ابلاغ سند نقشه جامع پرستاری کشور در افق 1404


ابلاغ سند نقشه جامع پرستاری کشور در افق 1404

حضرتی گفت: نقشه جامع پرستاری ایران در افق 1404 در چهار فصل، ابلاغ شده است.

ابلاغ سند نقشه جامع پرستاری کشور در افق 1404

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد: نقشه جامع پرستاری ایران در افق ۱۴۰۴ در چهار فصل "چارچوب مفهومی و بینش بنیادین"، "سیاست ها در افق ۱۴۰۴"، "اقدامات پرستاری در افق ۱۴۰۴" و "متولی نقشه و نظام ارزیابی" ابلاغ شده است.

حضرتی ادامه داد: این سند در چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری پرستاری کشور، در بهمن ۱۳۹۸ با حضور وزیر بهداشت از آن رونمایی و به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد.

او افزود: ماموریت نقشه ‌راه پرستاری، ایجاد دیدگاه مشترک نسبت به اصول، چشم‌انداز و ارزش‌های جامعه پرستاری، نقش‌ها، وظایف و شایستگی‌های مطلوب پرستاران در نظام سلامت، اقدامات بایسته آموزشی، پژوهشی، نیروی انسانی، مدیریتی، نهادی در بین ذی‌نفعان پرستاری به طور خاص و نظام سلامت کشور به طور عام است. از تمامی دست اندرکاران انتظار می‌رود برای اجرایی کردن سیاست‌ها، اهداف و اقدامات طراحی شده در این نقشه همکاری و مساعدت کنند و متناسب با سیر تحولات، تغییرات و پیشرفت ها، تمامی همت و سعی خود را به‌کار‌ گیرند.

حضرتی در تشریح روند تدوین، بازنگری تا ابلاغ سند "نقشه جامع پرستاری ایران در افق ۱۴۰۴" گفت: در سال ۱۳۹۰، قائم مقام وزارت بهداشت، در امور پرستاری، تدوین نقشه جامع پرستاری در افق ۱۴۰۴ را در دستور کار خود قرار داد. به منظور تدوین این نقشه جامع، یک طرح مطالعاتی ۴ ماهه کلید خورد و در سال ۱۳۹۱ به شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت ارسال شد و مجدد در مهر ۱۳۹۷ بازنگری نقشه در دستور کار معاونت پرستاری، وزارت بهداشت قرارگرفت.

بیشتر بخوانید

نظام پرستاری باید تولیت برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای را بر عهده داشته باشد

معاون پرستاری وزرات بهداشت افزود: مسئولیت تشکیل کارگروه، بازنگری و تصویب نقشه راه پرستاری از طرف معاونت پرستاری وزارت بهداشت به دکتر فاطمه حق دوست اسکویی واگذار شد و جلسات بازنگری سند "نقشه جامع پرستاری ایران در افق ۱۴۰۴"با حضور صاحبنظران حوزه سلامت در حوزه خدمات مراقبتی، پژوهشی، آموزشی، مدیریتی و سیاست‌گذاری، نمایندگان معاونت‌های وزارت بهداشت، نماینده دانشجویان پرستاری و با حضور ۴۵ نفر از افراد مجرب و صاحب نظر در امر تدوین نقشه و سیاست‌گذاری در حوزه سلامت تشکیل شد.

او ادامه داد: نقد و بررسی نسخه اولیه سند می‌توانست حاوی نقاط ابهام یا خلاء‌هایی باشد، از این رو لازم بود در معرض نقد و بررسی جمعی از خبرگان قرار گیرد. در این گام، پیش‌نویس نقشه در مرحله اول در اختیار شورای سیاست‌گذاری و در مرحله دوم در اختیار جمع بزرگتری از خبرگان حوزه پرستاری و سایر رشته‌های علوم سلامت قرار گرفت تا پیشنهاد‌ها و انتقاد‌هایشان دریافت شود.

حضرتی ادامه داد: سپس، با استفاده از فرصت پیش آمده در اجلاس وزرای منطقه خاور‌میانه با حضور مشاور منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در حوزه پرستاری، مامایی و سایر رشته‌های وابسته به سلامت، یک کارگاه برای نظر خواهی و مطابقت نقشه تدوین شده با سیاست‌های پوشش همگانی سلامت با شرکت صاحبنطران پرستاری برگزار شد و نظرات دریافتی در پیش‌نویس منظور شد. پس از آزمون تناسب اقدامات نقشه با اهداف، پیش نویس نقشه مجدد برای نظر خواهی صاحبنظران ارسال و پیش نویس دوم تدوین شد و در این گام، با توجه به نظرات خبرگان، نسخه نهایی نقشه تدوین شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403