صعود به دماوند از روی حکم ممنوعیت/ درآمدزایی مهم‌تر از سلامتی کوهنوردان + تصاویر


صعود به دماوند از روی حکم ممنوعیت/ درآمدزایی مهم‌تر از سلامتی کوهنوردان + تصاویر

در حالی که صعود به قله دماوند ممنوع است، کوهنوردان زیادی برای صعود به این کوه اقدام کرده اند.

صعود به دماوند از روی حکم ممنوعیت/ درآمدزایی مهم‌تر از سلامتی کوهنوردان + تصاویر

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، روز چهارشنبه پانزدهم مرداد یونس حیدری بخشدار لاریجان در نامه‌ای خطاب به رضا زارعی (رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی) از او خواست تا به دلیل شیوع ویروس کرونا از ورود کوهنوردان به قرارگاه‌های این فدراسیون در کوه دماوند جلوگیری شود.

هفته‌ای که این نامه ابلاغ شد مصادف بود با تعطیلات عید غدیرخم و کوهنوردان زیادی برای صعود به دماوند برنامه ریزی کرده بودند و با ممنوعیت صعود، برنامه ریزی آن‌ها برهم خورد. در این میان تعداد زیادی از آن‌ها بدون توجه به اعلام ممنوعیت بخشداری و فدراسیون کوهنوردی برای صعود به دماوند اقدام کرده اند.

صعود به دماوند از روی حکم ممنوعیت/ درآمدزایی مهم‌تر از سلامتی کوهنوردان + تصاویر

پس از تجمع کوهنوردان در ارتفاعات دماوند، رئیس فدراسیون کوهنوردی در نامه‌ای خطاب به رسولی (فرماندار شهرستان آمل) نوشت: تعداد زیادی از کوهنوردان برای صعود به قله دماوند از مسیر جنوبی که توسط شهرداری و شورای شهر رینه کنترل می‌شود، اقدام کرده اند و مسئولیت هرگونه اتفاق بر عهد این فدراسیون نخواهد بود.

صعود به دماوند از روی حکم ممنوعیت/ درآمدزایی مهم‌تر از سلامتی کوهنوردان + تصاویر

زارعی در خصوص حضور غیر قانونی کوهنوردان در این منطقه گفت: متاسفانه سازمان‌های تحت پوشش بخشداری لاریجان نه تنها مقابل ورود افراد را نمی‌گیرند بلکه کوهنوردان را تشویق به حضور در این منطقه می‌کنند. البته این موضوع طبیعی است چرا که اکنون اوج درآمدزایی شهرداری و مردم منطقه است.

علی محمد ساریخانی مسئول پناهگاه‌های فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در رابطه با تعطیلی پناهگاه‌های دماوند اظهار کرد: تمامی پناهگاه‌های فدراسیون در این کوه تعطیل هستند و فقط تعدادی از افرادی که مسئولیت امداد و نجات را بر‌عهده دارند و کارکنان پناهگاه‌ها در آنجا حضور دارند.

صعود به دماوند از روی حکم ممنوعیت/ درآمدزایی مهم‌تر از سلامتی کوهنوردان + تصاویر

او ادامه داد: متاسفانه شهرداری رینه اعتباری برای حکم بخشداری لاریجان قائل نشده و پارکینگ ضلع جنوبی که در اختیار آن‌ها است در حال ارائه خدمات به کوهنوردان است. به غیر از پارکینگ، ۴۰ خودرو پاترول وجود دارد که کوهنوردان را به گوسفند سرا (محلی در ارتفاع ۳ هزار متری کوه دماوند) می‌برد و از آنجا قاطرچی‌ها کوله پشتی کوهنوردان را به بالای کوه منتقل می‌کنند.

ساریخانی افزود: هزینه این خودرو‌ها برای ۵ نفر پیش از ممنوعیت صعود به دماوند ۲۰۰ هزار تومان بود که حالا ۲ برابر شده است. قاطرچی‌ها هم برای هر کوله پشتی بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

صعود به دماوند از روی حکم ممنوعیت/ درآمدزایی مهم‌تر از سلامتی کوهنوردان + تصاویرصعود به دماوند از روی حکم ممنوعیت/ درآمدزایی مهم‌تر از سلامتی کوهنوردان + تصاویر

او در پایان گفت: تنها بخشی که کوهنوردان اجازه صعود دارند، بخش جنوبی است.

یونس حیدری بخشدار لاریجان در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره صعود غیر قانونی کوهنوردان به دماوند بیان کرد: در این زمینه شورای شهر رینه تخلف کرده است. نباید در شرایط فعلی خدماتی به کوهنوردان ارائه شود. من امروز برای نظارت در منطقه حاضر شدم و این قانون شکنی را از نزدیک دیدم. این تخلف به همراه مستندات آن، قطعا به مراجع قضایی گزارش می‌شود.

صعود به دماوند از روی حکم ممنوعیت/ درآمدزایی مهم‌تر از سلامتی کوهنوردان + تصاویرصعود به دماوند از روی حکم ممنوعیت/ درآمدزایی مهم‌تر از سلامتی کوهنوردان + تصاویرصعود به دماوند از روی حکم ممنوعیت/ درآمدزایی مهم‌تر از سلامتی کوهنوردان + تصاویر

صادقی راد رئیس شورای شهر رینه در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: حدود ۱۰ روز است که به دلیل بیماری فرزندانم در تهران هستم و وضعیت منطقه را از نزدیک بررسی نکرده ام. طبق گزارشاتی که به من رسیده تنها ۳۰ خودرو در پارکینگ جنوبی که در اختیار ما قرار دارد پارک شده و ۵۰۰ خودرو بیرون از پارکینگ و در کنار جاده پارک شده اند.

او ادامه داد: اگر قرار است ممنوعیتی باشد باید از بالای کوه به کوهنوردان خدماتی ارائه نشود. وقتی پناهگاه‌های فدراسیون کوهنوردی فعال هستند قطعا افرادی برای صعود اقدام می‌کنند.

رئیس شورای شهر رینه افزود: دماوند ۴ ورودی از بخش‌های شمالی، شرقی، غربی و جنوبی دارد. در حال حاضر کوهنوردان از هر ۴ مسیر در حال صعود به دماوند هستند، اما همه تقصیر‌ها را بر گردن شورای رینه می‌اندازند.

اکبری، کوهبان ضلع جنوبی دماوند در خصوص صعود کوهنوردان در شرایط فعلی گفت: خدمات ما در ضلع جنوبی ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده، اما نرخ ارائه خدمات افزایشی نداشته است. پارکینگ این ضلع ۱۵۰ خودرو ظرفیت دارد، اما در حال حاضر تنها ۴۰ خودرو که پیش از ممنوعیت صعود پارک شده بودند در آن قرار دارند. ۵۰۰ خودرو در اطراف جاده پارک شده اند.

او ادامه داد: پناهگاه بارگاه سوم که مسئولیت آن بر عهده فدراسیون کوهنوردی است بسته نشده و طبق گزارشاتی که به دست ما رسیده شب گذشته تمامی تخت‌های این پناهگاه پر بوده و حتی ۷۰ نفر هم روی زمین خوابیده بودند.

کوهبان ضلع جنوبی دماوند افزود: همکاران ما در ضلع شمالی به ما خبر دادند که جمعیت صعود کننده از این ضلع بیشتر از هر سال دیگر شده است. علاوه بر این کوهنوردان از ضلع‌های شرقی و غربی هم برای صعود اقدام می‌کنند.

بیشتر بخوانید

ادامه محدودیت‌های صعود به دماوند زباله‌های یک تُنی کوه دماوند + عکس زارعی: جلوی ورود کوهنوردان به دماوند گرفته نمی‌شود/ هدف ما کاهش هزینه‌های صعود است

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در