خشم آمریکا از مواضع آلمان در عدم حمایت از قطعنامه ضد ایرانی


خشم آمریکا از مواضع آلمان در عدم حمایت از قطعنامه ضد ایرانی

ریچارد گرنل سفیر سابق آمریکا در برلین روز جمعه از رای آلمان در نشست شورای امنیت سازمان ملل و تصویب نشدن تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران انتقاد کرد.

آفتاب‌‌نیوز :

به دنبال رای نیاوردن قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، گرنل با انتقاد از این موضع برلین گفت: تصمیم آلمان به ویژه نگران کننده بود.

به گفته گرنل، آلمان بطور مرتب بر تعهد ویژه خود در مورد امنیت اسرائیل که بیشتر مورد تهدید اسلحه‌های ایرانی است، تأکید می‌کند.

طبق ادعای سفیر سابق آمریکا، تصمیم آلمان برای جلوگیری نکردن از واردات تسلیحات چین و روسیه توسط ایران، باعث می‌شود، قدم مثبتی که برلین پیش از این با تجدید نظر در سیاست خود در قبال حزب الله برداشته است، خنثی شود.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، هفته گذشته نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکستی دیگر را در دفتر دیپلماسی زورگویانه آمریکا به ثبت رساند.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند.

با مشخص شدن مخالفت جدی کشورها با این قطعنامه که به نوعی اعلام جنگ با ایران محسوب می‌شد، آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه قطعنامه خود را اصلاح کردند و به ۲ بند مقدماتی و ۲ بند عملیاتی محدود ساختند.

با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این مساله مخالف بودند چرا که این کار به معنای شلیک تیر آخر به برجام می‌دانند. از این رو در رای‌گیری به قطعنامه پیشنهادی آمریکا که از ساعت ۵. ۳۰ عصر پنج‌شنبه به مدت ۲۴ ساعت آغاز شد، روسیه و چین به صراحت با آن مخالفت کردند، اروپایی‌ها و غیرمتعهدها هم به آن رای ممتنع دادند و به این ترتیب، آمریکا طعم تلخ شکست دیپلماتیک در برابر ایران را بار دیگر چشید.

رای گیری انجام شده با ۱۱ رای ممتنع، ۲ موافق (آمریکا و جمهوری دومنیکن) و ۲ مخالف شکست خورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403