خدمات غیر حضوری بهانه‌ای برای سودجویی در روزهای کرونایی


خدمات غیر حضوری بهانه‌ای برای سودجویی در روزهای کرونایی

این روزها شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی از مراکز و خدمات غیر حضوری آن‌ها برای عده‌ای دردسر ساز شده است.

خدمات غیر حضوری بهانه‌ای برای سودجویی در روزهای کرونایی

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با آغاز شیوع ویروس کرونا بسیاری از فرآیند‌های ارائه خدمات به صورت غیر حضوری و آنلاین انجام می‌شود، اما همین موضوع باعث شده تا تعدادی از مراکز که ملزم به ارائه خدمات هستند، فعالیت خود را محدود کنند یا برای کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد خود رویه‌ای نامتعارف و خارج از روال تعریف شده خود در پیش بگیرند.

در این میان برخی از مراکز دفاتر خود را به طور کامل تعطیل و یا تعداد آن‌ها را بسیار کم کرده‌اند که همین موضوع سود زیادی برای آن‌ها در پی خواهد داشت و در نتیجه تعداد پرسنل آن‌ها نیز کاهش می‌یابد و در مقابل حقوق کمتری را نیز پرداخت می‌کنند و دیگر مبلغی را به عنوان اجاره دفتر پرداخت نمی‌کنند.

در این حالت اولین اتفاق حاصل شده سردرگمی مراجعه کنندگان و به دنبال آن عدم دسترسی و احقاق حق دریافت کنندگان خدمات و پرسنل آن مرکز خواهد بود. حال یکی از این مراکز تعطیل شده، دفاتر یک شرکت ارسال مرسوله آنلاین به وسیله موتورسیکلت است که در آن افراد بعد از جذب به جابه جایی مسافر و بار مشغول می‌شوند و کارشان همان پیک موتوری‌هایی است که از سال‌های قبل وجود داشته‌اند، اما با روش جدید و به صورت آنلاین و اینترنتی کار می‌کنند، البته درآمد افرادی که برای این شرکت کار می‌کنند بسیار پایین‌تر از پیک موتوری‌های قدیمی است که دفاتر این شرکت با انجام تبلیغ‌هایی مثل الزامی نبودن گواهینامه، ارائه کلاه و باکس و ژیله رایگان در زمان ثبت نام به متقاضیان کار، افراد را جذب کردند، افراد مختلفی که بنا به شرایط سخت موجود در جامعه، برای یافتن شغل و کسب درآمد به ناچار در این شرکت‌ها ثبت نام کرده‌اند.

حال که شیوع ویروس کرونا گسترش یافته این شرکت فرصت را غنیمت شمرده و با راه اندازی یک سامانه مجازی، ظاهرا به ارائه خدمات می‌پردازد که در این حالت شخصی که قصد انصراف از فعالیت را دارد نه تنها باید هزینه‌ انصراف، دریافت مدارک و سفته‌ای را که بابت تضمین داده، بدهد، بلکه مبلغ وسایل دریافتی رایگان به شرط تحویل در انتهای کار را نیز باید به شرکت مذکور پرداخت کند.

محمد از جمله افرادی است که از ابتدای فعالیت این شرکت در آنجا عضو شده است و می‌گوید: من از 3-4 سال پیش اینجا ثبت نام کردم، آن موقع کار خوب و جدیدی برای ما بود. با وجود اینکه کرایه‌ها کم بود، اما برای سفر‌ها کمیسیون نمی‌دادیم و در ازای چند سفر که می‌رفتیم مبلغی به عنوان جایزه به ما پرداخت می‌شد که دلگرم کننده بود. رفته رفته این جوایز کم شد و سپس برای هر سفر کمیسیونی دریافت می‌شد که واقعا زیاد بود. راننده‌ها نیز به قدری زیاد شدند که دیگر کسب درآمد بسیار دشوار شده بود. در ماه‌های اخیر هم با شیوع ویروس کرونا درخواست‌ها بسیار کم شد که همین مسأله من را مجبور کرد تا دیگر در آنجا کار نکنم و به فکر کار دیگری باشم، اما زمانی که به دفتر این شرکت مراجعه کردم فهمیدم که آنجا به کلی تعطیل شده و گفتند ارائه خدمات به صورت اینترنتی انجام می‌شود. با پشتیبان و مشاوری که شرکت در نظر گرفته بود تماس گرفتم و من را به یک سایت و لینک هدایت کرد. بعد از اتمام مراحل متوجه شدم که باید مبلغی را به عنوان هزینه ارسال مدارک و وسایلی که دریافت کرده‌ام پرداخت کنم، در حالی که در ابتدای ثبت نام به ما گفته بودند در صورت سالم بودن وسایل آن‌ها را برمی‌گردانیم.

محمد کرونا را بهانه‌ای می‌دانست برای پول گرفتن از مردم و برای وسایلی که روی دست این شرکت باقی مانده است و اکنون به مدارک خود نیاز دارد، اما شرکت در قبال ارسال مدارک او، اول وجه را می‌خواهد.

بیشتر بخوانید

کرونا ۱۳۵ میلیون شغل تمام‌وقت را در دنیا نابود کرد

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!