سوره توبه سوره ای درباره موضع‌گیریهای جامعه اسلامی


سوره توبه سوره ای درباره موضع‌گیریهای جامعه اسلامی

سوره مبارکه توبه برای زوایا و ابعاد مختلف اجتماع و جامعه‌ی اسلامی مباحثی دارد که قابلِ‌توجّه و دقّت است.در این سوره آیات فراوانی به دو بخش جهاد با کفّار و منافقان اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار قرآن معارف خبرگزاری شبستان، سوره مبارکه توبه برای زوایا و ابعاد مختلف اجتماع و جامعهی اسلامی مباحثی دارد که قابلِتوجّه و دقّت است. از اوّل تا آخر این سوره احکامی ذکر شده است که به عموم مسائل اجتماعی و موضعگیریهای جامعهی اسلامی در برابر گروههای مختلف نظر دارد.

بیتردید تمام سورهی توبه در مدینه نازل شده.گفتنی است در سال هشتم هجرت مکّه فتح شد. این سوره در سال نهم هجرت بر پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) نازل شد و در سال دهم، پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به حجّةالوداع رفتند.


برخی دربارهی نیامدن «بسم الله» در آغاز این سوره گفتهاند: چون این سوره دنبالهی سورهی انفال است، «بسم الله» ذکر نشده. برخی دیگر بر اساس روایتی از امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) گفتهاند: «بسم الله» پیام لطف خدا است و با گفتن آن، رحمت و بخشایندگی خدا را اعلام میکنیم؛ درحالیکه در این سوره صحبت از جنگ و قتال است؛ «بسم الله» برای امان و رحمت است و این سوره برای رفع امان؛ ازاینرو در آغازِ چنین برائتنامهای، آوردن «بسم الله» مناسبت ندارد.

گفتنی است برائت (چون برائت و بیزاری از کفّار در این سوره آمده و سرآغاز آن نیز همین برائت است)، توبه (دلیل این نامگذاری، یادآوری زیاد مسئلهی «توبه و بازگشت» در این سوره است).فاضحه(یعنی افشاگر؛ چون این سوره افشاگر و رسواکننده است و تمامی چهرههای کریه نفاق و منافقان را رسوا میکند.)مُبَعثِرَه (یعنی کاوشکننده؛ چون این سوره از افکار و اندیشههای منافقان و شیوهها و نیرنگهای آنان برای ازبین بردن مسلمانان، پرده برمیدارد) از نام های این سوره است.


همچنین پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: هرکس سورهی انفال و برائت را بخواند من شفیع اویم و روز قیامت شهادت میدهم که او از نفاق مبرّا است، و به او به عدد هر مرد و زن منافقی در دنیا ده حسنه داده میشود و ده گناه از او محو میشود و ده درجه بالا برده میشود و عرش و حاملان عرش مادامی که او در دنیا زندگی میکند برایش درود میفرستند.»


روابط مسلمانان با کفّار و مشرکان، چگونگیِ جهاد و قتال مسلمانان با کفّار و مشرکان، قتال با اهلِکتاب، معرّفی منافقان و چگونگیِ برخورد مسلمانان با آنان، برانگیختن و تحریضِ مؤمنان بر قتال و برخورد با متخلّفان از جهاد،کیفیّت ولایت و عدم ولایت کفّار،زکات از خطوط کلی این سوره است؛در این سوره آیات فراوانی به دو بخش جهاد با کفّار و منافقان اختصاص یافته است.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...