شایسته نیست نهادهای مدنی مستقل را زمینگیر کنیم


شایسته نیست نهادهای مدنی مستقل را زمینگیر کنیم

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اردبیل گفت: شایسته نیست نهادهای مدنی که به شکل مستقل بدون وابستگی به دولت فعالیت می‌کنند، در روند فعالیت خود زمینگیر کرده و یا حرکت آنها را محدود و محصور کنیم.

رضا زرعی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: کانون وکلا که خدمات معاضدتی، تسخیری و مشاوره‌ای رایگان ارائه می‌کند کمترین وابستگی به نهادهای دولتی دارد و به عنوان یک مجموعه مستقل در دفاع از حقوق موکلان خود سعی می‌کند تا براساس سوگندی که به آن قسم یاد کرده فعالیت خود را به صورت تخصصی و حرفه‌ای انجام دهد.

وی با بیان اینکه این مجموعه در همه شرایط در کنار مردم بوده و تلاش کرده تا رسالت خود را به درستی انجام دهد، خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا در ماه‌های اخیر نه تنها بر تعداد واحدهای ارائه خدمات در ساختمان کانون افزودیم بلکه با تامین مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی سعی کردیم تا سلامت همکاران، وکلا و مراجعین را نیز تامین کنیم.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اردبیل گفت: در این شرایط کرونایی خدمات مشاوره‌ای و معاضدتی ما به همراه انتخاب وکلای تسخیری برای پرونده‌های مختلف ادامه دارد و سعی بر این است تا با کمترین وابستگی به صورت مستقل و با درآمدزایی خدمات مناسبی را ارائه کنیم.

زرعی ادامه داد: از ظرفیت اعضا در قالب کمیسیون‌های مختلف و همچنین ترکیب هیئت مدیره استفاده می‌کنیم ولی با وجود همه خدمات وکلا از پوشش بیمه‌ای محروم بوده و با وجود سختی کار و انجام ماموریت از کمترین حمایت‌ها بهره‌مند هستند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اردبیل در ادامه گفت: از اسفندماه و به دنبال شیوع کرونا قوه قضائیه اصلاح لایحه استقلال وکلا را از 25 کانون کشور درخواست کرده تا نظرات اصلاحی را در این زمینه جمع‌بندی کند.

زرعی بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا نه تنها در اسفند بلکه تاکنون فرصتی فراهم نشده تا اعضای هیئت رئیسه 25 کانون وکلای استان‌ها گردهم بیایند تا در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

وی تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد تا استقلال وکلا مخدوش شود و به اسم اصلاحیه استقلال وکلا با ماهیت کانون بازی کند چرا که معتقدیم در کنار گردن نهادن به قوانین حاکم بر کشور این حق موکل است که از وکیل مستقل بهره‌مند شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اردبیل افزود: در همه مراحل فعالیت وکلا از صدور مجوزها تا انتخابات شورای انتظامی بر کار ما نظارت دارد اما اینکه شورای عالی هماهنگی وکلا بخواهد بر فعالیت کانون نظارت کند، قابل قبول نیست و به هیچ وجه زیربار آن نخواهیم رفت.

زرعی اظهار کرد: وکیل مستقل در حقیقت با موکل مستقل برابری می‌کند و کانون وکلا با توجه به ماهیت فعالیت خود اجازه نخواهد داد تا کوچکترین خدشه و خدعه‌ای به استقلال و فعالیت آن وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی امکان جمع شدن 300 نفر اعضای هیئت رئیسه کانون‌ها در یک مکان وجود ندارد و پرسش ما از مسئولان قضائی کشور این است که چه لزومی دارد در این شرایط اصلاح لایحه استقلال وکلا در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اردبیل ادامه داد: هرچند کانون وکلا نیز مانند دیگرنهادها نقص های خود را دارد اما راه اصلاح آن مخدوش شدن استقلال وکلا و مدیریت انتصابی نمی‌تواند باشد.

وی اجتناب از تولید بدبینی را در نظام اسلامی ضروری خواند و گفت: نمی‌توان با وضع قوانین احساسی و مقطعی تصمیم‌گیری کرده و یا در امر قضاوت موفق عمل کرد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اردبیل با تاکید بر ضرورت تخصصی شدن کار وکلا در کنار تقویت برنامه‌های آموزشی بیان کرد: در حال حاضر کانون وکلای دادگستری استان اردبیل 600 وکیل و کارآموز دارد و همه ساله با اضافه شدن 40 تا 70 نفر کارآموز، میهمان و افراد بازنشسته حقوقی ادارات و قضات به این تعداد، این وکلا به بدنه حقوقی و قضائی استان تزریق می‌شوند.

زرعی ادامه داد: اگر پرونده‌ای نیز تودیع می‌شود به دلیل تعدد وکلا در استان اردبیل است که به نوعی به بیکاری پنهان جامعه وکلا دامن زده می‌شود که انتظار می‌رود مجلس لایحه ممنوعیت دوشغله‌ها را در حوزه وکالت تصویب کرده و اجازه ندهد افراد چندشغله وارد این حوزه شوند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط