6 راه استخدام کارمند از راه دور در دوران همه گیری کرونا


همه‌ی کسب و کار‌های کوچک باید هنر استخدام و پذیرش سازمانی کارمندان جدید را داشته باشند تا بتوانند استعدادهای برتر را برای خود حفظ کنند، ولی همه‌گیری کرونا... نوشته 6 راه استخدام کارمند از راه دور در دوران همه گیری کرونا اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

همه‌ی کسب و کار‌های کوچک باید هنر استخدام و پذیرش سازمانی کارمندان جدید را داشته باشند تا بتوانند استعدادهای برتر را برای خود حفظ کنند، ولی همه‌گیری کرونا کارفرمایان را مجبور کرده است، تمام این اقدامات را از راه دور انجام دهند؛ این شرایط باعث شده است برخی از کارفرمایان در اصلاح و تغییر روش‌های معمول خود دچار مشکل شوند. شرکت کوانتیک، یک بانک دیجیتالی واقع در شهر نیویورک، توانسته است کارمندان دورکار خود را در طول دوره‌ی همه‌گیری کرونا با موفقیت پذیرش کند. به همین خاطر، جهت راهنمایی شما برای آگاهی از بهترین استراتژی‌های استخدام کارمند از راه دور در دوران همه گیری کرونا، با مایک لانتس، متخصص منابع انسان و مدیر ارشد منابع انسانی در شرکت کوانتیک، مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم.

6 راه استخدام کارمند از راه دور در دوران همه گیری کرونا

6 راه استخدام کارمند از راه دور در دوران همه گیری کرونا

شرکت کوانتیک اهمیت بالایی برای استخدام کارمندان شایسته قائل است، و برای رشد و پیشرفت آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند – به خصوص در طول دوره‌ی همه‌گیری کرونا. شرکت کوانتیک با رهبری و تلاش‌های مایک لانتس با موفقیت توانسته است ۱۰ کارمند جدید را در دوره‌ی همه‌گیری کرونا استخدام و پذیرش کند. این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا از ۶ استراتژی که مایک لانتس و شرکت کوانتیک برای هدایت موفق فرایند استخدام و پذیرش کارمندان از راه دور استفاده می‌کنند، و هم‌چنین، از نحوه‌ی الگوبرداری کسب و کارتان از این شرکت آگاه شوید.

اهمیت استخدام و پذیرش استراتژیک کارمندان

طبق نتایج مطالعات اخیر، پذیرش سازمانی موفق کارمندان احتمال میزان ماندگاری آن‌ها را تا ۸۲ درصد، و میزان بهره‌وری‌شان را نیز تا بیش از ۷۰ درصد افزایش دهد.

مایک لانتس در این باره می‌گوید، “‌پذیرش سازمانی موفق و موثر کارمندان باعث افزایش تعهد شغلی و احتمال ماندگاری آن‌ها می‌شود. شرکت‌هایی که بتوانند به خوبی کارمندان‌شان را استخدام و پذیرش کنند، قادر خواهند بود در رقابت‌‌های‌شان در بازار به موفقیت برسند. پذیرش سازمانی موثر باعث افزایش عملکرد کارمندان و کاهش هزینه‌های ناشی از جا به جایی (استعفا یا اخراج و استخدام فرد دیگر) و عملکرد ضعیف آن‌ها می‌شود.‌”‌

گزارش موسسه‌ی گالوپ در ۲۰۱۷ نشان داد، ۸۸ درصد از کارمندان معتقدند سازمان‌های متبوع‌شان آن‌ها را به خوبی پذیرش نکرده‌اند و فرصت‌های زیادی را برای رشد و بهبود عملکردشان از دست داده‌اند (البته، این گزارش چالش‌های خاصی را که در اثر پذیرش ناگهانی از راه دور برای شرکت‌ها ایجاد شده‌اند، در نظر نگرفته بود).

ولی همین حالا با انجام تلاش‌های استراتژیک جهت بهبود فرایند پذیرش کارمندان، می‌توانید در رقابت استخدام مستعدترین کارمندان به پیروزی برسید.

استخدام کارمند از راه دور در دوران همه گیری کرونا

مایک لانتس ۶ استراتژی کلیدی شرکت کوانتیک را برای استخدام کارمند از راه دور در دوران همه گیری کرونا شناسایی کرده است. کسب و کار‌های کوچک می‌توانند با پیاده‌سازی این تکنیک‌ها، در طول دوره‌ی همه‌گیری کرونا با موفقیت کارمندان جدیدی استخدام، و آن‌ها را از راه دور پذیرش کنند.

۱. بر شرح وظیفه و شفافیت نقش‌ها تمرکز کنید

پیش از هر گونه تصمیم‌گیری برای استخدام افراد جدید، باید بر شناسایی و شفاف‌سازی نقش‌های مربوط به هر یک از پست‌های خالی در سازمان تمرکز کنید. به علاوه، طبق توصیه‌ی لانتس، انتظارات‌تان را برای نتایج مطلوبی که می‌خواهید در طول ۱۲ ماه نخست استخدام کارمندان جدید به دست بیاورید، به طور شفاف بیان کنید. این کار به مدیرانی که در امور استخدامی و نیروی انسانی مشغول به کار هستند، کمک می‌کند درباره‌ی مهارت‌های کلیدی که باید در متقاضیان استخدام به دنبال‌شان بگردند، اطلاعات مهمی را به دست بیاورند.

لانتس در این مورد می‌گوید، “‌این مسئله به بخش نیروی انسانی امکان می‌دهد از هماهنگ بودن متقاضیان با فرهنگ سازمانی‌شان اطمینان حاصل کنند و آن‌هایی را استخدام کنند که توانایی‌های مورد نیاز برای انجام کارهای خاص مورد نظر سازمان را در اختیار داشته باشند.‌ این فرایند همیشگی استخدام نیروهای جدید در شرکت کوانتیک است – چه کرونا باشد، چه نباشد؛ ولی آن‌چه در طول دوره‌ی همه‌گیری این بیماری از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است، این است که اعضای جدید گروه مجبور هستند کارشان را در خانه آغاز کنند، و آن تعامل طبیعی را که در شرایط عادی در محل کار با سایر اعضای گروه وجود دارد، تجربه نمی‌کنند‌.‌”‌

۲. پیش از شروع به کار رسمی، تعهد و توجه نیروهای جدید را کاملا جلب کنید

کارفرمایان باید به شکل آگاهانه و سنجیده، حتی پیش از آن‌که نیروهای جدید به صورت رسمی کارشان را در سازمان شروع کنند، تعهد و توجه لازم را در آن‌ها ایجاد کرده باشند. تمام تلاش‌تان را بکنید تا نیروهای جدید واقعا احساس کنند بخشی از سازمان‌تان هستند – به خصوص، در این روزها که مجبورند از داخل خانه و به صورت دورکاری با سازمان همکاری کنند.

لانتس می‌گوید، “‌با توجه به این‌که ممکن است کارهای اداری و اولیه برای استخدام نیروی جدید با تاخیر مواجه شوند، درگیر کردن ذهن و جلب توجه وی بسیار اهمیت دارد، زیرا وی هنوز به طور کامل به سازمان متعهد نشده است. برای مثال، یک کیف با لوگوی شرکت یا کتابی برای وی ارسال کنید که پیش از شروع به کار رسمی، فرهنگ سازمانی‌تان را به تصویر بکشد. هم‌چنین، ارائه‌ی پاسخ به سوالات نیروی جدید یا توضیح مختصری از نقش وی و کارهایی که باید انجام دهد، پیش از شروع به کار رسمی وی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ این کارها ارتباط و تعهد شرکت را به نمایش می‌گذارند.‌”‌

۳. تعاملات رو در رو ایجاد کنید

به هر آن‌چه به طور معمول در فرایند پذیرش سازمانی نیروهای جدید در شرایط عادی انجام می‌دهید، فکر کنید؛ و همان کارها را از راه دور انجام دهید. هنگام پذیرش یک نیروی جدید، لازم است محیط حرفه‌ای و راحتی را ایجاد کنید که شما و هم‌چنین، کارمندتان احساس کنید در یک محیط رسمی و اداری به صورت رو در رو در حال تعامل هستید. برای مثال، به توصیه‌ی لانتس، هر یک از جلسات ویدئویی‌تان را در محیطی آرام، با چینش یا تصویر پس زمینه‌ی مناسب و لباس رسمی و حرفه‌ای برگزار کنید.

لانتس در این باره می‌گوید، “‌باید در این جلسات، تمام توجه‌تان را به نیروی جدیدتان معطوف کنید، و مثلا در حین برگزاری جلسه‌ی پذیرش، ایمیل‌تان را چک نکنید؛ زیرا این کار نه تنها باعث منحرف شدن مسیر جلسه می‌شود، بلکه باعث می‌شود نیروی جدیدتان احساس کند ارزشی برای وی قائل نیستید. هم‌چنین، ضروری است تجربه‌ای مشابه‌ی آن‌چه در حالت عادی برای سایر کارمندان در محیط شرکت وجود داشته است، برای نیروی کار جدید نیز ایجاد کنید. برای مثال، هنگام صرف ناهار از تمام اعضای گروه‌تان بخواهید در یک جلسه‌ی ویدئویی حضور پیدا کنند، و از نیروی کار جدید نیز بخواهید خود را به سایر اعضای گروه معرفی کند؛ به این ترتیب، از وی بخواهید در تمام دورهمی‌های مجازی اعضای گروه شرکت داشته باشد.‌”‌

۴. با نیروهای جدیدتان ارتباط و تعامل بسیار زیاد داشته باشید

وقتی قرار است کارمندان جدیدتان را از راه دور پذیرش کنید، به شکل ویژه‌ای لازم است با آن‌ها ارتباط و تعامل بسیار زیادی برقرار کنید تا حس تعلق به سازمان در آن‌ها ایجاد شود. کارفرمایان باید خود را به سیستم‌های پذیرش استراتژیکی مجهز کنند که در شرایطی نظیر دوره‌ی همه‌گیری بیماری، به آسانی به شکل از راه دور نیز قابل اجرا باشند، و بتوان با استفاده از این سیستم‌ها، به طور شفاف از راه دور با کارمندان جدید ارتباط برقرار کرد.

لانتس در این باره می‌گوید، “‌برقراری ارتباط مکرر و متعدد با نیروی کار جدید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آن‌ها به تازگی به گروهی ملحق شده‌اند که به احتمال زیاد، هرگز هیچ یک از اعضای این گروه را ملاقات نکرده‌اند – مگر از طریق ملاقات‌های مجازی و ویدئویی. لازم است نیروهای جدید احساس کنند بخشی از سازمان و عضوی از گروه هستند.‌”‌

از آن‌جا که اعضای گروه کوانتیک به تازگی از خانه و به صورت دورکاری به انجام وظایف‌شان می‌پردازند، مدیران این شرکت تصمیم گرفته‌اند تعامل و ارتباط بسیار زیادی بین اعضای گروه ایجاد کنند و برای نیروهای جدید این امکان را فراهم بیاورند که بتوانند در طول دوره‌ی همه‌گیری کرونا با سایر اعضای گروه تعامل و همکاری خوبی داشته باشند.

۵. راه‌هایی را برای معرفی فرهنگ سازمانی‌تان بیابید

فرهنگ سازمانی یکی از عوامل کلیدی برای افزایش سطح تعامل و ماندگاری کارمندان است. با وجود این، وقتی نیروی کار جدید مجبور می‌شود کاملا دور از محیط کار و سازمان به انجام وظایف خود بپردازد، درک حس واقعی فرهنگ سازمانی برای وی دشوار می‌شود.

به راه‌های منحصر به فردی برای نمایش مجازی فرهنگ سازمانی‌تان بیندیشید، و نیروهای جدید را نیز در این فرایند وارد کنید. این راه‌ها می‌توانند شامل برگزاری یک جلسه‌ی ناهار مجازی، برگزاری رقابت‌های گروهی، بازی‌های آنلاین، یا دورهمی‌های مجازی باشد؛ فارغ از این‌که کدام‌یک از این راه‌ها برای شرکت‌تان مناسب‌تر هستند، مهم این است که کارمندان جدید را در رویدادهایی شرکت دهید که فرهنگ سازمانی‌تان را نشان می‌دهند و باعث افزایش تعامل گروهی می‌شوند. هم‌چنین، لانتس توصیه می‌کند، استخدام مربی و مشاور را نیز (برای کارمندان جدید و هم‌چنین سایر کارمندان) به این فهرست اضافه کنید.

وی در این مورد می‌گوید، “جهت اطمینان از وجود تعهد و تعامل لازم در کارمندان جدید و هم‌چنین، همکاران و کارمندان قدیمی‌تان، ایجاد برنامه‌ی ملاقات با مشاور یا مربی ایده‌ی بسیاری هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسد؛ به این ترتیب، نیروی کار جدید احساس می‌کند به بخش از شرکت و فرهنگ سازمانی‌ آن تبدیل شده است.‌ مربی یا مشاور باید شخصی باشد که کارمندان بتوانند با وی راحت و صریح صحبت کنند و حتی در خارج از محیط کار نیز بخواهند با وی ملاقات داشته باشند. این شخص می‌تواند تمام زیر و بم‌های شرکت را به کارمندان جدید نشان دهد.‌”‌

۶. فرایند پذیرش را به صورت آگاهانه و برنامه‌ریزی شده اجرا کنید ‌

انجام فرایند پذیرش سازمانی به صورت آگاهانه و برنامه‌ریزی شده از اهمیت بالایی برخوردار است – به خصوص در طول دورانی که همه‌ی کارمندان مجبور هستند از داخل خانه‌های‌شان با سازمان همکاری کنند. پیروی از یک برنامه‌ی پذیرش استراتژیک برای کسب اطمینان از این مسئله که نیروهای جدید بیش‌ترین بهره را از دوره‌ی آموزش و معرفی اولیه به دست می‌آورند، بسیار با اهمیت است.

لانتس در این باره می‌گوید، “‌در دوره‌ی همه‌گیری کرونا که کارمندان نمی‌توانند در محیط کار در کنار یکدیگر باشند، نیروهای جدید از حضور در بحث‌های همکاران و گفتگوهایی که در ساعات استراحت بین آن‌ها صورت می‌گیرد، بی‌بهره می‌مانند. شرکت کوانتیک برنامه‌ی پذیرش جامعی را تهیه کرده است که با استفاده از آن، این شرکت از آشنایی نیروهای جدید با سایر همکاران‌شان و کسب تجربه‌های ضروری و آموزش‌های لازم برای انجام کارها، پیش از شروع به کار رسمی آن‌ها، اطمینان حاصل می‌کند.‌”‌

کارهایی که هنگام استخدام و پذیرش کارمندان جدید از راه دور باید از آن‌ها اجتناب کنید

درست همان‌طور که روش‌های مناسبی برای استخدام و پذیرش نیروهای جدید از راه دور وجود دارند، روش‌های نادرستی نیز برای این کار وجود دارند. لانتس فهرستی از چهار روش را تهیه کرده است که کارفرمایان هنگام پذیرش مجازی کارمندان جدید باید از آن‌ها اجتناب کنند:‌

الف. هرگز پیش خود فکر نکنید که روشی که برای استخدام و پذیرش نیروهای جدید استفاده می‌کنید، تنها روش صحیح برای انجام این کار است. نوآوری به خرج دهید و استراتژی جدیدی ایجاد کنید که با شرایط دورکاری هماهنگ باشد.

ب. هرگز فکر نکنید مدیران فعلی‌تان به خوبی از کاربرد ابزارها و روش‌های مصاحبه و پذیرش از راه دور کاملا آگاه هستند. بخش منابع انسانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سازمان است که باید با آموزش نحوه‌ی انجام این کار، شرایط را برای پذیرش از راه دور مهیا کند.

پ. از تاخیر در استخدام و پذیرش نیروهای جدید اجتناب کنید – هم اکنون وقت عمل است.

ت. از استخدام متقاضیانی که فاقد اخلاق کاری مستقل و قوی هستند، اجتناب کنید. اگر یکی از متقاضیان برای انجام وظایف خود نیازمند مدیریت و نظارت شدیدی است، در استخدام وی تجدید نظر کنید؛ زیرا در شرایط دورکاری، کسی اطراف وی وجود ندارد که بخواهد به وی انگیزه دهد یا بر کارش نظارت کند.

غلبه بر چالش‌های پذیرش سازمان از راه دور

تغییر رویه‌ی کاری معمول و انجام کارها از راه دور می‌تواند چالش‌ برانگیز باشد؛ و پذیرش سازمانی نیروهای جدید به صورت مجازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای اجرای موفقیت‌آمیز پذیرش کارمندان جدید از راه دور، باید مطمئن شوید آن‌ها ابزارهای برقراری ارتباط از راه دور را در اختیار داشته باشند، و هم‌چنین، اعضای گروه استخدامی‌تان نیز از نرم‌افزارهای جدید و مهارت‌های لازم برای پذیرش مجازی برخوردار باشند.

لانتس در این مورد می‌گوید، “‌شرکت‌ها در طول دوره‌ی همه‌گیری کرونا باید ظرفیت‌های استخدام و پذیرش سازمانی‌شان را با استفاده از ابزارهای لازم برای برقراری ارتباط از راه دور، ثبت فرایند استخدام و پذیرش به صورت دقیق و کامل، و آموزش کارمندان و مدیران بخش نیروی انسانی در خصوص بهترین مهارت‌ها برای انجام فرایند استخدام و پذیرش از راه دور بالا ببرند. در نهایت، با این‌که این فرایند باعث مستلزم کار و تلاش بیش‌تری است، ولی نتیجه‌ی آن بسیار ارزشمند خواهد بود.‌‌”‌

سخت‌ترین بخش تغییر رویه‌ و انجام پذیرش سازمانی از راه دور برای شرکت کوانتیک، فقدان تعامل رو در رو با متقاضیان بود. با وجود این، بخش نیروی انسانی این شرکت از طریق آموزش مناسب و اصلاح برخی امور به موفقیت رسید. اکنون، بخش استخدام نیروی انسانی این شرکت در خصوص برگزاری جلسات مصاحبه‌ی کاری از راه دور بسیار کارآمدتر از زمانی است که این جلسات را به صورت حضوری برگزار می‌کرد.

شما نیز با پیاده‌سازی استراتژیک فرایند پذیرش از راه دور و هماهنگ کردن آن با نیازهای کارمندان، می‌توانید نیروهای جدید را به صورت مجازی استخدام و پذیرش کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی

منبع: business

۶ راه استخدام کارمند از راه دور در دوران همه گیری کرونا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟