تحقق مسجد طراز اسلامی در گرو حضور جوانان است


تحقق مسجد طراز اسلامی در گرو حضور جوانان است

جانجانی گفت: تحقق مسجد طراز اسلامی در گرو حضور پرشور جوانان در مساجد است.

زهراسادات جانجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه اظهار کرد: بر اساس روایات به حضور در مساجد توصیه فراوان شده به گونه‌ای که مسجد نخستین پایگاه اجتماعی بوده که پیامبر(ص ) برای تشکیل حکومت در هنگام ورود به مدینه آن را بنا نهاد.


این کارشناس مسائل دینی افزود: مسجد کارکردهای مختلفی دارد که یکی از آنها برپایی نماز جماعت است اما مقر حکومت تمام جوامع اسلامی مسجد بوده است.


جانجانی خاطرنشان کرد: در سرزمین اسلامی هر جا اتفاق خاصی رخ داده پیامبر(ص ) در آنجا به ساخت مسجد پرداخته است که یادآور آن واقعه بوده است.


وی عنوان کرد: در مسجد خطبه عقد حضرت علی(ع ) و حضرت زهرا(س ) خوانده شده است بنابراین مسجد محل مقدسی برای آغاز زندگی با حفظ شئون اسلامی و محل تجمع رزمندگان اسلام بوده است همچنین پیامبر(ص ) هر اعلامی که داشتند در مسجد انجام می‌دادند در واقع مسجد محل حرکات اجتماعی بوده است.


این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه مسجد محلی برای انسان سازی و جامعه سازی است، ادامه داد: به فرموده امام راحل مساجد سنگر است و باید این سنگرها را حفظ کنیم.



*مساجد مراکز مهم تصمیم گیری/ کارکردهای اجتماعی مسجد

جانجانی با بیان اینکه در هنگام ساخت بازارهای قدیمی ابتدا مسجد بنا می شد، افزود: در سال‌های گذشته مساجد محل رفت و آمد بوده بنابراین هر اندازه پر تردد باشند تکاپوی بیشتری در محلات به دنبال خواهند داشت.


وی گفت: امروزه در مساجد نیازمند حضور جوانان هستیم و مسجد باید محل رفت و آمد و جنب و جوش باشد زیرا می تواند محل حل بسیاری از مشکلات باشد به طور مثال در مساجد صندوق های قرض الحسنه برای حل مشکلات مالی خانواده ها تعبیه شود.


این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: مساجد بهترین محل برای معرفی دختران و پسران به منظور امر مقدس ازدواج هستند؛ همچنین محل حل اختلاف های خانوادگی و محلی برای تربیت کودکان و اگر کودکان از کودکی در مساجد بزرگ شوند ثبات عقیده بیشتری خواهند داشت.


وی با بیان اینکه مسجد محلی برای عبودیت و بندگی خداوند است، خاطرنشان کرد: می‌توان گفت تمام فعالیت‌های فردی و اجتماعی در جامعه اسلامی مساجد هستند و در واقع مساجد علاوه بر بعد عبادت حول مسائل اجتماعی می چرخند.


جانجانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که خاطرات مساجد را بنویسید، گفت: بسیاری از جوانان مدافع حرم در مساجد تربیت شده اند.

پایان پیام/66

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول