تلاش مخالفان لوکاشنکو برای زیر سئوال بردن نتایج انتخابات


تلاش مخالفان لوکاشنکو برای زیر سئوال بردن نتایج انتخابات

مخالفان رئیس جمهور بلاروس در تلاش برای زیر سئوال بردن نتایج انتخابات این کشور خواستار بازشماری آرا در مراکز اخذ رای شدند که در آن‌ها مشکل وجود داشت.

تلاش مخالفان لوکاشنکو برای زیر سئوال بردن نتایج انتخاباتبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز، مخالفان رئیس جمهور بلاروس خواستار بازشماری آرا در مراکز اخذ رای شدند که در آن‌ها مشکل وجود داشت.

همچنین، نامزد مخالفان بلاروس اعلام کرد وی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است و الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور کنونی پیروز این انتخاب نیست.
نامزد مخالف دولت از پذیرش نتایج انتخابات خودداری کرد
سوتلانا تیخانوسکایا نامزد مخالفان بلاروس روز دوشنبه از پذیرفتن نتایج رسمی آرا که نشان دهنده پیروزی قاطع و انتخاب دوباره الکساندر لوکاشنکو است، خودداری کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از مینسک، نتایج اولیه روز دوشنبه نشان داد که در انتخابات روز یکشنبه ریاست جمهوری بلاروس، لوکاشنکو با کسب ۸۰ درصد آرا به پیروزی رسیده است.
بر اساس آمار اعلام شده، تیخانوسکایا که در گشته معلم زبان انگلیسی بود و به اصلی‌ترین رقیب لوکاشنکو تبدیل شد، تنها ۹.۹ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.
وی در گفتگو با خبرنگاران در مینسک در این باره اعلام کرد خود را پیروز انتخابات می‌داند و لوکاشنکو در این انتخابات پیروز نشده است. تیخانوسکایا تصریح کرد در این انتخابات تقلبی گسترده صورت گرفته است.
دستیاران تیخانوسکایا در این باره اعلام کردند مخالفان خواستار بازشماری آرا در مراکزی هستند که روند اخذ رای در آن‌ها دچار مشکلاتی بوده است.
آن‌ها همچنین خاطر نشان کردند مخالفان خواستار گفتگو با مقامات رسمی درباره چگونگی تغییر مسالمت آمیز قدرت هستند.
نامزد مخالفان از لوکاشنکو خواست قدرت را واگذار کند
خبرگزاری فرانسه از مینسک گزارش داد سیوتلانا تیخانفسکایا، نامزد مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس از لوکاشنکو خواست قدرت را واگذار کند.
۳۰۰۰ بازداشتی و ده‌ها زخمی در اعتراضات بلاروس
خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت کشور بلاروس گزارش داد شمار افراد بازداشت شده در اعتراضات بلاروس سه هزار نفر است و ده‌ها نفر نیز در این تظاهرات زخمی شدند.
لوکاشنکو معترضان را گوسفندانی خواند که از خارج از کشور هدایت شده اند
خبرگزاری فرانسه از مینسک گزارش داد الکساندر لوکاشنکو تظاهرکنندگان را ”گوسفندانی“ توصیف کرد که از خارج از کشور هدایت شده اند.
الکساندر لوکاشنکو افزود: اجازه نخواهد داد که کشور "تکه تکه" شود.
اتحادیه اروپا خواستار بازشماری ”دقیق“ آرا شد
خبرگزاری فرانسه از بروکسل گزارش داد اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن سرکوب معترضان در بلاروس، بازشماری ”دقیق“ آرا را خواستار شد.
آلمان در مورد انتخابات ریاست جمهوری بلاروس ”تردید جدی“ دارد
خبرگزاری فرانسه از برلین گزارش داد دولت آلمان ”تردید جدی“ خود را در مورد رأی گیری (در انتخابات ریاست جمهوری) بلاروس بیان کرد.
لهستان اجلاس فوق العاده اتحادیه اروپا را درباره بلاروس خواستار شد
در پی اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس که به درگیری‌ها در مینسک و کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر منجر شد، لهستان روز دوشنبه اجلاس فوق العاده اتحادیه اروپا را درباره اوضاع بلاروس خواستار شد.
ماتئوش موراویه‌تسکی Mateusz Morawiecki نخست وزیر لهستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقامات علیه شهروندانی که خواهان تغییر در کشور هستند، به زور متوسل شده اند. ما باید از مردم بلاروس برای دستیابی به آزادی حمایت کنیم.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از ورشو، نخست وزیر لهستان گفت به اورزولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل رئیس پارلمان نامه‌ای نوشته و از آن‌ها برگزاری چنین اجلاسی را درخواست کرده است.
شارل میشل به نوبه خود درتوئیتی نوشت: «خشونت علیه تظاهرکنندگان راه حل نیست. آزادی بیان، آزادی تجمع و حقوق اساسی افراد باید رعایت شوند».
بلاروس از شرق به روسیه، از جنوب به اوکراین، از غرب به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا مانند لهستان و از شمال به لیتوانی و لتونی وصل می‌شود.
آندژی دودا و هیتاناس ناوسدا رؤسای جمهور لهستان و لیتوانی روز یکشنبه در بیانیه مشترکی از بلاروس خواستند «معیار‌های دموکراتیک اساسی از جمله آزادی بیان را به طور کامل به رسمیت بشناسد و رعایت کند».
آن‌ها در این بیانیه اعلام کردند «ما متقاعد شده ایم که همکاری تنگاتنگ با اتحادیه اروپا به نفع بلاروس است و ما آماده ایم تا به حمایت بیشتر از بلاروس برای تحکیم روابطش با خانواده اروپایی متحد ادامه دهیم».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت