محرومیت زدایی و تقویت اعتقادات مذهبی نوجوانان رویکرد فعالیتی کانون کوثر


 محرومیت زدایی و تقویت اعتقادات مذهبی نوجوانان رویکرد فعالیتی کانون کوثر

حجت‌الاسلام صالحی با اشاره به توفیقات کانون فرهنگی هنری «کوثر» گفت: دوره های اعتقادی، مباحث احکام و پاسخ به شبهات دینی و کمک های مومنانه به نیازمندان از محورهای فعالیتی کانون کوثر است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون های فرهنگی هنری مساجد با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و دینی توانسته اند، سنگری برای مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی به شمار آیند و پاتوقی برای حضور جوانان در برنامه های فرهنگی و هنری و کمک های مومنانه باشند.

یکی از این کانون فرهنگی هنری فعال که توانسته با برنامه های جذاب زمینه حضور نوجوانان و جوانان به مسجد را فراهم کند و از طرفی در رفع محرومیت زدایی برنامه ریزی داشته باشد، کانون فرهنگی هنری کوثر واقع در منطقه تهرانپارس است. این کانون فرهنگی هنری در سال 88 در مسجد جامع کوثر واقع در تهرانپارس با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران فعالیت خود را آغاز کرده است. به منظور تشریح فعالیت هایی این کانون گفت و گویی با حجت الاسلام«سید مهدی صالحی»، مدیر این کانون فرهنگی هنری ترتیب دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

رویکردها و برنامه های کانون فرهنگی هنری کوثر در چه محورهایی برگزار می شود؟

تشکیل حلقه های تربیتی با محوریت نوجوانان و جوانان و نیز برگزاری اردوهای معرفتی و بصیرت افزایی به منظور تقویت اعتقادات مذهبی آنها از جمله رویکردهای کانون فرهنگی هنری کوثر از بدو تاسیس تاکنون بوده است. علاوه بر آن پیرامون دوره های اعتقادی، مباحث احکام و پاسخ به شبهات هم در کانون دوره هایی برگزار می شود.

بحث توسل به حضرت بقیه الله(عج) و برگزاری دوره هایی پیرامون مهدویت یکی دیگر از رویکردها و برنامه های این کانون است در این زمینه با دعوت از سخنرانان به جلسات دعای ندبه کانون رونق بخشیدیم و شاهد بودیم که توسل به حضرت بقیه الله(عج) با حضور پررنگ اهالی محل رونق قابل توجهی داشته است.

دوره های عکاسی، گرافیک، طراحی و فتوشاپ برای فعالان کانون نیز به منظور اشتغال زایی و کارآفرینی نیز از دیگر دوره های آموزشی این کانون بوده است.

بخشی از شرکت کنندگان در فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد دانش آموزان و جوانان دانشجو هستند، کانون کوثر چه برنامه ریزی برای این اقشار دارد؟

در سال های ابتدایی تاسیس کانون کوثر برای مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه و دانشجویان برنامه ریزی های لازم صورت نگرفته بود، اما اکنون برای تقویت درسی این مقاطع در این کانون حلقه های درسی و مشاوره تحصیلی برپا می شود.تا آنها ضمن اینکه در مباحث دینی قوی و فعال می شوند، در دیگر جنبه ها نیز از توانمندی های لازم بهره مند شوند.

در ادامه فعالیت های کانون فرهنگی هنری کوثر برای برادران تلاش داریم برای خواهران نیز در رشته های مورد نیازشان برنامه هایی را اجرا و دوره های آموزشی برگزار کنیم و به حضور آنها در برنامه ها و فعالیت های کانون رونق ببخشیم.

محور فعالیت هیئت یاس علقمه در چه زمینه ای است؟

در کنار حلقه های معرفتی و تحصیلی این ضرورت احساس می شد که با تشکیل هیئت «یاس علقمه» و مدیریت آن توسط فعالان کانون، روحیه فعالان مسجد در زمینه هیئت و مباحث مذهبی نیز تقویت شود و با برپایی جلسات توسل ارتباط اعضای کانون با ائمه اطهار(ع) مستحکم و فرصتی برای انجام فعالیت های هیئتی و جهادی شود. زیرا که برای مهم است که نوجوانی که عضو کانون می شود، هیئتی و مسجدی تربیت شوند، تا برای آینده کانون و نیز کشور مثمر ثمر باشند.

یکی از رویکردهای فعالیتی کانون کوثر تلاش در راستای محرومیت زادیی است، بخشی از فعالیت های صورت گرفته از سوی کانون در این زمینه را بفرمایید؟

محرومیت زدایی یکی از رویکردهای فعالیتی کانون کوثر است. در بحث محرومیت زدایی فعالان و اعضای این کانون به صورت داوطلبانه در سیل جنوب و غرب کشور حضور یافتند و به جمع آوری کمک های مردمی و توزیع آن میان سیل زدگان اقدام کردند.پس از شیوع ویروس کرونا نیز شاهد فعالیت های گروههای جهادی کانون بودیم به طوری که ضدعفونی، برپایی ایستگاه صلواتی و کمک به نیازمندان در دستور کار قرار گرفت.

به همت خیریه مسجد اقدام به تهیه غذای گرم و توزیع در میان نیازمندان کردیم. همچنین بیماران نیازمند را شناسایی و داروهایی آنها را تهیه کردیم. علاوه بر آن با تعدادی از آزمایشگاهها رایزنی صورت گرفت و هزینه های آزمایشگاهها بیماران را پرداخت کردیم.

علاه بر آن هزینه اجاره بسیاری از محرومین و افراد بی بضاعت را پرداخت کردیم و برای62 خانواده ای که کسب و کارشان را در بحران کرونا از دست دادند، مایحتاج ضروری تهیه و ماهیانه به آنها کمک صورت گرفت. ویزیت رایگان این خانواده ها نیزبخشی از کمک های مومنانه بوده است. همچنین در راستای رزمایش مواسات به 200 خانواده نیازمند بسته معیشتی توزیع کردیم.

کانون کوثر در تهیه و تولید اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده چه اقداماتی انجام داده است؟

پس از شیوع ویروس کرونا فعالین این کانون در تهیه و تولید ماسک و شیلد وارد عمل شدند. به طوری که در مسجد دوره آموزشی دوخت ماسک برگزار و در اختیار خانواده ها پارچه گذاشته شد تا ماسک بدوزند، از این طریق بیش از سه هزار ماسک تولید و با قیمت ارزان در اختیار خانواده ها قرار گرفت.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط