معجزه آلکنو در فینال المپیک لندن


معجزه آلکنو در فینال المپیک لندن

ولادیمیر آلکنو در سال‌های اخیر چند بار به عنوان گزینه مربیگری تیم ملی والیبال ایران مطرح شده اما مهمترین...

اختصاصی طرفداری - دیمیتری موزرسکی سرعتی زن اوکراینی تبار تیم ملی روسیه در سال‌های اخیر در لیگ ژاپن بارها به عنوان قطر پاسور به میدان رفته است اما تا قبل از فینال المپیک 2012 لندن کمتر کسی از توانایی بالای وی در این پست باخبر بود. تغییر تاکتیک تیم روسیه و حضور وی در این پست سبب شد روسیه که تا آن لحظه 2-0 از برزیل عقب افتاده بود با پیروزی در سه ست متوالی به مدال طلای المپیک دست پیدا کند.

قبل از فینال 2012

روسیه در حالی گام به المپیک 2012 لندن گذاشت که این کشور پس از فروپاشی شوروی سابق تحت نام روسیه هیچگاه قهرمان المپیک نشده بود، روسیه بعد از کسب مدال نقره و برنز در سه المپیک گذشته اینبار تنها به دنبال مدال طلا بود، اما اکثر کارشناسان برزیل را مدعی نخست مدال طلا قلمداد می‌کردند، تیم برناردو رزنده بعد از قهرمانی جهان در سال 2010 در آن مقطع قدرت برتر والیبال جهان بود و بعد از شکست ناباورانه در فینال المپیک 2008 پکن مقابل امریکا به دنبال جبران آن شکست و تکرار مدال طلای سال 2004 بود. دو تیم در دور مقدماتی مسابقات نیز مقابل هم قرار گرفتند که برزیل در رقابتی برتر 3-0 مقابل روسیه به برتری رسید اما با شکست مقابل امریکا به عنوان تیم دوم از گروه صعود کرد، در مراحل حذفی روسیه با غلبه بر لهستان و بلغارستان فینالیست شد، برزیل هم با برتری مقابل آرژانتین و ایتالیا (که امریکا را حذف کرده بود) به فینال مسابقات راه پیدا کرد تا دو مدعی اصلی عنوان قهرمانی بار دیگر و اینبار در فینال مسابقات در روز 12 آگوست سال 2012 در سالن ارلز کورت شهر لندن به مصاف هم بروند.

گزارش رقابت نهایی

روسیه این مسابقه را با ترکیب سرگئی گرانکین به عنوان پاسور، ماکسیم میخایلوف در پست قطر پاسور، الکساندر ولکوف و دیمیتری موزرسکی به عنوان دفاع وسط و تاراس ختی و سرگئی تتیوخین در پست دریافت کننده قدرتی آغاز کرد، ضمن اینکه الکسی اوبموچایف هم به عنوان لیبرو در ترکیب قرار گرفته بود، در سوی دیگر میدان برناردو رزنده ملقب به برناردینیو سرمربی موفق برزیل تیمش با ترکیب ابتدایی برونو رزنده، والاسی ده‌سوزا، سیدائو، موریلو اندرس، لوکاس ساتکمپ، دانته آمارال و سرجیو سانتوس به زمین فرستاد. برزیل در ست اول بدون مشکل 25-19 به برتری رسید، سرمربی روسیه در ابتدای ست دوم کاپیتان تیم خود تاراس ختی را با دیمیتری ایلینیخ جایگزین کرد، این تعویض و حتی تغییر پاسور گرانکین با الکساندر بوتکو در میانه ست هم کمکی به روسیه نکرد و شاگردان ولادیمیر آلکنو این ست را هم 25-20 به رقیب امریکای جنوبی واگذار کردند.

معجزه آلکنو در فینال المپیک لندندیمیتری موزرسکی در پست قطر پاسور

سرمربی روسیه که در آغاز ست سوم همه چیز را از دست رفته می‌دید، دست به تعویضی باورنکردنی زد، قماری که از سوی کارشناسان دنیای والیبال به عنوان بزرگ‌ترین تغییر تاکتیک تاریخ این ورزش یاد می‌شود. تعویضی که با توجه به برگشت ناپذیربودن آن در طول ست می‌توانست آلکنو را در صورت موفقیت در حد یک قهرمان نابغه بالا ببرد ولی در صورت شکست جایگاه وی را به عنوان یک ابله پایین بیاورد. آلکنو در آغاز ست سوم دیمیتری موزرسکی بازیکن دو متر و 18 سانتیمتری خود را از پست دفاع وسط به پست قطر پاسور برد و با خارج کردن دیمیتری ایلینیخ از ترکیب، ماکسیم میخایلوف که تا قبل از این مسابقه بهترین اسپکر مسابقات بود را نیز به پست دریافت کننده قدرتی منتقل کرد، ضمن اینکه نیکولای آپالیکوف هم به زمین آمد تا جای خالی موزرسکی را در پست دفاع وسط پر کند. تغییری عجیب و باورنکردنی که مربیان و بازیکنان برزیل را سردرگرم کرد. البته تا قبل از جا افتادن موزرسکی و میخایلوف در نقش‌های جدید برزیل تا آستانه برتری در ست سوم و کسب مدال طلا هم رفت اما روس‌ها با نجات دادن دو مچ پوینت برزیل در این ست در نهایت 29-27 به برتری رسیدند، پس از این بود که روسیه بازی را در اختیار گرفت و در ست‌های بعد هم 25-22 و 15-9 پیروز شد تا برای اولین بار در تاریخ تیم ملی والیبال مردان روسیه تحت نام این کشور و مستقل از اتحاد جماهیر شوروی به مدال طلای المپیک دست پیدا کند.

معجزه آلکنو در فینال المپیک لندنروسیه بر سکوی نخست المپیک

پس از بازی

دیمیتری موزرسکی با عملکردی فوق تصور در سه ست آخر با کسب 31 امتیاز مرد اول رقابت فینال لقب گرفت، این بیشترین تعداد امتیاز ثبت شده برای یک بازیکن در تاریخ فینال مسابقات والیبال المپیک است. اما چهره اصلی آن شب ولادیمیر آلکنو سرمربی روسیه بود که با تعویضی غیرقابل پیش‌بینی تمام محاسبات برناردو رزنده و دستیارانش را برهم ریخت. بعد از این مسابقه ماکسیم میخایلوف در پاسخ به این سوال که آخرین بار چه زمانی در پست دریافت کننده بازی کرده بود، گفت:

احتمالا یک سال و نیم پیش! مدت زیادی بود که در این پست بازی نکرده بودم. ولی به یاد آوردن بازی در این پست چندان برای من دشوار نبود. بیش از من مربی تیم سزاوار تحسین است، کسی که به این تغییر تاکتیک اعتقاد داشت و در فینال مسابقات و در حالی که 2-0 عقب هستیم به من در پستی دیگر اعتماد کرد.

میخایلوف که بعد از این مسابقه در سال‌های اخیر در تیم باشگاهی خود زنیت کازان بارها در پست دریافت کننده قدرتی به میدان رفته است در جواب این سوال که واقعا چرا آلکنو دست به چنین تعویض زد هم گفت:

واقعا نمی‌دانم، در طول مسابقات ما کمی این تغییر را تمرین کرده بودیم و نتایج تمرین هم بد نبود. شاید در هنگام ناامیدی به یاد آن لحظات تمرین افتاده بود!

معجزه آلکنو در فینال المپیک لندنلحظه قهرمانی روسیه، ناامیدی برای دانته آمارال

دیمیتری موزرسکی بهترین بازیکن رقابت فینال هم نظرش را در مورد این بازی اینگونه بیان کرد:

برزیل دقیقا از همان امتیاز اول با یک بازی سریع فشار زیادی به تیم ما وارد کرد، ولی بعد از ست دوم یا سوم آنها شروع به خسته شدن کردند و روسیه کنترل بازی را در اختیار گرفت. مردم روسیه از ما انتظار قهرمانی داشتند و ما هم به انتظارات پاسخ دادیم.

موزرسکی که متولد کشور اوکراین است، در مورد تعویض سرنوشت‌ساز خود هم گفت:

کل تیم اینطور فکر می‌کرد که من آمادگی و اعتماد به نفس لازم برای بازی در این پست را دارم و بعد از این بود که تمام پاس‌ها به سمت من روانه شد! تیم به من اعتماد کرد، این در واقع آخرین شانس ما بود. ما هیچ گزینه دیگری به جز امتحان کردن این تغییر نداشتیم و قمار ما نتیجه داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...