فریب شگفت انگیز بزرگان کسب و کارهای اینترنتی از ایرانی ها در روزهای کرونا


فریب شگفت انگیز بزرگان کسب و کارهای اینترنتی از ایرانی ها در روزهای کرونا

اجتماعی رکنا: بسته های شگفت انگیز یا فریب های شگفت انگیز؟! ایرانی های که در روزهای کرونایی برای خریدهای اینترنتی گرفتار این دام ها مجازی هستند و هیچگونه ضمانتی برای فریب نخوردنشان وجود ندارد.

خرید اینترنتی/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این فریب مشتریان اکثرا جبران هم نمی شود و حتی مسئولان بخش فروش این سایت ها بعضا پاسخگویی مناسبی هم برای متضررین خود ندارند.

در کشوری جز ایران اگر چنین اتفاقی رخ دهد غرامت داده می شود. شکایت ها به نتیجه موثر می رسد. اینجا اما نه خبری از غرامت است و نه شکایت راه به جای می برد و فقط وقت افراد را هدر می دهد.

برخی رفتارها اینچنینی بعضی سایت های مشهور و حتی گمنام خرید و فروش اینترنتی می تواند اعتماد عمومی را نسبت به خرید اینترنتی خدشه دار کند، آنهم در شرایطی که شیوع کرونا بسیاری را به خریدهای اینترنتی ترغیب کرده است.

چندی پیش سایت (د. ک) کمپینی برای دانلود اپلیکیشن جدید خود شروع کرد و مشتریان خود را برای تشویق به دانلو این اپلیکیشن قیمت های موبایل شگفت انگیز ترغیب کرد. اما چند روز بعد از این که مشتریان که اپلیکیشن را دانلود کرده بودند، مبلغ موبایل را واریز کرده بودند با لغو فاکتور صادر شده روبرو شدند. این سایت معروف خرید و فروش اینترنتی ، وجه واریز شده را عودت داده و در فاکتور قید کرده بود؛ "لغوکالا توسط مشتری"!

اعتراض مشتریان راه به جایی نبرده و در تماس با این سایت خرید و فروش کالا به آنان گفته شد: "طبق قوانین خودشان حق دارند یک کالا را عودت دهد!"

عدم فضای رقابتی در کسب و کارهای اینترنتی

حمیده حبیبی، عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: اگر اسناد تماس یا ایمیلی برای چک کردن با مشتری وجود نداشته اقدام اشتباهی بوده است به ویژه آن که شرط دانلود اپلیکیشن هم در آن قید شده است.

مردم به اتحادیه شکایت کنند

وی افزود: مشتریان سایت های فروش اینترنتی اگر شکایتی دارند باید از طریق اتحادیه شکایت خود را پیگیری کنند.

حمید حبیبی گفت: اگر سایتی پرفروش باشد و یک مشتری شکایت داشته باشد صدایش به جایی نمی رسد. البته سایت هایی هم هستند که شکایت زیادی دارند اما مشتریان چاره ای جز خرید از آن را ندارند. باید دید درباره کدام کسب و کار صحبت می کنیم. اگر فضای رقابت پذیری وجود داشته باشد نارضایتی یک مشتری هم برای صاحب کسب و کار مهم است و آن را پیگیری می کند. اما گاهی در فضای انحصاری کسب و کار صورت می گیرد. وقتی فقط یک سایت کسب و کار در حوزه ای فعال است، می تواند هر کاری انجام دهد و گاه اولین و آخرین راه حل می شود. این سایت مدنظر هم (د. ک) در فضای انحصار است. چون کسی در این زمینه سرمایه گذاری نمی کند و هنوز سایتی به این وسعت در ایران وجود ندارد. مشتریان ترجیح می دهند که از (د.ک)خرید کنند تا یک سایت کوچک.

در قراردادها ضرر و زیان را قید کنید

فعالیت یک سایت با قانون های وضع شده خود، چقدر می تواند قانونی باشد؟

مهدی عزیززاده قصاب، وکیل پایه یک دادگستری و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در این مورد تاکید کرد: شرکتی که اعلام کند هر زمان می خواهد می تواند فاکتور را لغو کند، خلاف عقد قرارداد بیع است. ذات عقد بیع باید مالکیت منتقل شود و اگر فروشنده تا ابد می تواند این قرارداد را بهم بزند، خلاف عقد بیع است.

معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه می تواند ورود کند

وی افزود: در کل باید گفت اگر کسی با سوءنیت مال دیگری را ببرد، تحصیل مال نامشروع داشته باشد، شامل ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری می شود.ضمن آن که دادستان نیز می تواند به این موضوع ورود کند. چرا که می تواند رفتار مجرمانه محسوب شود. معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه نیز می تواند به این موضوعات ورود پیدا کند.

الزام ذکر غرامت فسق در فاکتور خرید اینترنتی

این وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا مشتریان سایت های اینترنتی می توانند با شکایت از این سایت ها غرامت دریافت کنند؟ گفت: این یک گپ قانونی است. در قراردادها اصل بر آزادی اراده هاست و تنها در صورتی می تواند غرامت دریافت کند که در قرارداد خسارت تعیین کنیم با فسخ قرارداد توسط فروشنده قرارداد باشد که در این شرایط خریدار می تواند طلب ضرر و زیان کند. اما اگر این مورد در قرارداد قید نشده باشد باید با اتکا به قانون مسئولیت مدنی سال ها دوندگی کند تا اثبات کند که خسارتی متحمل شده است و آن را مطالبه کند. این راه بسیار پیچیده است.

مشکلات از آنجا آغاز میشود که قانون را نمی خوانیم

عزیز زاده افزود: این راه برای دانلود اپلیکیشن می تواند مصداق استفاده از جهل مردم باشد. اصولا مشکلات از جایی شروع می شود که قوانین را نمی خوانیم و آن را قبول می کنیم. اگر آن سایت قوانین خود را قبل از صدور فاکتور به نظر خریدار نرساند می توان از طریق دادسرای جرائم یارانه ای این موضوعات را پیگیری کرد.

قوانین داخلی سایت ها نباید با قوانین بالادستی منافات داشته باشد

و اما رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، روش کسب و کارهای اینترنتی را مورد بررسی قرارداده و تاکید کرد: مشتریان در سایت اتحادیه شکایت خود را با مستندات خود ثبت کنند.

وی افزود: برخی افراد می توانند در کسب و کارهای اینترنتی خود قوانین خود را داشته باشند اما نمی توانند این قوانین را روی قوانین پایه بیاورند. سایت های فروش اینترنتی نمی توانند قوانینی تعیین کنند که با قانون تجارت و نظام صنفی الکترونیک مبحثی را مشخص کرده منافات داشته باشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در مورد انحصاری شدن (د.ک) گفت: بحث انحصار (د. ک) یا هر سایت دیگری درست نیست. ما نمی توانیم از سایت ها بخواهیم که یک رقیب برای خودشان درست کنند. سایت ها فعالیت می کنند و بیش از 30هزار کسب و کار اینترنتی ایران وجود دارد را رقیب خود می دانند. در پلت فورم ما 60هزار فروشنده وجود دارد که رقیب (د.ک) هستند. (د.ک) جذب سرمایه کرده و مانند آمازون ایران شده است. اما کسی محدودیت نداشته که سایتی مانند (د.ک)راه اندازی کند.

متاسفانه کسب و کارهای اینترنتی در و پیکر ندارند

رضا الفت نسب در پاسخ به این سوال که رفتار نامناسب کسب و کارهای رایانه ای چقدر می تواند به اعتماد عمومی خدشه وارد کند، تاکید کرد: این حوزه شفاف است. مشتریان کسب و کارهای اینترنتی می توانند نظر خود را در فضای مجازی اعلام کنند. متاسفانه فضای مجازی در و پیکری ندارد و گاهی مشکل در یکی، دو مورد کسب و کارهای مجازی را زیر سوال می برد در صورتی که صدها برابر اتفاقات خوب می افتد و جایی منعکس نمی شود. مشتری بعد از خرید از مغازه نمی تواند آن را پس دهند در صورتی که بنا بر قانون تجارت الکترونیک خریدهای اینترنتی به مدت 7 تا 10 روز قابل عودت است. متاسفانه ضعف های کسب و کار اینترنتی شفاف است و خودش را نشان می دهد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر فوری از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت