کشف 3 شیء سفالی دوره اشکانی در ایذه خوزستان


معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت:سه شیء سفالی مربوط به دوره اشکانیان از یک منزل...

کشف 3 شیء سفالی دوره اشکانی در ایذه خوزستان

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت:سه شیء سفالی مربوط به دوره اشکانیان از یک منزل مسکونی در شهر دهدز از توابع شهرستان ایذه کشف و ضبط شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، احمدرضا حسینی بروجنی روز چهارشنبه بیان کرد: در تماس تلفنی منابع و مخبران محلی به یگان حفاظت میراث فرهنگی استان مبنی بر نگهداری اشیای تاریخی در یک منزل مسکونی در شهر دهدز، موضوع در دستورکار پیگیری پایگاه حفاظت میراث فرهنگی شهرستان ایذه قرار گرفت.

او ادامه داد: با تعامل با عوامل انتظامی، ضمن دریافت دستور مقام قضایی با هماهنگی پاسگاه انتظامی دهدز، ماموران پایگاه حفاظت به محل مورد نظر اعزام شدند و پس از بازرسی منزل مسکونی، تعداد سه عدد شیء سفالی ( ۲ عدد سالم یک عدد شکستگی لبه) کشف و ضبط شد.

معاون میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با بیان اینکه طبق بررسی مجید سروش کارشناس اشیای فرهنگی ـ تاریخی این اداره‌کل ، اشیای کشف شده مربوط به دوره اشکانیان هستند افزود: این اشیا شامل یک قمقمه آب و دو ظرف کوچک هستند که در گذشته برای نگهداری ادویه‌جات و مایعات خاص از آنها استفاده می‌شد.

وی گفت: هنگام بازرسی، متهم در منزل حضور نداشت و اشیای کشف شده پس از طی مراحل قانونی و تنظیم صورتجلسه تحویل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه شد.

حسینی‌بروجنی ادامه داد:پرونده‌ای در این خصوص تشکیل، و نظر به مشخص بودن هویت متهم، تلاش برای دستگیری وی درحال پیگیری است.

شهرستان ایذه با داشتن آثار تاریخی همانند اشکفت سلمان و سایت موزه کول فرح، سال ۲۰۰۸ ثبت موقت جهانی شده که هنوز برای ثبت دایم جهانی اقدامات تکمیلی صورت نگرفته است.

ایذه در شرق خوزستان آثار باستانی مهمی مربوط به دوره های ایلام قدیم ،ایلام جدید و الیمایی را در دل خود جای داده است.

پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر در منطقه باستانی ایذه، محلی برای نگهداری آثار به دست آمده از کاوش‌های منطقه شمی، کول فرح، کوشک نورآباد و… این شهرستان است که اشیای به دست آمده از این مناطق متعلق به دوره ایران باستان از جمله الیماییان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر