اولین فیلم رنگی تاریخ سینمای ایران


اولین فیلم رنگی تاریخ سینمای ایران

روزنامه ایران نوشت:  «جوانی که زندگی ساده‌ای دارد گرفتار رفقای ناباب شده و به قمار روی آورده و اسیر یک زن زیبا می‌شود. او وقتی به خود می‌آید که سال‌های جوانیش را بیهوده هدر داده‌است...» این خلاصه یک خطی قصه فیلم گرداب است که شاید به نظر خیلی کلیشه‌ای برسد اما در تاریخ سینمای ایران نقشی بسیار مهم دارد؛ البته نه به خاطر فیلمنامه بلکه از جهت...

گرداب (در قطع ۱۶ میلی‌متر) نخستین فیلم رنگی ایرانی است که روی پرده سینماهای تهران رفت و فروش فوق‌العاده در زمانه خود داشت. فیلم در سال ۱۳۳۲ به کارگردانی و نویسندگی حسن خردمند ساخته و به نمایش عمومی درآمد.

این فیلم با یک دوربین اوریکون ۱۶ میلی متری ساخت امریکا فیلمبرداری شده که هم‌اکنون در گنجینه موزه سینما نگهداری می‌شود و از سوی سیامک اعتمادی تهیه‌کننده سینما به موزه اهدا شده است.

گرداب محصول استودیو پارس است و به‌دلیل نبود لابراتوار رنگی در ایران نگاتیوهای فیلم برای چاپ و ظهور به امریکا (شهر نیویورک) فرستاده شد. همچنین اولین فیلمبرداری از عوامل پشت صحنه در تاریخ سینمای ایران در این فیلم انجام شده است.

هوشنگ محبوبیان تهیه‌کننده این فیلم و ناصر ملک‌مطیعی و احمد قدکچیان بازیگران اصلی آن بودند. همچنین مدیریت فیلمبرداری آن را عنایت‌الله فمین برعهده داشت.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1423304

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!