دامداران گنبدی مراقب بیماری تب سه روزه باشند


دامداران گنبدی مراقب بیماری تب سه روزه باشند

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس با اشاره به شیوع بیماری دامی موسوم به تب سه روزه در گاو و گوساله برخی مناطق غربی این شهرستان از دامداران خواست با انجام اقدامات پیشگیرانه مانند سم پاشی واحدهای دامی و استفاده از واکسن از ابتلای دام‌های خود به این بیماری جلوگیری نمایند.

نادر گوگلانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تب و لرز، بی اشتهایی، افزایش ترشحات بینی و بزاق، کاهش ناگهانی تولید شیر و افت وزن دام، لنگش و سفت شدن مفاصل و عضلات و زمین گیر شدن دام‌ها از جمله علائم ابتلای به بیماری تب سه روزه است که دامداران به محض مشاهد این علائم در دام‌ها باید به دامپزشکی‌های مجاز مراجعه کنند.

وی افزود: دامداران با مراجعه به موقع به دامپزشکی‌ها و مصرف داروهای تجویز شده می‌توانند در مدت ۲ تا سه روز این بیماری را درمان نمایند اما در صورت کم‌توجهی برای درمان، احتمال تلفات دامی هم وجود دارد.

دکتر گوگلانی با اشاره به اینکه شیوع بیماری تب سه روزه در گنبدکاووس در میان دام‌های غرب شهرستان و از حدود ۲۰ روز پیش بوده است، اضافه کرد: کار درمان بیشتر دام‌های این منطقه به موقع انجام شده و به غیر از چند مورد منجر به تلفات، گزارشی خاصی از این بیماری مشاهده نشد.

وی گفت: واکسن مهمترین راه پیشگیری از شیوع این بیماری است که با توجه به بهادار و وارداتی بودن آن، از طریق شرکت‌های خصوصی تامین می‌شود و جزو برنامه واکسیناسیون رایگان سالانه دامپزشکی نیست.

رییس دامپزشکی گنبدکاووس ادامه داد: واکسن این بیماری به شکل محدود تامین شده و دامداران می‌توانند با مراجعه به مراکز مایع‌کوبی دامپزشکی سطح شهرستان واکسن برای هر دام را با قیمت ۷۳۰ هزار ریال خریداری کنند.

گوگلانی گفت: تب سه روزه بیماری عفونی ویروسی غیرواگیر با شیوع بالا، مختص گاو و گوساله است که معمولا با گرم شدن هوا از طریق گزش پشه‌ها از دامی به دام دیگر منتقل می‌شود اما قابل انتقال به انسان نیست.

وی افزود: البته اکنون این بیماری در گنبدکاووس فروکش کرده اما توصیه دامپزشکی به دامداران برای پیشگیری از شیوع دوباره بیماری، سم پاشی علیه حشرات ناقل در جایگاه‌های نگهداری دام است.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت واقع در شرق استان گلستان، حدود ۸۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی