داستان روزی که واکسن فلج‌اطفال کشف شد


داستان روزی که واکسن فلج‌اطفال کشف شد

12 آوریل 1955، واکسنی علیه فلج‌اطفال ساخته شد و سازنده آن یوناس سالک به یک قهرمان ملی تبدیل شد، مردم آن روز در خیابان یکدیگر را به آغوش گرفتند و کلیساها زنگشان را به صدا درآوردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با این وجود موانعی در مسیر وجود داشت و حادثه‌ای تلخ رخ داد، یکی از تولیدکنندگان نتوانست ویروس را به طور کامل در واکسن غیرفعال کند و ۴۰هزار کودک بیمار شدند و از آن‌ها ۵۱ نفر فلج و ۵ نفر هم کشته شدند. به خاطر همین عفونت‌ها یک اپیدمی دیگر هم به وجود آمد و ۵ کودک دیگر کشته شدند.

هاورد مارکل، تاریخدان بخش سلامت از دانشگاه میشیگان در این باره می‌گوید: «باورکردنی نبود که فقط در یک چشم به هم زدن این اتفاق رخ داد، خانواده‌ها خیلی به پزشکان و دانشمندان اعتماد داشتند.»

نکته جالب‌تر این که واکسن ساخته شده توسط سالک به معنای پایان فلج اطفال نبود، در یک دوره دو ساله تعداد مبتلایان در آمریکا تا ۸۰درصد کاهش پیدا کرد، اما شیوع بیماری ده‌ها سال طول کشید و بعد با پیشرفت داروها و واکسن‌ها شیوع فلج‌اطفال در سال ۱۹۷۹ در آمریکا قطع شد.

درباره کروناویروس شرایط کمی فرق دارد، اگر اشتباهی در تزریق واکسن ایجاد شود، ممکن است ماجرا با واکنش‌های بزرگی روبرو شود، آن هم زمانی که فعالین ضد واکسن در حال کار کردن هستند.

متن کامل ترجمه گزارش واشنگتن پست را از اینجا بخوانید.

۴۷۲۳۷

کد خبر 1424045

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی