پیشنهاد پوتین برای مذاکره مجازی ایران و آمریکا به نتیجه می‌رسد؟!


پیشنهاد پوتین برای مذاکره مجازی ایران و آمریکا به نتیجه می‌رسد؟!

حواشی رد پیش‌نویس آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت در حالی ادامه دارد که در تازه‌ترین واکنش‌ها، دونالد ترامپ از بازگشت تحریم‌های ایران تا هفته آینده خبر داده و این در حالی است که رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا همین چند روز پیش و در جریان مبارزه انتخاباتی‌اش در برابر رقیب دمکرات خود بایدن، وعده توافق با ایران ظرف 4...

سعیده ساجدی‌نیا / شهرآرانیوز – تنها یک روز پیش از رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل درباره پیش‌نویس آمریکا علیه ایران برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی مدعی شد که در صورت انتخاب مجددش به مقام ریاست جمهوری در عرض یک ماه با ایران به توافق خواهد رسید.

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد: می‌توانم این را به طور عمومی بگویم. اگر من در انتخابات پیروز شوم، در عرض ۳۰ روز و به سرعت به توافقی با ایران دست خواهم یافت. آن‌ها به شدت خواهان رسیدن به توافق هستند، اما ترجیح می‌دهند به جای ما با جو بایدن خواب‌آلود مذاکره کنند.

اما اکنون یک روز بعد از شکست آمریکا در شورای امنیت و ناتوانی در همراه کردن متحدانش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، ترامپ در اظهاراتی متناقض گفته تلاش خواهد کرد که هفته آینده مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند.

وی همچنین اشاره کرده است که احتمالا در کنفرانس پیشنهادی پوتین درباره ایران شرکت نخواهد کرد.
پیشنهاد پوتین برای مذاکره مجازی ایران و آمریکا به نتیجه می‌رسد؟!

موضوعی که روز گذشته کتمان کرده بود و به نوشته پایگاه اینترنتی کاخ سفید، در واکنش به پرسشی درباره اینکه آیا دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را برای برگزاری نشستی مجازی با سران جهان و با مشارکت ایران را می‌پذیرد یا نه، گفت: چیز‌هایی در این باره شنیده‌ام، اما هنوز چیزی به من اطلاع داده نشده است!


پیشنهاد تضمین امنیت در خلیج‎فارس را مطرح می‌کنیم



اظهارات ترامپ و ابراز بی‌اطلاعی‌اش از پیشنهاد رئیس‌جمهور روسیه بلافاصله واکنش این کشور را در پی داشت و وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواست به ابتکارعمل پوتین برای دعوت به برگزاری نشست آنلاین درمورد ایران و توافق هسته‌ای توجه کند.

به گزارش خبرگزاری تاس، وزارت امور خارجه روسیه در پستی توییتری نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، شنیده‌ایم که شما از پیشنهاد رئیس جمهوری روسیه مطلع نشده‌اید. به‌طور خلاصه می‌گوییم که پیشنهاد تضمین امنیت در خلیج‎فارس را مطرح می‌کنیم.

دیپلمات‌های روسی در ادامه خطاب به آمریکا گفتند: آرام باشید و وزارت امور خارجه روسیه را دنبال کنید تا زمانی که سر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا شلوغ است، (از اخبار) مطلع شوید.


ماجرای پیشنهاد پوتین برای نشست مجازی با ایران



دو روز پیش و پس از آنکه قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت رأی نیاورد، رییس‌جمهوری روسیه با تأکید بر حمایت کشورش از برجام، پیشنهاد برگزاری نشستی را با حضور پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان و ایران مطرح کرد تا در آن، درباره اقدامات به منظور جلوگیری از تقابل گفتگو شود.

پوتین پیشنهاد کرد که نشستی مجازی با حضور اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران و آلمان به منظور تنش‌زدایی برگزار شود.

رییس‌جمهوری روسیه از سایر کشور‌ها خواست پیشنهاد برگزاری این نشست را با دقت مد نظر قرار دهند.
پیشنهاد پوتین برای مذاکره مجازی ایران و آمریکا به نتیجه می‌رسد؟!

پوتین در بیانیه خود تصریح کرده: «بحث درباره موضوع ایران در شورای امنیت سازمان ملل بسیار پرتنش شده است. تنش‌ها همچنان رو به افزایش است. اتهامات بی‌اساسی علیه ایران مطرح می‌شود. پیش‌نویس قطعنامه‌ها با هدف از بین بردن مصوبات متفق‌القول پیشین شورای امنیت تهیه می‌شوند».

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه ضمن حمایت از برجام تأکید کرد: «روسیه کاملاً به توافقنامه هسته‌ای ایران پایبند است. حصول این توافق در سال ۲۰۱۵ میلادی، یک دستاورد بزرگ سیاسی و دیپلماتیک بوده و امکان جلوگیری از درگیری‌های مسلحانه را فراهم آورده و نظام منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را نیز تقویت می‌کند.»

او همچنین با معرفی مجدد مفهوم امنیت جمعی ۲۰۱۹ خود برای منطقه خلیج‌فارس که به منظور تنش‌زدایی در منطقه گفته است: «ما شدیداً معتقدیم که اگر با مسئولیت‌پذیری مناسب به مواضع یکدیگر توجه کرده و با احترام و به صورت جمعی عمل کنیم، می‌توان بر این مشکلات فائق آمد.»



پاسخ آمریکا به پیشنهاد پوتین درباره ایران



سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا یک روز بعد از پیشنهاد پوتین در واکنش به طرح برگزاری نشست آنلاین به همراه اعضای برجام برای بررسی تحولات خلیج فارس و ایران گفت که آمریکا معتقد است شورای امنیت سازمان ملل بهترین مکان برای بحث درباره تحریم تسلیحاتی ایران است.

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «آمریکا طی ۱۹ ماه پیش به دنبال بحث و مذاکره با روسیه و دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل است. روسیه بار‌ها مدعی شده که هیچگونه اساس قانونی برای بحث درباره تمدید تحریم تسلیحاتی در شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد و از مذاکره درباره هرگونه پیش‌نویسی که ما پیشنهاد داده‌ایم خودداری کرده است.»

وی اضافه کرد: «آمریکا قاطعانه معتقد است که شورای امنیت بهترین مکان برای بحث درباره تمدید تحریم تسلیحاتی بوده و ما مزایای ۱۳ سال سابقه شورای امنیت در این زمینه را نیز داریم.»

استقبال چین از پیشنهاد پوتین


در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس خبری‌اش از پیشنهاد رئیس‌جمهور روسیه برای برگزاری نشستی با حضور ایران استقبال کرده است.
پیشنهاد پوتین برای مذاکره مجازی ایران و آمریکا به نتیجه می‌رسد؟!
ژائو لیجیان گفته است که چین از این نشست استقبال کرده و از تلاش روسیه برای تنش زدایی بر سر مسئله هسته‌ای ایران قدردانی می‌کند. چین به‌طور مداوم از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند و هدفش حفظ صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه است.



واکنش مشاور بایدن به بازگشت تحریم‌های ایران: در برجام نیستیم که تحریم‌ها را برگردانیم



در همین حال در پی اعلام ترامپ مبنی بر بازگرداندن تحریم‌های ایران، مشاور جو بایدن در واکنش به ادعا‌های برخی مقامات آمریکایی مبنی بر حق آمریکا برای بکارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها در توافق هسته‌ای علیه ایران، این حق را منحصر به اعضای برجام دانست.
پیشنهاد پوتین برای مذاکره مجازی ایران و آمریکا به نتیجه می‌رسد؟!

آنتونی بلینکن مشاور جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیامی توییتری در واکنش به ادعای ریچارد گلدبرگ عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا مبنی بر حق این کشور برای بکارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها در توافق هسته‌ای، در صفحه توییترش نوشت: راهکار‌های موجود در قطعنامه (۲۲۳۱) برای کشور‌های "عضو" (در توافق) در دسترس هستند. کاخ سفید در خروج از توافق هسته‌ای، دقیقا آن را «پایان مشارکت آمریکا در برجام» عنوان کرد.

بلینکن در ادامه گفت: پایبند بودن به توافقی کارساز و دارای قدرت، عاقلانه می‌بود.

اظهارات بلینکن در پی این مطرح می‌شود که دولت آمریکا علیرغم خروجش از توافق هسته‌ای تهدید کرده است در صورت عدم تصویب پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها در این توافق برای بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده خواهد کرد.


کوه یخی تحریم تسلیحاتی ایران سرانجام آب شد


به گزارش شهرآرانیوز، بامداد شنبه این هفته به وقت تهران بود که طرح آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با شکست مواجه شد. در جریان رأی گیری از اعضای شورای امنیت درباره این طرح به غیر از آمریکا فقط جمهوری دومینیکن از این قطعنامه حمایت کرد و در نتیجه این طرح تصویب نشد و آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با شکست مواجه شد.
پیشنهاد پوتین برای مذاکره مجازی ایران و آمریکا به نتیجه می‌رسد؟!

طرحی که آمریکا به شورای امنیت ارسال کرد در واقع ادامه همان قطعنامه ۲۲۳۱ است، اما در این طرح با توجه به پایان مدت تحریم تسلیحاتی ایران که تاریخ درج شده در برجام یعنی مهرماه امسال پیش بینی شده این امکان را برای آمریکا ایجاد می‌کند که ایران را از استفاده از این حق قانونی در برجام منع کند.

آمریکا هفته گذشته پس از آن‌که نتوانست حمایت دیگر اعضای شورای امنیت را برای افزایش شانس تصویب قطعنامه پیشنهادی خود علیه ایران جلب کند، تصمیم به اصلاح قطعنامه پیشنهادی و به تعویق انداختن رأی‌گیری بر سر این قطعنامه گرفت تا شاید بتواند این قطعنامه را با اصلاحات تازه به تصویب برساند.

بر این اساس در پیش‌نویس اصلاح‌شده این قطعنامه ضدایرانی از خواسته‌های قبلی خود مبنی بر تمدید تحریم‌ها برای مدت نامحدود عقب‌نشینی کرد و از اعضای شورای امنیت خواست که این تحریم‌ها را دست‌کم تا زمانی که تصمیم جدیدی اتخاذ شود، تمدید کنند.

علاوه بر این، آمریکا بندی را که در پیش‌نویس قبلی برای تحریم شخصیت‌های بلندپایه ایران از جمله مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گنجانده بود و همچنین بند دیگری را که به بازرسی اجباری از کشتی‌های حامل کالا‌های مرتبط با ایران اختصاص داشت در پیش‌نویس جدید حذف کرد، اما سرانجام تلاش‌های این کشور به نتیجه نرسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی ال جی از اولین پنل‌های OLED گیمینگ جهان با نرخ تازه سازی و وضوح متغییر