طرز تهیه دسر مشکوفی زعفرانی سه رنگ


دستور پخت دسر مشکوفی که یک دسر مازندرانی است را بلد هستید؟ البته این دسر آسان و کم هزینه و سریع با بافتی شبیه مسقطی که در شهر‌های دیگر هم به اسم‌های مختلف درست می‌شود و طعمی شبیه دسر دنت زعفرانی دارد. مواد لازم برای 10 نفر نشاسته گل: 1 لیوان فرانسوی دسته‌دار شیر پر چرب: 6 لیوان فرانسوی دسته‌دار شکر: 1 لیوان فرانسوی دسته‌دار آب سرد: 1 لیوان...

طرز تهیه دسر مشکوفی زعفرانی سه رنگ

دستور پخت دسر مشکوفی که یک دسر مازندرانی است را بلد هستید؟ البته این دسر آسان و کم هزینه و سریع با بافتی شبیه مسقطی که در شهر‌های دیگر هم به اسم‌های مختلف درست می‌شود و طعمی شبیه دسر دنت زعفرانی دارد.

مواد لازم برای ۱۰ نفر

نشاسته گل: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شیر پر چرب: ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب سرد: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

گلاب: ۱ استکان

کره: ۵۰ گرم

زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

وانیل: ½ قاشق چایخوری

طرز تهیه

نشاسته و آب را به صورت جداگانه با هم خوب مخلوط کنید تا وقتی که نشاسته کاملا در آب حل شود. در یک ظرف جداگانه شیر و شکر را با هم مخلوط کنید و به ترکیب آب و نشاسته اضافه کنید.

طرز تهیه دسر مشکوفی زعفرانی سه رنگ

ترکیب فوق را روی شعله ملایم گاز بگذارید و مدام هم بزنید، چون نشاسته زود ته می‌گیرد و گوله می‌شود. وقتی ترکیب به جوش آمد و روی آن حباب تشکیل شد کره، وانیل و گلاب را اضافه کنید و حسابی هم بزنید. اگر دسر مشکوفی را به صورت یک رنگ و زعفرانی می‌خواهید وقتی مشکوفی به غلظت مناسب رسید (غلظتی شبیه فرنی که حدود یک ساعت زمان می‌برد) زعفران را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

اگر دسر مشکوفی دو رنگ زعفرانی و سفید یا همان وانیلی دوست دارید ابتدا در ظروف سرو (جام یا پیاله) نیمی از مشکوفی را بریزید و نیمی دیگر را زعفران بریزید. وقتی مشکوفی وانیلی خوب سرد شد و خودش را گرفت (نشاسته زود خودش را می‌گیرد) مشکوفی زعفرانی را روی مشکوفی وانیلی بریزید.

برای طرز تهیه دسر مشکوفی سه رنگ، مقداری از مشکوفی را به صورت سفید در ظروف سرو بریزید. برای مشکوفی زعفرانی به همان ترتیب گفته شده عمل کنید و در بخشی دیگر از مشکوفی زمانی که خیلی داغ است یک قاشق مرباخوری پودر کاکائو بریزید و خوب هم بزنید تا گوله نشود. مشکوفی سریع می‌بندد و سرد و ژله‌ای می‌شود به همین خاطر باید زعفران و کاکائو را در حالی که داغ و روی گاز در حال قل خوردن است به آن اضافه کنید. روی دسر مشکوفی را با پودر پسته یا گل سرخ تزیین کنید.

طرز تهیه دسر مشکوفی زعفرانی سه رنگ

طرز تهیه مشکوفی بروجردی و قزوینی و خواص مشکوفی

*طرز تهیه دسر مشکوفی بروجردی هم به همین ترتیب است.

*طرز تهیه دسر مشکوفی قزوینی هم مثل دسر مشکوفی مازندرانی و بروجردی است.

*دسر مشکوفی را در قالب هم می‌توانید بریزید. کف قالب‌های مورد نظرتان را با کمی روغن مایع چرب کنید و مشکوفی را در آن بریزید تا خودش را بگیرد و سپس در ظرف مورد نظرتان برگردانید.

*دسر مشکوفی شبیه دسر پاناکوتا ایتالیایی است با این تفاوت که ژلاتین ندارد.

*فرق مسقطی و مشکوفی در این است که مسقطی شیر ندارد و با آب درست می‌شود، اما به مشکوفی که با شیر درست می‌شود مسقطی یا لرزونک شمالی هم می‌گویند. مشکوفی بیشتر طعم و مزه‌ای شبیه فرنی تهیه شده با نشاسته دارد.

*برای درست کردن مشکوفی برشی بعد از درست شدن مشکوفی آن را در یک ظرف مستطیل یا مربع شکل بریزید و اجازه دهید سرد شود. وقتی سرد شد آن را در یخچال بگذارید تا خوب خودش را بگیرد و سفت شود. ۳۰ دقیقه کافی است. سپس مسقطی را با یک چاقوی تیز به صورت لوزی یا مربع برش بزنید.

طرز تهیه دسر مشکوفی زعفرانی سه رنگ

*از جمله خواص نشاسته در طب سنتی این است که گلو را نرم می‌کند، سرفه و درد سینه را آرام می‌کند و ضدخفقان است به خصوص زمانی که سرما خورده‌اید. این را به فواید مشکوفی هم می‌توان اضافه کرد و اگر سرفه خشک و سینه درد دارید مشکوفی گرم بخورید تا سینه‌تان نرم شود. نشاسته برای سرفه کودکان هم مفید است و، چون بسیار انرژی‌زا است در بدنسازی هم بسیار توصیه می‌شود. نشاسته چاق کننده است پس دسر‌هایی که با نشاسته درست می‌شوند مثل مشکوفی هم باید با احتیاط و کم مصرف شوند. البته اگر مشکل کمبود وزن و لاغری دارید دسر مشکوفی برای شما بسیار مفید است.

منبع: مجله کوروش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع دسر و بستنی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا