800 هیئت در قزوین مراسم عزاداری برگزار می‌کنند


800 هیئت در قزوین مراسم عزاداری برگزار می‌کنند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: 2012 هیئت در سازمان تبلیغات استان قزوین ثبت شده است که با جدا کردن هیئت‌های راکد و هیئت‌های خانگی پیش‌بینی می‌کنیم ماه محرم امسال 800 هیئت در قزوین برگزار شود که تاکنون از این میان 420 هیئت در سامانه بیرق درخواست مجوز داده‌اند و محل برگزاری را اعلام کردند.

800 هیئت در قزوین مراسم عزاداری برگزار می‌کنند

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدجواد زهرایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، با اشاره به وضعیت مؤسسات قرآنی آسیب دیده از کرونا اظهار کرد: در جلسه گذشته شورای فرهنگ عمومی ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای مؤسسات قرآنی آسیب دیده از کرونا مصوب و طی آن شهرداری قزوین مکلف به پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان شد، مؤسسات آسیب‌دیده شناسایی و لیست اطلاعات آن‌ها تهیه شده و در مرحله معرفی به بانک است اما شهرداری اعلام کرده است که امکان پرداخت ندارد.

وی افزود: با توجه به شرایط ویژه شیوع کرونا و محدودیت‌ در برگزاری مراسم‌ ماه محرم مجموعه مداحان، هیئت داران، علمداران و مجموعه‌هایی که سال‌های گذشته دسته روی داشتند با سازمان تبلیغات ارتباط خوبی برقرار کردند.

وی افزود: ادارات و سازمان‌های مختلفی نیز ما را همراهی کردند اما برخی ادارات کم‌کاری کردند، در بخش تهیه ملزومات بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده سازمان صنعت معدن و تجارت باید با ما همکاری کند و این موارد را در اختیار هیئت‌ها قرار دهد اما این اتفاق نیفتاده و تاکنون صرفاً شهرداری ملزومات مورد نیاز را به صورت رایگان در اختیار هیئت‌ها قرار داده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اظهار کرد: سازمان صنعت و معدن می‌گوید ماسک‌ها باید به قیمت مصوب یعنی دانه‌ای ۱۵۰۰ تومان در اختیار هیئت‌ها قرار بگیرد ضمن اینکه پول باید به‌صورت کامل ابتدا واریز شود، با توجه به وضعیت فعلی هیئت‌ها و سازمان تبلیغات این کار بسیار دشوار است، با توجه به اینکه هیئت‌ها در فضای باز مراسم برگزار می‌کنند هزینه سیستم صوتی، صندلی و موارد دیگر به آن‌ها تحمیل شده است بنابراین در تهیه منظومات بهداشتی باید آن‌ها را یاری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد نیز مسئول اصلی ایجاد کارگروه اطلاع‌رسانی است که در این حوزه تاکنون ورود نداشته است.

زهرایی بیان کرد: به‌منظور برگزاری مراسم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تاکنون بیش از ۶۰ جلسه با حضور مداحان، علمداران و هیئت داران برگزار شده است، سال‌های گذشته برخی از هیئت‌ها علم‌های مختلف در دسته روی‌ها حمل می‌کردند با توجه به جلسات برگزار شده و بررسی جوانب مختلف آن‌ها قبول کردند که امسال علم‌ها و علامت‌ها را بیرون نمی‌آورند.

وی تأکید کرد: سازمان تبلیغات بدون هیچ رفتار است و صرفاً با گفتگو و اقناع علمداران با آن‌ها توافق کرده است که امسال شاهد دسته روی‌های با علم نباشیم، برای بلند کردن یک علامت از زمین حدود ۵۰ نفر با هم نفس به نفس می‌شوند بنابراین خودشان نیز با توجه به کرونا تأکید کرده که علامت به خیابان نمی‌آورند در این میان از ظرفیت ریش‌سفیدان و مساجد برای توجیه کردن جوانان استفاده کردیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: با هیئت‌هایی که احساس می‌کردیم و ممکن است مشکلاتی ایجاد کند جلسات مختلفی برگزار کردیم، یکی از جوانان را داریم که گروه موزیک دارند و هر سال ماه محرم دسته‌های خاص خود را به خیابان می‌آورند با حضور در این موضوع به تفاهم رسیدیم که گروه موزیک نداشته باشند اما زنجیرزنی و سینه‌زنی در فضای باز برگزار کنند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ارتباط با هیئت‌ها را به صورت شخصی پیگیری کردم اطمینان می‌دهم که در این حوزه مشکلی نخواهیم داشت، ۲۰۱۲ هیئت در سازمان تبلیغات استان قزوین ثبت شده است که با جدا کردن هیئت‌های راکد و هیئت‌های خانگی پیش‌بینی می‌کنیم ماه محرم امسال ۸۰۰ در قزوین برگزار شود که تاکنون از این میان ۴۲۰ هیئت در سامانه بیرق درخواست مجوز داده‌اند و محل برگزاری را اعلام کردند.

زهرایی خاطرنشان کرد: ۶ جلسه عزاداری ذیل ستاد مقابله با کرونا داشتیم، تصمیمات خوبی در این جلسه ثبت شده و تیم‌های مختلفی تشکیل شده است که به صورت روزانه بر مراسم‌ها نظارت می‌کنند، همچنین زیرنویس شبکه قزوین موارد لازم برای عزاداری با رعایت پروتکل بهداشتی را اعلام می‌کند، امسال محرم ما شعار «حفظ سلامت و عرض ارادت» را انتخاب کرده‌ایم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری