روح رنگ ها در فرهنگ ها و کشور های مختلف!


روح رنگ ها در فرهنگ ها و کشور های مختلف!

پیامی‌ که به مخاطب‌های سراسر دنیا انتقال می‌دهید توجه خاصی داشته باشید. یکی از وجوه طراحی که گاهی به طور ناخودآگاه روی مخاطب تاثیر می‌گذارد رنگ است. رنگ‌ها در فرهنگ آمریکای شمالی معانی و ارتباطات مختلفی دارند. همین رنگ‌ها می‌توانند برای مخاطبان ژاپنی و یا خاورمیانه مفهوم کاملا متفاوتی داشته باشند.

روح رنگ ها در فرهنگ ها و کشور های مختلف!
صدای ایران- زمانی که قصد طراحی یک وبسایت را دارید آشنایی با ارتباط رنگ‌ها با مفاهیم در فرهنگ‌های مختلف اهمیت زیادی دارد. گاهی این مفاهیم کاملا در تناقض با هم قرار دارند. این اتفاق به خصوص در غرب که معانی رنگ‌ها بسیار گسترده است زیاد رخ می‌دهد. زمانی که با رنگ کار می‌کنید، به خاطر داشته باشید که همواره به محتوا و چگونگی ارتباط رنگی که به کار می‌برید با عناصر دیگر مانند متن و تصاویر بیاندیشید.

در اینجا به برخی مفاهیم رنگ‌های اولیه در فرهنگ‌های مختلف اشاره می‌کنیم.


قرمز


فرهنگ غربی (آمریکای شمالی و اروپا): قرمز رنگ احساسات شدید و هیجان است. می‌تواند هم منفی و هم مثبت باشد. خطر، عشق و هیجان. زمانی که با مفاهیم شرقی سابق در ارتباط باشد نمادی از کمونیسم است. قرمز به نوعی با قدرت نیز مرتبط است و گاهی برای مفاهیم مذهبی نیز به کار می‌رود. مانند استفاده از قرمز همراه با رنگ سبز به عنوان نمادی برای کریسمس. ارتباطات متعدد و متفاوت فرهنگ غربی با رنگ قرمز، ترکیبی از مفاهیم مختلف این رنگ در فرهنگ‌های دیگر است.

فرهنگ شرقی و آسیایی: قرمز رنگ شادی، لذت و جشن است. اغلب رنگی است که عروس‌ها در روز عروسی خود به تن می‌کنند تا خوشبخت، طولانی و شاد زندگی کنند. این رنگ به دلیل ارتباطش با شادی و خوش اقبالی، نمادی برای رستوران‌های چینی در آمریکا است. در هند این رنگ به مفهوم پاکدامنی و در ژاپن نمادی برای زندگی و البته برای خشم و خطر است.

آمریکای لاتین: در مکزیک و برخی دیگراز ملت‌های آمریکای لاتین، زمانی که قرمز با سفید استفاده می‌شود رنگی برای دین و مذهب است.

خاورمیانه: قرمز برای برانگیختن احساس خطر و توجه استفاده می‌شود. برخی از افراد در این ناحیه قرمز را رنگ شیطان می‌دانند.

دیگر کشورها: برای جشن سال نو در چین مردم لباس قرمز می‌پوشند تا خوش شانسی، سرنوشت خوب و ثروت به سراغ آنها بیاید.


نارنجی


فرهنگ غربی (آمریکای شمالی و اروپا): نارنجی رنگ درو و پاییز است. برای مثال در آمریکا این رنگ نماد فصل پاییز که در سپتامبر با شروع مدارس آغاز و در آخر نوامبر با‌هالووین و شکرگذاری به اتمام می‌رسد. نارنجی همچنین به میوه‌های گرمسیری و مرکبات اشاره دارد. در هلند که نارنجی رنگ ملی است از این رنگ برای مشخص کردن سلطنت و ثروت استفاده می‌شود.

فرهنگ شرقی و آسیایی: این رنگ به خصوص نارنجی زعفرانی در هند بسیار مقدس است. در ژاپن طیف رنگ نارنجی نماد عشق و شجاعت است.

آمریکای لاتین: نمادی برای خورشید و درخشندگی است. در برخی از کشورها نیز به دلیل رنگ قرمز-نارنجی خاک، این رنگ را با زمین مرتبط می‌دانند.

خاورمیانه: نارنجی رنگ از دست دادن و عزاداری است.

دیگر کشورها: این رنگ می‌تواند مفاهیم مذهبی نیز داشته باشد. در مسیحیت نارنجی رنگ شکم پرستی و پرخوری است.

زرد


فرهنگ غربی (آمریکای شمالی و اروپا): طبیعت شاد و سرزنده رنگ زرد در بیشتر جوامع غربی مفهوم غالب برای این رنگ است. این رنگ با گرما (خورشید)، تابستان و مهمان نوازی در ارتباط است. در آمریکا این رنگ به سامانه حمل و نقل مربوط است. تاکسی‌هاو اتوبوس‌های مدرسه و همچنین بسیاری از علائم خیابانی به رنگ زرد هستند. لیپتون، تولیدکننده چای، به طور کلی از رنگ زرد استفاده می‌کند اما اگر به تبلیغات این شرکت برای کشورهای مختلف دقت کنید متوجه می‌شوید که لباس افراد در آگهی به رنگ‌های متفاوتی است. در آلمان رنگ زرد نمادی برای حسادت است. (در بیشتر کشورهای غربی سبز این مفهوم را دارد)

فرهنگ شرقی و آسیایی: لباس اعضای خانواده سلطنتی و یا طبقه قانونگذار معمولا به این رنگ است و این رنگ به شکوه و تقدس تعبیر می‌شود. در ژاپن زرد رنگ شجاعت است (صفتی که از قانونگذاران انتظار می‌رود)‌ و در هند رنگی برای تجارت و بازرگانی است.

آمریکای لاتین: در اکثر کشورهای لاتین زرد رنگ اندوه، مرگ و سوگواری است.

خاورمیانه: گرچه در مصر نیز مانند آمریکای لاتین زرد رنگی برای عزاداری و مرگ است، اما در دیگر کشورهای خاورمیانه این رنگ بیشتر به شادمانی و موفقیت مربوط می‌شود. ارتباطات و مفاهیمی‌که در این منطقه برای زرد به کار می‌رود بسیار به مفاهیم این رنگ در فرهنگ غرب نزدیک است.

دیگر کشورها: در جوامع آفریقایی تنها اشخاص طبقه مرفه و ثروتمنر می‌توانند رنگ زرد به تن کنند. شباهت این رنگ به طلایی آن را در سراسر دنیا به رنگی مرتبط با پول، کیفیت و موفقیت تبدیل کرده است.


آبی


فرهنگ غربی (آمریکای شمالی و اروپا): محبوب ترین رنگ برای لوگوی بانک‌ها آبی است زیرا اعتماد و قدرت را القا می‌کند. این رنگ مردانه و نشانی برای تولد نوزاد پسر است. آبی به عنوان رنگ آرامش بخش و صلح نیز شناخته می‌شود. اگرچه گاهی نیز می‌تواند با افسردگی و ناراحتی ارتباط داشته باشد.

فرهنگ شرقی و آسیایی: آبی نمادی برای جاودانگی و نامیرا بودن است. در هند آبی رنگ کریشنا یکی از خدایان محبوب آنها است. بسیاری از تیم‌های ورزشی در هند از این رنگ به عنوان نمادی برای قدرت استفاده می‌کنند. بر خلاف آمریکا که آبی رنگی مردانه است، در چین آبی رنگی زنانه محسوب می‌شود.

آمریکای لاتین: به دلیل جمعیت بالای کاتولیک‌ها در آمریکای مرکزی و جنوبی، آبی رنگی مرتبط با دین و رنگ ردا و یا شال مریم مقدس است. به علاوه به دلیل ارتباط این رنگ با عزاداری، آبی می‌تواند رنگی برای تحریک احساسات باشد. در مکزیک آبی رنگ اعتماد و صداقت است و در کلمبیا برای صابون و پاک کننده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خاورمیانه: آبی امن و محافظ است. رنگ مرتبط با بهشت، روحانیت و جاودانگی.

دیگر کشورها: در تایلند آبی رنگی تداعی کننده جمعه است. برای مخاطبان در سراسر دنیا اغلب آبی، مثبت ترین و امن ترین رنگ است. اسکایپ، شرکت تلفن اینترنتی بین المللی، برای تمام سایت‌های خود در سراسر دنیا از رنگ آبی استفاده می‌کند.


سبز


فرهنگ غربی (آمریکای شمالی و اروپا): سبز رنگ ایرلندی‌هاست. (روز سنت پاتریک و رنگ ملی ایرلند) این رنگ رد بیشتر نقاط غرب نماد شانس است. همچنین سبز به طبیعت، فضای سبز و حفاظت از آن اشاره دارد. شرکت‌های مربوط به محیط زیست و یا شرکت‌های پاکسازی محیط زیست معمولا لوگوهایی به رنگ سبز دارند. سبز با کریسمس نیز مرتبط است. از طرفی سبز گاهی نمادی برای پیشرفت و جلو رفتن است. اما گاهی می‌تواند به معنی حسادت نیز برداشت شود.

فرهنگ شرقی و آسیایی: در بیشتر قسمت‌های شرق سبز رنگ طبیعت و زندگی جدید است. همچنین نمایانگر باروری و جوانی است. اما می‌تواند معانی منفی تیز داشته باشد. سبز رنگ جن گیری و خیانت است. در چین پوشیدن کلاه سبز به این معنی است که به همسر خود خیانت کرده اید.

آمریکای لاتین: در فرهنگ بسیاری از کشورهای لاتین و آمریکای جنوبی، سبز رنگی برای مرگ است.

خاورمیانه: برای اکثر کشورهای خاورمیانه سبز مربوط به دین اسلام است. این رنگ نماد قدرت، باروری، شانس و ثروت است.

دیگر کشورها: رد آمریکا سبز رنگ پول است و گاهی برای نشان دادن حسادت به کار می‌رود. سبز و به خصوص سبز زیتونی تقریبا رنگ تمام ارتش‌های فعال دنیا است.


بنفش


فرهنگ غربی (آمریکای شمالی و اروپا): بنفش رنگ خانواده سلطنتی است و اغلب اوقات در فیلم‌ها برای شنل و لباس شاه و ملکه استفاده می‌شود. این رنگ به ثروت و شهرت نسبت داده می‌شود. همچنین نمادی برای مدرنیسم و پیشرفت است. به خصوص در آمریکا بنفش رنگ افتخار و شرافت است. باارزش ترین پاداش‌های ارتش به شکل قلب بنفش است.

فرهنگ شرقی و آسیایی: در شرق نیز رنگ بنفش نماد نجبا و ثروتمندان است. اما در تایلند بنفش برای عزاداری استفاده می‌شود و زن پس از فوت شوهرش لباس بنفش می‌پوشد.

آمریکای لاتین: در برخی از کشورهای آمریکای جنوبی از جمله برزیل نیز بنفش رنگی برای اندوه، عزاداری و مرگ است.

خاورمیانه: ثروت و بنفش هم معنی هستند. در مصر مفهوم بنفش به پرهیزکاری نیز نزدیک است.

دیگر کشورها: بنفش به رنگ آمیتیس برای بوداییان مقدس است و در تبت تسبیح‌ها با این سنگ بنفش ساخته می‌شود.


صورتی


فرهنگ غربی (آمریکای شمالی و اروپا): رنگی زنانه است و برای نشان دادن تولد دختر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ نمادی برای طعم شیرین است به همین دلیل بسیاری از فروشگاه‌های کیک و شکلات از این رنگ استفاده می‌کنند. این رنگ برای نشاد دادن دوران کودکی و تفریح و سرگرمی‌نیز استفاده می‌شود.

فرهنگ شرقی و آسیایی: در شرق نیز صورتی رنگی زنانه است. البته در این منططقه برای نشان دادن تاهل و ازدواج نیز این رنگ به کار می‌رود. اما در کره این رنگ بیشتر تداعی گر صداقت است. برای سال‌های زیادی چینی‌ها این رنگ را نمی‌شناختند و استفاده نمی‌کردند. اما در نهایت با افزایش تاثیر غرب، این رنگ وارد فرهنگ این کشور شد.

آمریکای لاتین: از صورتی اکثر اوقات برای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. بنابراین بیشتد مفاهیم معماری را در ذهن تداعی می‌کند.

خاورمیانه: در این منطقه رنگ صورتی هیچ معنی فرهنگی و مجزایی ندارد.

دیگر کشورها: در بسیاری نقاط دنیا برای کاهش مشکلات رفتاری، دیوارهای زندان‌ها را به رنگ صورتی در می‌آوردند.


قهوه‌ای


فرهنگ غربی (آمریکای شمالی و اروپا): قهوه‌ای رنگ زمین و خاک است اما می‌تواند با سلامت و یا ناباروری نیز مرتبط باشد. در آمریکا این رنگ برای بسته بندی کردن و یا بسته‌های غذایی به کار می‌رود. قهوه‌ای رنگ ثبات، اعتماد و سلامتی است.

فرهنگ شرقی و آسیایی: در شرق این رنگ در بسیاری مناطق نمادی برای عزاداری است. در طالع بینی چینی این رنگ برای نمایش زمین به کار می‌رود.

آمریکای لاتین: برخلاف استفاده رنگ قهوه‌ای در آمریکای شمالی، این رنگ در آمریکای جنوبی اثر منفی دارد. قهوه‌ای در کلمبیا فروش را کاهش می‌دهد و در نیکاراگویه رنگی برای عدم تایید است.

خاورمیانه: در این منطقه رنگی با مفهوم زمینی و راحتی است.

دیگر کشورها: این رنگ در سراسر دنیا معانی مختلفی دارد. در طراحی‌ها قهوه‌ای رنگی خنثی به حساب می‌آید.


سیاه


فرهنگ غربی (آمریکای شمالی و اروپا): سیاه رنگ پایان، مرگ، تشریفات و عزاداری است. همچنین این رنگ برای نمایش قدرت و کنترل (منفی) به کار می‌رود.

فرهنگ شرقی و آسیایی: رنگ سیاه مربوط به جنس مذکر است و در چین رنگی برای پسرها به حساب می‌آید. این رنگ همچنین مفاهیمی‌همچون ثروت، سلامتی و کامیابی را به همراه دارد. البته در تایلند و تبت رنگ سیاه رنگی برای نمایش شیطان است.

آمریکای لاتین: در فرهنگ‌های لاتین این رنگ با تعصب زیادی به مردان نسبت داده می‌شود به طوریکه رنگ ارجح برای لباس‌های مردانه است. در برخی نقاط این منطقه سیاه رنگی برای عزاداری است.

خاورمیانه: در این منطقه سیاه رو مفهوم به ظاهر متضاد دارد: نمادی برای عزاداری و تولد دوباره. شیطان و هر چیز سری نیز گاهی با این رنگ نمایش داده می‌شوند.

دیگر کشورها: در بیشتر فرهنگ‌ها سیاه رنگی برای نمایش تردستی و ناشناخته‌ها است.

فرهنگ غربی (آمریکای شمالی و اروپا): سفید رنگ پاکی و صلح است. سفید اغلب رنگی مرتبط با مراسم ازدواج محسوب می‌شود و بیشتر اوقات عروس‌ها این رنگ را برای لباس خود برمی‌گزینند. همچنین سفید رنگی برای پاکیزگی و محیط بدون باکتری است و برای نمایش بیمارستان‌ها یا حتی محیط‌های مقدس از آن استفاده می‌شود. البته در ایتالیا از این رنگ برای مراسم خاکسپاری استفاده می‌شود و طبق سنت‌ها در مقبره‌ها پر از گل‌های سفید است.

فرهنگ شرقی و آسیایی: در سرق نیز سفید رنگ مرگ است. از این رنگ در مراسم خاکسپاری استفاده می‌شود و نمایانگر ناباروری، عزاداری، ناراحتی و بدبختی است.

آمریکای لاتین: در این منطقه رنگ سفید مانند آمریکای شمالی به صلح و پاکی تعبیر می‌شود.

خاورمیانه: هر دو مفهوم پاکی و عزاداری برای این رنگ به کار می‌رود. در ایران تعریف این رنگ تقدس و پاکی است. اما در مصر پوشیدن لباس سفید نمادی برای ثروتمندی است.


در تمام دنیا پرچم سفید نمادی برای توقف جنگ است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا