آیت الله اراکی در مراسم ترحیم آیت الله تسخیری: فقه سیاسی با جدیت برای حوزویان و دانشگاهیان تبیین شود


آیت الله اراکی در مراسم ترحیم آیت الله تسخیری: فقه سیاسی با جدیت برای حوزویان و دانشگاهیان تبیین شود

شفقنا- عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر بگویم انقلاب اسلامی طی این چهار دهه هیچ دستاوردی نداشته است جز دستاورد بی نظیر «فقه سیاسی مبتنی بر معارف اهل بیت(ع)»، این اقدام حرکتی عظیم در طول تاریخ اسلام و جهان است. به گزارش خبرنگار شفقناقم، آیت الله محسن اراکی شامگاه پنجشنبه در مراسم بزرگداشت آیت الله تسخیری که در صحن مدرسه […]

آیت الله اراکی در مراسم ترحیم آیت الله تسخیری: فقه سیاسی با جدیت برای حوزویان و دانشگاهیان تبیین شودآیت الله اراکی در مراسم ترحیم آیت الله تسخیری: فقه سیاسی با جدیت برای حوزویان و دانشگاهیان تبیین شود

شفقنا- عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر بگویم انقلاب اسلامی طی این چهار دهه هیچ دستاوردی نداشته است جز دستاورد بی نظیر «فقه سیاسی مبتنی بر معارف اهل بیت(ع)»، این اقدام حرکتی عظیم در طول تاریخ اسلام و جهان است.

به گزارش خبرنگار شفقناقم، آیت الله محسن اراکی شامگاه پنجشنبه در مراسم بزرگداشت آیت الله تسخیری که در صحن مدرسه فیضیه قم برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: فقدان آیت الله تسخیری ثلمه ای بر حوزه های علمیه وارد کرد و حوزه باید بتواند برای طلاب جوان شخصیتی همچون آیت الله تسخیری را به صورت الگویی ارزشمند برای آنان تبیین کند و راه را برای پر کردن این خلا فراهم سازد.

او با اشاره به پیام رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آیت الله تسخیری افزود: «او زبان گویای تشیع بود»، این جمله یک جهان کوشش، تلاش، فداکاری و مجاهدت برای تبلیغ دین و مکتب اهل بیت(ع) است، هر جایی می رفتیم اثر کار او را برجسته می دیدیم، از غربی ترین نقطه جهان اسلام موریتانی تا آن سوی اندونزی هر جا در هر شهر، مرکز علمی می رفتیم و به هر شخصیت علمی، دینی و فرهنگی می رسیدیم اول سخن این بود که از آیت الله تسخیری استفاده کرده ایم و توسط او با مکتب اهل بیت(ع) آشنا شده ایم.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ادامه داد: این جمله غلّو نیست که در طول تاریخ تشیع و در همه گوشه ای از عالم اسلام که ممکن و در دسترس بود او برای تبلیغ و دفاع از مکتب اسلام، تشیع و انقلاب اسلامی حضور پیدا کرد و با علم سرشار، اخلاق خوب، جاذبه و لبخند همیشگی که داشت و صبر و بردباری که زبانزد بود، نقش بسزایی در وحدت اسلام و انتشار پیام اسلام ایفا کرد.

آیت الله اراکی بیان کرد: در برخی از مجالس که شاید سنگین ترین هجمه ها به اسلام، تشیع، انقلاب، امام صورت می گرفت، او با گشاده رویی، صبر و حوصله عجیبی که داشت کلاً صحنه را برمی گرداند. خدمتی که او به اسلام، تشیع، انقلاب و نظام اسلامی همچنین انتقال پیام اسلام، قرآن، نهج البلاغه و اندیشه های اهل بیت(ع)، امام و مقام معظم رهبری داشت بی نظیر و کم نظیر بود.

او در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه که در مجلس حضور داشت، ادامه داد: ما به چنین نیروهایی نیاز داریم و از مدیر حوزه های علمیه و این مجاهد پرتلاش درخواست داریم فکری برای تربیت و پرورش چنین چهره هایی داشته باشند، امروز ما نیاز به زبان های گویا داریم، افرادی که جامع بین علم، اخلاق و تبلیغ باشند همان چهار رکن شخصیت ارزشمند آیت الله تسخیری که از او یک شخصیت ممتاز تقریبی و وحدت آفرین ساخت.

استاد حوزه علمیه به بُعد فقاهتی آیت الله تسخیری اشاره کرد و افزود: ایشان فقه معاصر را خوب می دانست و به جهت تسلط به مبانی فقهی مذاهب در هر مجلسی که حضور می یافت همیشه دست بالا را پیدا می کرد و علمای بزرگ مذاهب دیگر در برابر او احساس کم مایگی می کردند.

او ادامه داد: فقه سیاسی نظام اسلامی یک دستاورد بی نظیر است که در تاریخ اسلام و جهان بی نظیر می باشد و توسط مکتب امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب اسلامی شکل و قوام گرفت. این فقه سیاسی نوین بسیار گسترده و عمیق است و نهادهایی مانند دانشگاه و حتی حوزه های ما و جامعه رسانه ای کشور آنطور که باید به آن بپردازند اقدام نکرده و آن را تبیین نکرده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز دانشگاه ها و مراکز علمی دنیا علی رغم سلطه ظالمین بر آنان و رصد و فعالیت دستگاه های جاسوسی بر فعالیت های آنان ، به دنبال حرف جدید هستند و اگر آنان منطق حوزه و کلام انقلاب ما را بدانند قطعا رویکرد دیگری شکل خواهد گرفت.

آیت الله اراکی تصریح کرد: توجه و تبیین فقه سیاسی باید با جدیت بیشتری در حوزه و خبرگان ادامه پیدا کند و برای دانشگاهیان ما تببین شود، نیاز امروز ما تبیین این مهم است تا بعد ماندگار شود.

او خصوصیت و ویژگی ممتاز دیگر آیت الله تسخیری را شاعر شعرهای ناب حسینی در دوران انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: تسلط او به شعر سنتی و هوسه یکی از هنرهای ایشان بود که در مراسمات عزاداری سیدالشهدا (ع) جان تازه ای به عزاداران می بخشید و حتی بخاطر دارم در دورانی که ۲۲ سال بیشتر نداشت در شب عاشورا سال ۴۸ با شعری که قرائت کرد شور و انقلابی بپا کرد و منجر به دستگیری اش توسط رژیم بعث شد.

عضو خبرگان رهبری افزود: عشق و شور به اهل بیت(ع) او را به عرصه وحدت و تقریب کشاند. معنی وحدت اسلامی و تقریب اسلامی و ذوق او در شعر فقط حب محمد(ص) و آل محمد (ص) بود، بطوریکه ایشان دیوارهایی که برای عدم گسترش اسلام و تشیع بود را فروریخت، سدها را در هم شکست و معارف اهل بیت (ع) را به گوشه گوشه جهان اسلام برد و تبلیغ پیام اسلام و انقلاب را بجا آورد.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق