چند ستاره در کهکشان راه شیری وجود دارد؟


ستاره شناسان با کمک شکل و اندازه کهکشان راه شیری و همچنین بر اساس جرم احتمالی این کهکشان، توانستند تعداد احتمالی…

چند ستاره در کهکشان راه شیری وجود دارد؟

دنیای شگفت انگیزی که در آن زندگی می‌کنیم:

چند ستاره در کهکشان راه شیری وجود دارد؟
سیناپرس: ستاره شناسان با کمک شکل و اندازه کهکشان راه شیری و همچنین بر اساس جرم احتمالی این کهکشان، توانستند تعداد احتمالی ستارگان این کهکشان بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ستاره تخمین بزنند. البته این رقم دقیق نبوده و تنها به طور تقریبی محاسبه شده است.

ستاره شناسان نمی‌توانند با اطمینان از تعداد ستاره‌های کهکشان راه شیری سخن بگویند زیرا همه ستاره‌های این کهکشان از روی زمین قابل مشاهده نیستند.

از آن جهت که برخی از ستاره‌ها بسیار بسیار دور از زمین بوده و برخی دیگر بیش از حد ضعیف هستند و یا به دلیل گاز و یا غبارهای اطرافشان از روی زمین قابل مشاهده نیستند، امکان مطالعه و بررسی آن ها وجود نداشته و چه بسا دانشمندان از وجوشان بی خبر باشند. با این حال، تاکنون ستاره شناسان برآوردهای مختلفی از تعداد ستارگان کهکشان راه شیری ارائه کرده‌اند.

کهکشان راه شیری، کهکشانی است که منظومه شمسی در آن قرار دارد و در آسمانی صاف و تاریک و به دور از آلودگی نوری، به صورت نوار یا جاده ای شیری‌ رنگی در پهنه آسمان دیده می‌شود. در واقع این نوار شیری رنگ از تعداد بسیار زیادی ستاره تشکیل شده‌ است که چشم غیرمسلح قادر به تفکیک آن‌ها نیست. کهکشان راه شیری به صورت نواری مارپیچ دیده می‌شود که نشان دهنده این است که ستاره‌ها در یک راستا قرار نمی‌گیرند و از آن جهت که اجزای تشکیل دهنده این کهکشان علاوه بر ستاره‌ها و سیاره‌ها، گازها و گرد و غبار نیز هستند، تشخیص و تخمین تعداد ستاره‌ها را مشکل می‌سازد.

چند ستاره در کهکشان راه شیری وجود دارد؟

برآوردهای ستاره شناسان برای محاسبه تعداد احتمالی ستاره های این کهکشان به دو روش انجام گرفته‌اند: یکی بر اساس شکل و اندازه کهکشان راه شیری و دیگری بر اساس جرم احتمالی این کهکشان است که این امکان را فراهم می کند تا بتوان تعداد احتمالی ستارگان این کهکشان را تخمین زد. در این برآوردها تعداد ستاره‌های کهکشان راه شیری از ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ستاره متغیر است. برای مقایسه این تعداد لازم به توضیح است که تعداد انسان‌هایی که از ابتدای تاریخ تا امروز روی زمین زندگی کرده‌اند، تقریباً به ۱۰۰ میلیارد نفر می‌رسد.

علاوه بر این پژوهشگران و ستاره‌شناسان مؤسسه فناوری کالیفرنیا اعلام کردند که در کهکشان راه شیری به ازای هر ستاره دست کم یک سیاره وجود دارد بنابراین می‌توان تخمین زد که این کهکشان بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد سیاره دارد. در این محاسبه قمرها، سیارک ها، دنباله دارها و سایر اجرام آسمانی محاسبه نشده اند.

مترجم: فاطمه کردی

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام