واکنش آکسوی به انتقاد مقامات یونان از بازگشایی مسجد کاریه


واکنش آکسوی به انتقاد مقامات یونان از بازگشایی مسجد کاریه

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به انتقاد مقامات یونان از بازگشایی مسجد کاریه در استانبول تاکید کرد: این مسجد نیز مانند مسجد بزرگ ایا صوفیه ملک ترکیه است.

واکنش آکسوی به انتقاد مقامات یونان از بازگشایی مسجد کاریه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اینترنتی تی آر تی ترکیه، حامی آکسوی در بیانیه‌ای تاکید کرد: تغییرات در جایگاه مکانی که در میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسیده است، مغایر با معاهده یونسکو درباره محافظت از میراث فرهنگی و طبیعی نیست.
وی تاکید کرد: ترکیه با نهایت دقت از میراث فرهنگی خود محافظت می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه گفت: یونان مساجدی را که در دوره عثمانی در این کشور احداث شده است به کلیسا تبدیل کرده است. آنان آخرین کشوری هستند که می‌توانند به ما سخنی درباره احترام به ادیان دیگر بگویند.
آکسوی با انتقاد از یونان گفت: یونان با اقدامات سرکوبگرانه و مغایر با معاهدات بین المللی حقوق و آزادی‌های اقلیت ترک یونان را نقض کرده است. وی تاکید کرد: یونان در پی انحراف افکار عمومی منطقه است و این تلاش‌های آتن محکوم به شکست است.
آکسوی گفت: بار دیگر از یونان می‌خواهیم که با تاریخ گذشته خود آشتی کند و امکانات لازم را برای اینکه مسلمانان بتوانند در این کشور نیز آزادانه عبادت‌های خود را بجای آورند، فراهم کند.
شایان ذکر است هیئت دولت ترکیه دو روز پیش دستور واگذاری مسجد کاریه به سازمان امور دیانت ترکیه و بازگشایی آن را صادر کرد. ساختمان مسجد مذکور از آثار تاریخی امپراطوری روم شرقی است و در قرن شانزدهم میلادی به مسجد تبدیل شد. در سال ۱۹۴۵ میلادی با تصمیم دولت وقت ترکیه این مسجد به موزه تبدیل شده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن