه ها به آزمایشگاه پزشکی قانونی تهران ارسال شد تا در کوتاه ترین زمان ممکن نتایج آن واصل و اعلام شود.

دکتر زارع ادامه داد: در شرایط عادی نمونه های دی‌ان‌ای گلستان به آزمایشگاه مازندران ارسال می شود اما به دلیل احتمال طولانی شدن فرایند پاسخ دهی و با توجه به حساسیت موضوع و انتظار یک ماهه خانواده، این نمونه برای دریافت سریعتر پاسخ به آزمایشگاه پزشکی قانونی تهران فرستاده شد.

وی گفت که در حال حاضر جنازه منتسب به سها در سردخانه پزشکی قانونی استان گلستان نگهداری می شود.

مدیرکل پزشکی قانونی گلستان بیان کرد: به دلیل فاسد شدن بخش زیادی از جنازه امکان بررسی دقیق علت مرگ بدون انجام آزمایش وجود نداشت اما در بررسی های اولیه نشانه های از احتمال قتل پیدا نشد.

زارع ادامه داد: در این جنازه نشانه هایی از شکستگی سر و صورت مشاهده شد که کوهستانی بودن منطقه و احتمال سقوط از پرتگاه می تواند عامل آن باشد.

وی در مورد زمان مرگ گفت: به دلیل گذشت زمان طولانی از مرگ امکان اعلام زمان دقیق حادثه وجود ندارد اما بر اساس نتایج آزمایش می توان محدوده زمانی فوت را مشخص کرد که متعاقبا معلوم خواهد شد.

در همین پیوند رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان نیز گفت که مطابق تحقیقات به عمل آمده توسط پلیس استان، انگیزه منجر به وقوع جنایت علیه سها رضانژاد وجود ندارد.

سرهنگ مجتبی مروتی افزود: چادرهای تور گردشگری که سها با آن به منطقه جهان نما سفر کرده بود در۲۰ متری پرتگاه برپا شد و به همین دلیل امکان وقوع حادثه نزدیکترین فرضیه به واقعیت است.

معمای "سها" دختر گمشده کوهنورد در جنگل‌ جهان‌نما

سرپرست جمعیت هلال احمر گلستان هم در گفت و گو با ایرنا در مورد علت کشف دیرهنگام جنازه این دختر کوهنورد گفت: نیروهای امدادی هلال احمر همه مناطق جنگلی جهان نما از جمله محل کشف جنازه را با وجود سخت گذر بودن جستجو کردند اما موفق نشدند.

معمای "سها" دختر گمشده کوهنورد در جنگل‌ جهان‌نما

فرهاد میقانی اظهار داشت: منطقه محل کشف جنازه به گونه ای سخت گذر بود که رسیدن به آن بدون ابزار حرفه ای ناممکن بود و امدادگران برای رسیدن به آن و انتقال جنازه ۱۲ ساعت را پیاده پیمودند.

وی افزود: بر اساس برآوردهای اولیه این دختر کوهنورد از پرتگاه سقوط کرده و ممکن است در این مسیر لابلای درختان و شاخه گیر کرده باشد که گذشت چند هفته و بارش باران و وزش باد، موجب پرت شدن جنازه به پایین شده باشد.

اگر چه رییس پلیس آگهی گلستان فاصله کمپ تا پرتگاه محل سقوط سها را ۲۰ متر و سرپرست هلال احمر استان آن را حدود هزار و ۵۰۰ متر اعلام می کند اما فرماندار کردکوی معتقد است این فاصله حدود ۸۰۰ متر برآورد شده است.

فرماندار کردکوی که جهان نما در حوزه استحفاظی این شهرستان است نیز در خصوص علت تاخیر در یافتن جنازه ادامه داد: محل سقوط حدود ۸۰۰ متر با محل بیتوته شبانه کوهنوردان فاصله داشت اما صخره ای و آبشاری بودن مسیر، جستجو را بسیار سخت کرد.

معمای "سها" دختر گمشده کوهنورد در جنگل‌ جهان‌نما

ابراهیم قدمنان اظهار داشت: پیش از این نیز تیم های جستجو این مسیر را از راس یال به سوی عمق پرتگاه جستجو کرده بودند اما وجود تکه سنگ ها و پوشش علفزاری و بوته ای مسیر امکان یافتن جنازه را میسر نکرد.

با تمام این اوصاف بنظر می‌رسد برای رسیدن به قطعیت فوت سها یا دست کم انتساب جنازه پیدا شده به این دختر جوان کوهنورد باید زمان بیشتری را منتظر ماند.

به گزارش ایرنا؛ منطقه جهان‌نمای استان گلستان در ارتفاعات جنوبی گرگان و کردکوی بدلیل بکر بودن جنگل‌های آن جذابیت زیادی برای گردشگران و کوهنوردان دارد.

ارتفاعات جهان‌نما در محدوده جنگل‌های هیرکانی قرار داشته و چشم انداز دور آن به دریای خزر هم مشرف است.

آسمان این ارتفاعات در اغلب روزهای سال ابری است و ریزش باران در آن عمدتا به صورت ریز و پوره است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است