ضرورت تأسی به رهبری در برگزاری سوگواری‌ها


ضرورت تأسی به رهبری در برگزاری سوگواری‌ها

مداحان اهل بیت (ع) بر ضرورت تأسی به بیانات رهبری درباره توجه به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا در برگزاری سوگواری‌های حسینی تأکید کردند.

ضرورت تأسی به رهبری در برگزاری سوگواری‌هابه گزارش خبرنگار حوزه معارف گروه علمی فرهنگی و هنری خبرگزاری صدا و سیما؛ با فرا رسیدن ایام عزاداری سیدالشهداء علیه السلام و همزمان با شیوع کرونا در کشور که ضرورت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را بیش از پیش نمایان می‌کند به سراغ برخی مداحان اهل بیت علیه السلام رفتیم تا نظرات آن‌ها را درباره باید‌ها و نباید‌ها مراسم امسال جویا شویم.

آقای مرتضی طاهری مداح پیشکسوت با اشاره به اینکه عزای حسینی هرسال پرفروغ‌تر از سال‌های گذشته است افزود: دست ما نیست دست خداست و در طول تاریخ نشان داده که این داغ به قول شاعر: هر سال تازه‌تر شده داغت ز سال قبل/ یا رب چه روی داده که اعجاز می‌شود، در واقع این یک معجزه است حالا امسال کرونا باعث شده که جلسات متفاوت برگزار شود که شاید برگزاری جلسات از راه دور حتی مخاطب بیشتری هم به همراه بیاورد.
وی ادامه داد: به طور قطع امسال جلسات کمرنگ نخواهد بود بلکه متفاوت برگزار خواهد شد و من توصیه می‌کنم هر کس در حد توان کوتاهی نکند و هر نیتی که سال‌های قبل داشته امسال هم کوتاهی نکند.
این مداح اهل بیت تصریح کرد: گاهی وقت‌ها بعضی باخود می‌گویند اگر برای امام حسین کاری کنم و بلایی سر من بیاید اشکالی ندارد و ممکن است همینطور هم باشد، اما در شرایط فعلی نمی‌توانیم به جان دیگران آسیب برسانیم و باید با رعایت فاصله گذاری ها، زدن ماسک، رعایت در ورود خروج هیأت ها، تجمع نکردن ها، ضدعفونی کردن در ورود خروج مراسم را برگزار کنیم.
وی تأکید کرد: شیوه نامه‌های ستاد ملی کرونا برای جلسات باید رعایت شود و مقام معظم رهبری هم دستور داده اند.

آقای حسین هوشیار از دیگر مداحان اهل بیت هم در این باره گفت: من معتقدم که در محرم امسال از افراط و تفریط باید جلوگیری کرد. افراط به این معنی که اصرار کنیم فرم جلسات ما مثل گذشته باشد در حالیکه چنین چیزی امکان ندارد و تفریط از این نظر که نخواهیم عزاداری برگزار کنیم که این هم به صلاح نیست.
وی افزود: خوشحالم که بسیاری هیأت‌ها به یک راه میانه رسیده اند و راه حلی پیدا کرده اند با شعار «حرمت محرم و سلامت مردم» که با تلفیق این دو نکته ان شاء الله یک محرم متفاوت از سال‌های قبل خواهیم داشت.
آقای هوشیار تصریح کرد: من معتقدم که قاطبه جامعه مداحان به مصوبات ستاد ملی کرونا تمکین خواهند کرد، این اراده وجود دارد به ویژه با تأکیدات مقام معظم رهبری باید تدابیر ستاد ملی مقابله با کرونا برای حفظ سلامت مردم در ایام محرم رعایت شود.

حنیف طاهری مداح جوان نیز گفت: امسال یکی از ویژه‌ترین ماه‌های محرم را تجربه می‌کنیم که فکر می‌کنم توجه به سخنان مقام معظم رهبری در راستای اینکه ما هیأت‌ها باید با ستاد ملی کرونا همکاری کنیم خیلی مهم است.
وی ادامه داد: متأسفانه خیلی‌ها نگاه بدی نسبت به هیأت دارند که به طور مثال این‌ها دستورات ستاد ملی کرونا را رعایت نمی‌کنند در حالیکه منظم‌ترین و بهترین جایی که من خودم تجربه کردم همین هیأت‌های مذهبی هستند و هزینه‌های سنگینی را هم متحمل شده اند تا چراغ روضه امام حسین با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی روشن نگه داشته شود.
این مداح اهل بیت با اشاره به برنامه امسال هیأت شان در شرایط کرونایی گفت: ما امسال از زیر سقف هیأت مان خارج شدیم و در پادگان ۰۶ ارتش در پاسداران برنامه را برگزار می‌کنیم با اینکه هزینه اش چند برابر سال‌های پیش شده است، ولی بدلیل رعایت فاصله گذاری‌ها برای پذیرایی از عزاداران امام حسین این کار را انجام دادیم.

آقای مرتضی طاهری تأکید کرد: اگر تا حالا در حسینیه‌ها و مساجد بودیم و خیلی از هیأت‌ها از فضای حسینیه‌ها و مساجد بیرون نمی‌آمدند و حضورشان بیرون و در فضای باز کمتر بود، شکوه عزاداری امام حسین را کمتر حس می‌کردیم، اما امسال به نظرم امام حسین یک لطفی کرده که این عزاداری‌ها در فضای باز و با رعایت کردن شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شود.

از دیگر مداحانی که به سراغش رفتیم آقای محمود تاری است که او هم بر توجه به بیانات مقام معظم رهبری در نحوه عزاداری‌های امسال تأکید داشت.
وی گفت: توصیه همان است که رهبر معظم انقلاب سفارش فرمودند که باید شیوه نامه‌های ستاد کرونا اجرا شود که به نفع همه کسانی است که در هیأت شرکت می‌نند و یک کار شایسته و عقلانی است.
این مداح اهل بیت افزود: هیأتی‌ها تربیت شده‌ی مکتب اهل بیت هستند و فکر می‌کنم همه خود را موظف می‌دانیم که تبعیت کنیم تا آنچه مورد نظر ستاد ملی کروناست محقق شود
گزارش مکتوب :زهرا چخماقی
خبرنگار تحریریه علمی فرهنگی خبرگزاری صداو سیما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل