مراسم غم انگیز خاکسپاری بازیگر و خواننده بهمن مفید+طلوع و غروبی متفاوت


بهمن مفید: طلوع 25 مرداد و غروب 26 مرداد. چه توالی زیبایی! روح این هنرمند محبوب قرین رحمت الهی. بهمن مفید بازیگر، خواننده و نوازنده قدیمی ایرانی متاسفانه بر اثر Lung cancer سرطان ریه در 26 مرداد سال 1399 درگذشت. پیکر این بازیگر دوشنبه 27 مرداد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا با حضور چهره های معروف به خاک سپرده شد. منتخب تصاویری از مراسم غریبانه...

بهمن مفید: طلوع 25 مرداد و غروب 26 مرداد. چه توالی زیبایی! روح این هنرمند محبوب قرین رحمت الهی.

بهمن مفید بازیگر، خواننده و نوازنده قدیمی ایرانی متاسفانه بر اثر Lung cancer سرطان ریه در 26 مرداد سال 1399 درگذشت. پیکر این بازیگر دوشنبه ۲۷ مرداد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا با حضور چهره های معروف به خاک سپرده شد. منتخب تصاویری از مراسم غریبانه خاکسپاری این هنرمند محبوب و پیشکسوت را مشاهده می کنید. روحش قرین رحمت الهی.

خاکسپاری بهمن مفید

مراسم غم انگیز خاکسپاری بازیگر و خواننده بهمن مفید+طلوع و غروبی متفاوت

پیکر این بازیگر امروز ( دوشنبه، ۲۷ مردادماه) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) و در کنار مزار کامبیز صمیمی ‌مفخم، دیگر هنرمند تئاتر و تئاتر عروسکی و همسر خواهرش، هنگامه، در خاک آرام گرفت.

مراسم غم انگیز خاکسپاری بازیگر و خواننده بهمن مفید+طلوع و غروبی متفاوت

مراسم خاک‌سپاری بهمن مفید با حضور خانواده این هنرمند، جمعی از فعالان تئاتر و سینما و هنرمندانی مانند فاطمه معتمدآریا به نمایندگی از خانه سینما، فریبا کوثری ، حسام نورانی و پیمان شریعتی برگزار شد.

مراسم تدفین بهمن مفید

این هنرمند که از پنج‌سالگی، حضور روی صحنه تئاتر را تجربه کرده بود، روز گذشته (۲۶ مردادماه) بعد از یک سال مبارزه با بیماری سرطان ریه، در منزلش در تهران درگذشت.

بهمن مفید زاده ۲۵ مرداد سال ۱۳۲۱ بود و یک روز بعد از تولد ۷۸ سالگی‌اش درگذشت.

مراسم غم انگیز خاکسپاری بازیگر و خواننده بهمن مفید+طلوع و غروبی متفاوت

فعالیت های هنری مرحوم بهمن مفید

او از سال ۴۷ تا ۵۹ در سینمای ایران حضور داشت و در بیش از ۷۰ فیلم بازی کرد؛ از جمله فیلم‌های «قیصر»، «طوقی»، «داش آکل» و پس از انقلاب نیز در فیلم «سرود تولد» به ایفای نقش پرداخت.

مراسم غم انگیز خاکسپاری بازیگر و خواننده بهمن مفید+طلوع و غروبی متفاوت

جمشید مشایخی و بهمن مفید

بهمن مفید فارغ‌التحصیل رشتهٔ تئاتر از دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک است، فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۴۸ و با ایفای نقش کوتاهی در فیلم قیصر به کارگردانی مسعود کیمیایی آغاز کرد. این نقش گرچه کوتاه بود، اما با دیالوگ معروفش در این فیلم و این نقش، جاودانه شد.

این دیالوگ، بخشی از سناریوی فیلم نبود، و پس از اجرا و پیشنهادش توسط بهمن مفید به دلیل زیبایی و اثرگذاری، مورد پسند مسعود کیمیایی قرار گرفت و وارد سناریو گردید. بهمن مفید پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران مدتی به عنوان هنرپیشهٔ نمایش‌های مردمی در تئاتر سنگلج و سپس در لاله‌زار مشغول به کار شد.

مراسم غم انگیز خاکسپاری بازیگر و خواننده بهمن مفید+طلوع و غروبی متفاوت

بیوگرافی جدید بهمن مفید

بهمن مفید، 25 مرداد سال 1321 در تهران متولد شد. او برادر بیژن مفید نمایشنامه‌نویس و کارگردان ایرانی و اردوان مفید بازیگر، هنگامه مفید شاعر، ترانه‌سرا، نمایشنامه نویس و کارگردان و فرزند غلامحسین مفید، از هنرپیشگان قدیمی تئاتر و قدسیه فریور است. بهمن مفید بازیگری تئاتر را از کودکی و با بازی در نمایشنامه‌هایی که پدر و برادرش کارگردانی می‌کردند، آغاز نمود. او از ۴ یا ۵ سالگی در نمایش‌های پدرش حضور داشت. «یوسف و زلیخا» نخستین نمایشی بود که وی در کودکی بازی کرد.

مراسم غم انگیز خاکسپاری بازیگر و خواننده بهمن مفید+طلوع و غروبی متفاوت

او در جوانی، ضمن تحصیل در دانشکده هنرهای دراماتیک، به کارگردانی و بازیگری می‌پرداخت. وی همراه با پدر و برادرانش گروهی داشتند که به همراه بازیگرانی مانند: بهزاد فراهانی، رضا میرلوحی، اصغر آقاخانی و بهرام وطن‌پرست به اجرای تئاتر می‌پرداختند. او همچنین با «گروه هنر ملی» و عباس جوانمرد همکاری داشت.

پس از آن، برادرش اردوان مفید، «کانون» را تأسیس کرد اما پس از مدتی، فعالیت وی و برادرانش از سوی حکومت متوقف شد. در این زمان بهمن مفید که در وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار بود، از این نهاد جدا شد و به سینما روی آورد.

از آثار سرشناسِ بهمن مفید در تئاتر، بازی در تئاترِ شهر قصه به کارگردانی بیژن مفید و نقش تمثیلی «دهباشی» در نمایش ضیافت کارِ بهرام بیضایی در آذر ماهِ ۱۳۴۶ در تالار ۲۵ شهریور تهران بوده‌است.

مراسم غم انگیز خاکسپاری بازیگر و خواننده بهمن مفید+طلوع و غروبی متفاوت

وی همچنین با گروهی متشکل از: سیروس ابراهیم‌زاده، رامین فرزاد، نیکو خردمند، «تجدد»، فهیمه راستکار و پروین امیرسلیمانی نمایش‌نامه‌هایی را به کارگردانی بیژن مفید در رادیو تهران اجرا می‌کرد. بهمن مفید در باله نیز فعال بود و در افتتاح تالار رودکی تهران، با نقش‌آفرینیِ «زال» در اپرای زال و رودابه به همراه افسانه دیهیم و حسین سرشار حضور داشت.

او که فارغ‌التحصیل رشتهٔ تئاتر از دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک است، فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۴۸ و با ایفای نقش کوتاهی در فیلم قیصر به کارگردانی مسعود کیمیایی آغاز کرد.

این نقش گرچه کوتاه بود، اما با دیالوگ معروفش در این فیلم و این نقش، جاودانه شد. این دیالوگ، بخشی از سناریوی فیلم نبود، و پس از اجرا و پیشنهادش توسط بهمن مفید به دلیل زیبایی و اثرگذاری، مورد پسند مسعود کیمیایی قرار گرفت و وارد سناریو گردید.

بهمن مفید پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران مدتی به عنوان هنرپیشهٔ نمایش‌های مردمی در تئاتر سنگلج و سپس در لاله‌زار مشغول به کار شد. در فیلم‌هایی نظیر: فریاد مجاهد، منافق، و قدیس نیز نقش‌آفرینی کرد اما در سال ۱۳۶۰، با فشارهای وارده از سوی انقلابیون مجبور به مهاجرت شد و در آمریکا سکنی گزید.

در آمریکا به همراه مرتضی عقیلی، چند میان پرده و همچنین نمایش «ماه و پلنگ»، «شاپرک خانم» و نمایش‌های کودکانه را به روی صحنه برد. وی پس از سال‌ها دوری از وطن، در سال ۱۳۷۸ به منظور عیادت از مادرش به ایران بازگشت و به علت توقیف پنج‌سالهٔ گذرنامه‌اش در ایران ماندگار شد.

او در مصاحبه‌ای گفته بود:

«گفتند ممنوع‌التصویرم. رفتم تئاتر بازی کردم. بعد یکی با کلت آمد گفت: تئاتر تعطیل. من هم رفتم آمریکا! با میان‌پرده‌خوانی زندگی می‌کردم که رئیس دولت اصلاحات گفت همه ایرانی‌ها می‌توانند تا دو هفته بعد برگردند ایران. من هم آمدم، پاسپورتم را ضبط کردند و نگذاشتند برگردم. بد هم نشد! ماندم پیش مادرم!»

مراسم غم انگیز خاکسپاری بازیگر و خواننده بهمن مفید+طلوع و غروبی متفاوت

بهمن مفید در زمان دولت اصلاحات، در فیلم سرود تولد نقش کوتاهی بازی کرد اما با اعتراض و ممنوع‌التصویری مجدد روبرو شد. در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز اجازهٔ فعالیت در تئاتر به وی داده نشد. او پس از مدتی به شبکهٔ جم در ترکیه پیوست و در آنجا مشغول به بازیگری شد اما خیلی زود به ایران بازگشت. وی درحالی که اجازهٔ هیچ گونه فعالیت حرفه‌ای نداشت، پس از دریافت گذرنامه‌اش حاضر به ترک ایران نشد و زندگی در کشورش را به مهاجرت ترجیح داد. او پس از آن، به‌صورت جسته و گریخته به عنوان دوبلور و صداپیشهٔ نمایش‌های عروسکی و با نام مستعار «بهمن فریور» به نقش آفرینی ادامه داد.
درگذشت

بهمن مفید که مدت یک سال به دلیل سرطان ریه تحت درمان بود، در 26 مرداد 1399 در سن 78 سالگی، در منزلش واقع در تهران درگذشت.

بازتاب درگذشت

شاهزاده رضا پهلوی در پیامی ضمن تسلیت به اردوان مفید، بهمن مفید را از جمله هنرمندان توانمند و محبوب ایران نامید که بعد از انقلاب ۱۳۵۷ با ممنوعیت کار در ایران روبه‌رو شده بود و فقدان او را به جامعه هنر ایران تسلیت گفت.

Sad funeral of actor and singer Bahman Mofid + different sunrise and sunset

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403