قیمت خودرو دنده عقب رفت


قیمت خودرو دنده عقب رفت

قیمت ها در بازار خودرو برای دومین هفته پیاپی با سرعت بیشتری کاهشی شد اما هم چنان رونقی در خرید و فروش نیست، در این هفته پراید هاچ بک 3٫5 میلیون تومان از قیمت خود را از دست داد. نوشته قیمت خودرو دنده عقب رفت اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در هفته ای که رنگ قرمز بورس جشن سهامداران را بر هم زد و بخشی از حقیقی‌ها بدنبال انتقال سهام و خروج نقدینگی بودند. واکنش بازار خودرو هم عقب گرد بجای حرکت رو به جلو بود.

قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار خودرو برای دومین هفته هم ریزشی شد ریزشی که نشان از تعدیل انتظارات بازدهی فروشندگان در این بازار دارد.این تعدیل انتظارات در هفته ای که بورس یکی از بی سابقه ترین بازدهی های منفی را کسب کرده می تواند معنا دار باشد. فعلا همبستگی قیمت‌ها در بازار خودرو با بورس مثبت است و فروشندگان خودرو با ریزش بورس معکوس نمی‌کشند.

دوگانه خریدار و فروشنده در بازار خودرو

در حالی که قیمت ها در بازار خودرو با سرعت بیشتر در حال حرکت به عقب است اما هنوز رکود معاملاتی در بازار حاکم است. در آخرین هفته میانی تابستان هم تقاضا به اندازه‌ای نیست که بازار را از این وضعیت خلاص کند.

این در حالی است که تا پایان تعطیلات تابستانی فقط یک ماه دیگر باقی مانده است اما به نظر می‌رسد کرونا و منطبق نبودن قیمت‌ها با انتظارات سمت تقاضا مانعی برای خروج خودرو از رکود معاملاتی است.

برخی خودروها در دو هفته گذشته حدود 6 میلیون تومان ارزان شده اند اما با این حال هنوز پای خریداران را به بازار باز نکرده‌اند. خریداران هر روز نمودار قیمت‌ها را رصد می‌کنند و علی رغم کاهش قیمت معتقدند بازار خودرو کماکان این ظرفیت را دارد که در مسیر کاهشی حرکت کند.

از طرف دیگر فروشندگان نیز به امید اینکه بار دیگر نمودار قیمت در بازار صعودی شود ترجیح می‌دهند کمتر خودرو به بازار عرضه کنند. آنها این نگرانی را دارند که محصولات خود را در این شرایط به بازار عرضه کنند اما چندی بعد که قیمت خودرو افزایش یافت مجبور شوند برای خرید خودروی جایگزین مبلغ بیشتری را پرداخت کنند. بنابراین فروشندگان این تحلیل را دارند که فروش خودرو در شرایط فعلی تنها ضرر را نصیب آن می کند.

کاهش یک کانال قیمت پراید

از اخبار مهم این هفته می‌توان به بازگشت قیمت پراید 111 به کانال 80 میلیون تومان، قرار گرفتن قیمت تیبا صندوقدار در مرز 90 میلیون تومان و بدون تغییر ماندن قیمت تیبا 2 اشاره کرد.

البته برای قیمت‌های اعلامی محصولات موجود در بازار باید یک دامنه تغییر یک تا دو میلیون تومانی در نظر گرفت زیرا کماکان مرجع قیمتی واحدی فعلا موجود نیست و عرضه کنندگان محصولات را در یک دامنه عرضه می‌کنند.

حرکت پرشتاب 206 صندوقدار در جاده کاهش قیمت

در میان اعضای خانواده پژو 206، مدل صندوقدار این خودرو بیش از بقیه کاهش قیمت را تجربه کرد.

این خودرو طی هفته جاری 5 میلیون تومان از قیمت خود را از دست داد.

پژو 206 تیپ 2 نیز با سرعت کمتر پشت سر مدل صندوقدار در جاده کاهش قیمت حرکت کرد. ارزان‌ترین عضو خانواده 206 طی هفته جاری 4 میلیون تومان از قیمت خود را از دست داد.

تیپ 5 این خودرو به نوعی در مقابل کاهش قیمت مقاومت کرد اما فروشندگان این خودرو نیز با تمام مقاومت مجبور شدند به نسبت ابتدای هفته 2 میلیون تومان از قیمت محصول در اختیار خود را کم کنند.

حرکت نزدیک به سمندها در جاده افت قیمت

سمند LX ساده و سمند LX با موتور EF7 این هفته سایه به سایه هم در جاده کاهش قیمت حرکت کردند.هر دو محصول یاد شده این هفته 4 میلیون تومان از قیمت خود را از دست دادند.

اما قیمت مدل سورن این خودرو افت کمتری به نسبت دو عضو دیگر به خود دید. این مدل طی هفته جاری 3 میلیون تومان کاهش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد.

تیبا صندوقدار، پراید 111 را جاگذاشت

اواسط هفته در یک اتفاق نادر تیبا صندوقدار و پراید 111 در بازار هم قیمت شدند. اما در اواخر هفته با اینکه هر دو خودرو یاد شده کاهش قیمت داشتند بار دیگر تیبا صندوقدار در جاده قیمت از پراید 111 سبقت گرفت.

قیمت پراید 111 که چند هفته بود در کانال 90 میلیونی قرار داشت و به نظر می‌رسید در این کانال قیمتی تثبیت شده است این هفته به کانال 80 میلیون تومانی سقوط کرد.

این عضو هاچ بک (بدون صنوق عقب) خانواده پراید طی هفته جاری 3.5 میلیون تومان از قیمت خود را از دست داد.

تیبا صندوقدار نیز 3 میلیون تومان کاهش قیمت را در این هفته تجربه کرد.

اما در حالی که فروشندگان تیبا صندوقدار راضی به کاهش قیمت خودروی در اختیار خود شدند دارندگان تیبا 2 ( مدل هاچ بک خانواده تیبا) توانستند قیمت خودروی خود را طی هفته جاری حفظ کنند.

تیبا 2 در این هفته تنها خودرویی بود که کاهش قیمت را تجربه نکرد. ساینا هم که مدل تغییر چهره یافته تیبا است در این هفته 2 میلیون تومان از قیمت خود را از دست داد.

عقب نشینی عرضه یا پیش آمدن تقاضا

در هفته پیش رو بازار روی یک متغیر کلیدی می‌چرخد؛ انتظارات. خریداران به دنبال آن هستند که در قیمت‌ها پایین‌تر پا پیش بگذارند اما در مقابل فروشندگان کماکان چشم به تغییر جهت قیمت دارند.

معادلات بازارها در هفته پیش رو بر متغیر انتظارات استوار است اگر فروشندگان تصور کنند قیمت‌های کنونی قابل دوام نیست طبیعتا عقب نشینی می‌کنند اما اگر انتظارات آنان از آینده تعدیل شود قیمت را بیشتر کاهش می‌دهند تا ملاقات با تقاضا رخ دهد.

برخی کارشناسان می‌گویند وضعیت بورس می‌تواند علامتی برای دیگر بازارها باشد از یک نگاه ریزش بورس برهم زننده ثبات در بازارهای رقیب است اما گروهی تاکید دارند با فرض ریزش بورس ثبات در دیگر بازارها بیشتر می‌شود زیرا متغیر بالا برنده بورس انتظارات منفی بود و تعدیل شاخص به معنی کاهش سطح بدبینی به آینده است.

منبع: اقتصاد نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج