ساحل نقره ای هنگام


ساحل نقره ای هنگام یکی از ساحل های بی نظیر ایران است .وقتی که با پاهای برهنه روی شن های داغ کنار ساحل قدم می زنیدآرامش را با تمام وجود احساس می کنید . البته باید توجه کنید که برعکس شمال ایران جنوب ایران را باید در فصل پاییز و زمستان رفت چرا که در […]

ساحل نقره ای هنگام یکی از ساحل های بی نظیر ایران است .وقتی که با پاهای برهنه روی شن های داغ کنار ساحل قدم می زنیدآرامش را با تمام وجود احساس می کنید . البته باید توجه کنید که برعکس شمال ایران جنوب ایران را باید در فصل پاییز و زمستان رفت چرا که در تابستان هوا خیلی گرم و شرجی است و تحملش سخت می باشدقطعا اگر می‌خواهید چند ساعتی به قدم زدن، عکس گرفتن و استراحت کردن در این ساحل وقت بگذرانید، نمی‌توانید این کار را در گرمای شدید تابستان انجام دهید. بهترین ماه در فصل بهار فروردین است و ماه‌های آبان و آذر در پاییز فوق‌العاده‌اند.

ساحل نقره ای هنگام

ساحل نقره ای هنگام

در بین ماسه ها‌ی این ساحل، ذرات درخشانی به چشم می‌خورد که از نوع کانی براق است، به همین دلیل نام آن را ساحل ماسه ای نقره ای گذاشته اند.
زمانیکه نور خورشید به این ذرات می‌خورد، نور زیبایی منعکس می‌شود که بسیار خیره کننده است و از زیبایی ها جزیره محسوب می‌شود. اما جالب است بدانید که این ساحل به قدری زیباست که هم می‌تواند در روز و هم در شب بسیار دل انگیز و خیره کننده باشد.

ساحل نقره ای هنگام

ساحل نقره ای هنگام

زمانی که امواج به ساحل می‌رسند و با ذرات نورانی آمیخته می‌شوند درخشندگی خاصی پیدا می‌کنند که بسیار خیره کننده است این درخشندگی تا مدتی روی ماسه ها به جا می‌ماند و کم کم از بین می‌رود.اما مسئله مهم این است که این ساحل زمانی زیبا و خیره کننده است که دست خورده نشود اما متأسفانه بعضی افراد ذرات نقره‌ای را از روی این ماسه ها جدا می‌کنند که از زیبایی این ساحل می‌کاهد.

ساحل نقره ای هنگام

ساحل نقره ای هنگام

دلیل این درخشندگی

طبق بررسی هایی که دانشمندان علوم دریایی انجام داده اند دریافتند که این درخشندگی ناشی از فیتوپلانکتون های دریایی است (فیتوپلانکتون ها موجودات ریزی هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند و بر اساس ویژگی های زیست بومی شان طبقه بندی می‌شوند.) اگر تعداد بسیار زیادی از این موجودات در آب تجمع داشته باشند، به خاطر داشتن سبزینه آب را به رنگ سبز در می‌آورند.

هنگام جزیره‌ای با ۳۳ کیلومتر مربع مساحت، در فاصله‌ی ۲ کیلومتری جزیره‌ی قشم قرار دارد و در سال‌های اخیر مورد توجه زیاد گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته.
نام قدیم این جزیره هنجام یا هنیام هم بوده و دو روستای هنگام جدید و هنگام قدیم محل زندگی بخش عمده‌ی ساکنین آن است. این مردم بومی اکثر به کار صید ماهی، میگو و صدف و مروارید اشتغال دارند. البته مزرعه‌های پرورش میگو و کروکودیل هم در این جزیره احداث شده‌اند و بخشی از ساکنان جزیره در این بخش مشغول کار هستند.

ساحل نقره ای هنگام

ساحل نقره ای هنگام
این جزیره تاریخ غنی و آداب و رسوم خاصی دارد. در زمان حضور نیروهای پرتغالی و انگلیسی در خلیج فارس، هنگام اهمیت اقتصادی و نظامی زیادی در منطقه داشت و کشورهای بسیاری تلاش می‌کردند آن را تحت کنترل خودشان دربیاورند.
دلیل درخشش ساحل نقره‌ای نوع خاصی از کانی‌ها هستند که به تدریج در دوران‌های مختلف زمین‌شناسی بوجود آمده‌اند. همچنین پلانکتون‌ها و صدف‌های پودر شده هم در این درخشش نقره‌ای تاثیر دارند.
متاسفانه به دلیل اینکه هر کدام از گردشگران مقداری از این خاک را به یادگار و برای استفاده‌های تزئینی با خود می‌بردند، باعث کم شدن خاک نقره‌ای ساحل و آسیب به آن شده‌اند. البته چند سالی است که این قضیه کنترل شده و دیگر اجازه‌ی چنین کاری داده نمی‌شود.

ساحل نقره ای هنگام

ساحل نقره ای هنگام

علاوه بر ساحل نقره ای آبهای رنگی جزیره هنگام که بواسطه وجود پلانگتون ها است بسیار دیدنی ست . برای دیدن این پلانکتون‌ها نمی‌توان زمان مشخصی را پیدا کرد چون همه چیز بستگی به وضعیت آرام بودن دریا دارد؛‌ با این حال این پدیده‌ی طبیعی در پاییز بیشتر اتفاق می‌افتد. پس توصیه‌ی ما بعد از ظهر یک روز پاییزی است که با کمی خوش‌شانسی بتوانید علاوه بر ساحل نقره ای هنگام، موج‌های درخشان آبی آن را هم از نزدیک ببینید.

اگر تا غروب آفتاب منتظر بمانید ممکن است رقص رنگارنگ پلانکتون‌ها را زیر نور مهتاب ببینید و منظره‌ای فراموش‌نشدنی را تجربه کنید. کار دیگری که می‌توانید بکنید این است که در تاریکی مطلق ساحل با چراغ قوه یا فلش گوشی موبایل‌تان در ساحل حرکت کنید تا بازی رنگ‌ها را در زیر پای‌تان ببینید.

ساحل نقره ای هنگام

ساحل نقره ای هنگام

غیر از ساحل نقره ای هنگام می‌توانید روی جاذبه‌های طبیعی دیگر آن مثل حیات وحش خاص آن با حیواناتی مثل آهو و آفتاب پرست، حرکت دسته‌جمعی دلفین‌ها در مسیر، مراسمات و آداب و رسوم محلی، غذاهای بومی مثل قلیه ماهی و … هم لذت ببرید. اقامتگاه بومگردی برای استراحت و دیدن شب‌های پرستاره‌ی جزیره هم وجود دارد. قایق‌سواری و جت اسکی را هم فراموش نکنید چون آب‌های اطراف جزیره‌ی هنگام بهترین منطقه‌ای است که دلفین‌ها به صورت دسته‌ای در آن شنا می‌کنند.

ساحل نقره ای هنگام

ساحل نقره ای هنگام

نحوه دسترسی به ساحل نقره ای هنگام

جزیره هنگام یکی از جزیره های خلیج فارس است که در جنوب شرقی جزیره‌ی قشم قرار دارد.قایق‌های موتوری و اتوبوسی در این اسکله شما را به سرعت به ساحل زیبای جزیره‌ی هنگام می‌رسانند. البته دور تا دور جزیره‌ی هنگام را ساحل‌های متنوعی فراگرفته که هر کدام زیبایی خاص خودش را دارد. اگر با تور‌های گردشگری به قشم بیایید، می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی سفر همراه با راهنمای تور به دیدن این جزیره هم بیایید و ساحل نقره‌فام آن را از نزدیک ببینید. فاصله‌ی قشم تا هنگام با قایق حدود ۱۰ دقیقه است.

ساحل نقره ای هنگام

ساحل نقره ای هنگام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار