صعود به قله 4180 متری کلون بستک


صعود به قله 4180 متری کلون بستک

رشته کوه‌های البرز مرکزی که تهران در دامنه جنوبی آن قرار گرفته جایگاه بسیاری از قله‌های سربه فلک کشیده است که نسبت به کل رشته کوه البرز بیشترین تحدب و ضخامت عرضی و ارتفاع را دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کوهنوردی خبرگزاری صداوسیما، از دره کرج تا گسل سمنان امتداد و بلندترین قله این منطقه دماوند بیش از ۵۶۰۰ متر ارتفاع دارد. قله دماوند یکصد و پنجاهمین قله مرتفع جهان است.
سراسر البرز مرکزی را قله‌های با ارتفاع دو هزار متر به بالا تشکیل داده یکی از مشهورترین قله‌های این منطقه که از تهران قابل دسترسی است قله توچال به ارتفاع ۳۹۶۰ متر از سطح دریاست کمی اگر به سمت شمال شرق حرکت کنیم و خودمان را از فشم به شمشک برسانیم به منطقه‌ای می‌رسیم که گاجره نام دارد.
منطقه گاجره از یک سو به پیست اسکی دیزین و از سوی دیگر به شمشک مرتبط است چند سالی است به دلیل برف سنگین و نگهداری نامناسب و ریزش چند نقطه از ان این مسیر ارتباطی میان شمشک و دیزین بسته است.صعود به قله 4180 متری کلون بستک
درست در محل تلاقی شمشک و دیزین و منطقه گاجره قله‌ای سر به فلک کشیده است بنام کلون بستک: کلون به معنی قفل‌های در‌های منازل قدیمی ایران است و بستک به معنای بسته است اینطور می‌گویند که در زمان‌های قدیم دشمنان ایران به این مناطق حمله می‌کردند ودر دره‌ها و ارتفاعات این منطقه گرفتار می‌شدند و اصطلاحا به در بسته می‌خوردند به همین دلیل این قله به نام کلون بستک لقب گرفته است.
قله کلون بستک با ارتفاع ۴۱۸۰ متر از سطح دریا یکی از قلل مرتفع البرز مرکزی است به گفته کوهنوردان حرفه‌ای صعود‌های زمستانی دشواری دارد و بهترین زمان صعود به ان اواخر خرداد تا پایان شهریور است.
در ارتفاعات البرز مرکزی و در هر نقطه از ان شاهد پوشش گیاهی بسیار متنوعی هستیم از بوته‌های یکساله گرفته تا درختچه‌ها و درختان چندساله که البته گونه‌های گون، خارشتر، مارتیغال، ریواس، آویشن، بومادران، پونه، باریچه، گل گندمی/ خلر /کنگر /گوش بره / زرشک وحشی بیشترین فراوانی را در این میان دارند.

صعود به قله 4180 متری کلون بستک
اما صعود به قله کلون بستک:
روز جمعه ۱۷ مرداد ساعت ۴ صبح از منزل خارج و پس از ۲/۵ ساعت رانندگی در مسیر جاده تهران چالوس به دلیل اگاهی نداشتن از وضعیت مسیر ارتباطی میان دیزین و شمشک برای رسیدن به مبدا صعود ساعت ۷ به پارکینگ پیست دیزین رسیدم و صعود را پس از کمی نرمش شروع کردم.
از مسیر بعضا ریزش کرده دیزین خود را پس از ۱/۵ ساعت به گاجره و منطقه انتن مخابراتی رساندم و از انجا به بعد صعود اصلی اغاز شد همانطور که می‌دانید بعنوان خبرنگار در هر برنامه برای تهیه گزارش تصویری از منطقه با دوربین گوپرو از کوهپیمایان مصاحبه می‌گیرم که این موضوع خود باعث توقف و استراحت هم می‌شود با سرعت متوسط با صرف ۶۷۰ کیلوکالری انرژی و پیمودن ۱۲/۵ کیلومتر در ۷ ساعت خود را به قله ۴۱۸۰ متری قله کلون بستک رساندم.

صعود به قله 4180 متری کلون بستک
در مسیر ابتدا بستر سنگی با پوشش گیاهان خوشبو بومادران و اویشن را پشت سر گذاشتم پس از ان به منطقه‌ای که محل استراحت چوپان و گله اش بود رسیدم تعدادی از کوهنوردان با انگیزه شب مانی و هم هوایی در این محل کمپ کرده بودند در ادامه به منطقه‌ای با سنگ‌های درشت رسیدم که تنها پاکوبی باریک اجازه عبور می‌داد پس از ان یک شیب تند با بستری از سنگ ریزه که احتیاط بیشتری می‌طلبید هر چند گاهی ابر‌ها قله سربه فلک کشیده کلون بستک را در بر می‌گرفت و تابلویی زیبا از افریده خداوند به نمایش می‌گذاشت.

صعود به قله 4180 متری کلون بستک
پس از پاکوب باریک سنگ ریزه‌ای به محلی رسیدم که بستری سنگی به همراه سنگریزه داشت که برای صعود به قله باید دقت بیشتری می‌کردم سمت چپ دره دیزین و سمت راست و جنوب شمشک دیده می‌شد پس از عبور از این منطقه حالا فقط ۲۰۰ متر دیگر تا قله باز هم با سنگ‌های بزرگ ابی مفروش بود و حالا قله کلون بستک و لمس خاک قله و عکس یادگاری با تابلو ضبط پلاتو در ضلع شمال شرقی قله هنوز کمی برف باقی مانده بود و گروهی کمی پایین‌تر در حال میل کردن مواد مغذی بودند تا یادم نرفته در یک برنامه کوهنوردی هر ۱۵ دقیقه مایعات بویژه اب میل بفرمایید و از خوراکی‌های کم حجم و پر انرژی استفاده کنید.

صعود به قله 4180 متری کلون بستک
توجه داشته باشید از انجاکه عوارض ارتفاع گرفتگی (به دلیل رقیق بودن هوا و کم بودن تراکم اکسیژن در ارتفاع بالا) بیشتر از ارتفاع سه هزار متر اغاز می‌شود اینگونه صعود‌ها برای افرادی که تجربه هم هوایی ندارند توصیه نمی‌شود.

رضا نیکقدم منش

خبرنگار سرویس ورزشی، خبرگزاری صدا و سیما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان