3 روش برای خشک کردن میوه های تابستانی


3 روش برای خشک کردن میوه های تابستانی

سلامت نیوز:خشک کردن میوه باعث می شود میان وعده های خوشمزه و مقوی برای طول سال داشته باشید. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،در این مطلب می خواهیم شما را با سه روش خشک کردن میوه آشنا کینم. روش اول: خشک کردن میوه در فر وسایل لازم برای خشک کردن میوه در فر کاغذ مومی یا لاینر های سیلیکونی-سینی فر یا توری های گرد مخصوص پیتزاروش...

سلامت نیوز:خشک کردن میوه باعث می‌شود میان وعده‌های خوشمزه و مقوی برای طول سال داشته باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،در این مطلب می‌خواهیم شما را با سه روش خشک کردن میوه آشنا کینم.

روش اول: خشک کردن میوه در فر

وسایل لازم برای خشک کردن میوه در فر کاغذ مومی یا لاینر‌های سیلیکونی-سینی فر یا توری‌های گرد مخصوص پیتزاروش کار بسیار ساده است. فقط کافی است میوه‌ها را در دمای پایین گرم کنید تا آب آن‌ها به‌قدر کافی تبخیر شود. با این کار، احتمال رشد باکتری‌ها به حداقل می‌رسد.

مراحل کار از این قرار است:میوه مدنظرتان را آماده و هسته و ساقه و جاهای خراب را جدا کنید. سپس پوست میوه‌ها را بگیرید (اختیاری) بعضی میوه‌ها مانند هلو، شلیل و سیب در صورتی‌ که پوست‌شان گرفته شود، بهتر خشک می‌شوند.

برای آن‌که میوه‌ها ظاهرشان را حفظ کنند و میزان تغییر رنگ‌شان به حداقل برسد، آن‌ها را در آب‌لیمو و آب بگذارید. میوه‌ها را ۱۰ دقیقه درون این مخلوط قرار دهید، سپس در آبکش خالی و با یک حوله‌ بدون پرز به‌ آرامی خشک کنید. فر را از قبل در دمای ۵۴ تا ۷۱ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. برای میوه های برش‌خورده‌ نازک مانند سیب یا هلو از درجه حرارت پایین‌تر استفاده کنید اما برای توت فرنگی ها و سایر توت‌های کامل از دمای بالاتر استفاده کنید. روی سینی فر را با کاغذ مومی بپوشانید.

تکه‌های میوه را طوری بچینید که روی هم قرار نگیرند و کمی فاصله بین‌شان وجود داشته باشد. برای جلوگیری از جمع شدن میوه‌ها هنگام خشک شدن، یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی آن‌ها قرار دهید. میوه‌ها را درون فر بگذارید و هر دو ساعت یک‌بار، سینی فر را بچرخانید. میوه خشک باید بافتی مانند چرم پیدا کند اما همچنان تا حدی منعطف باشد. وقتی میوه‌های خشک آماده شدند، آن‌ها را در ظرف مخصوص بگذارید . سر ظرف‌ها باید برای چند روز باز باشد تا رطوبت باقی مانده میوه‌ها تبخیر شود. هر روز، ظرف را تکان دهید تا میوه‌ها کمی جابه‌جا شوند.

روش دوم: خشک کردن میوه‌ در فضای باز

یک روز گرم را انتخاب کنید.درجه حرارت باید حداقل ۳۰ درجه سانتی‌گراد باشد؛ چون خشک کردن میوه در فضای باز چند روز طول می‌کشد باید هوا برای چند روز متوالی صاف و گرم باشد. میوه‌ها را روی سینی توری قرار دهید. سینی را زیر نور آفتاب قرار دهید. سینی میوه‌ را روی بلندی قرار دهید تا از زمین فاصله بگیرد و روی میوه‌ها یک توری آزاد قرار دهید و بگذارید زیر نور مستقیم خورشید بماند. مهم است که سینی را از زمین مرطوب دور نگه دارید. برای نتیجه گیری بهتر یک ورق آلومینیم در زیر سینی قرار دهید.

پوشاندن روی سینی از میوه‌ها در برابر پرندگان و حشرات محافظت خواهد کرد. سینی را شب زیر یک سایبان یا در یک جای سرپوشیده قرار دهید، چون هوای خنک شب می‌تواند میوه را دوباره مرطوب کند. در روزهایی که میوه‌ها در حال خشک شدن هستند حتما چندبار به آن‌ها سر بزنید. وقتی میوه‌ها چروکیده و جویدنی شدند، آن‌ها را جمع‌آوری کنید.

روش سوم: خشک کردن میوه با استفاده از دستگاه میوه خشک‌کن

میوه خشک‌کن را روی تنظیمات خشک کردن میوه قرار دهید.اگر خشک کن شما چنین تنظیماتی ندارد، درجه حرارت آن را روی ۵۷ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. میوه‌ها را در یک لایه تکی درون خشک کن بچینید. مقدار زمان دقیق خشک شدن به میوه و ضخامت آن بستگی دارد اما معمولا میوه‌ها پس از یک تا ۲ روز آماده هستند. برای جلوگیری از خشک شدن بیش‌ از حد میوه‌ها، بعد از ۲۴ ساعت اول آن‌ها را مدام بررسی کنید.

سپس هر ۶ تا ۸ ساعت یک‌بار دوباره به میوه‌ها سر بزنید. وقتی میوه‌ها خشک و ترد شدند، یعنی آماده هستند و می‌توانید آن‌ها را جمع‌آوری کنید. میوه خشک را به‌آرامی فشار دهید؛ آن‌ها باید نسبتا سفت باشند، چون رطوبت موجود در آن‌ها بیرون کشیده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403