لزوم توجه بیشتر در صدور بخشنامه های ستاد مدیریت کرونا


لزوم توجه بیشتر در صدور بخشنامه های ستاد مدیریت کرونا

استاد حوزه خواستار توجه بیشتر در صدور بخشنامه های ستاد کرونا شد و گفت: اگر در ارائه بخشنامه ها به وضعیت واقعی احکام شرعی توجه نشود، این دستورات دارای تالی فاسد خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به چالش بیماری کرونا در عرصه های متعدد اشاره کرد و گفت: ویروس کووید ۱۹ در جهان معاصر چالش های متعدد اعتقادی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و بهداشتی و غیره پدید آورده است؛ از جمله آنها، چالش با عزاداری حسینی است.

وی به اهمیت عزاداری حسینی اشاره کرد و افزود: تاکید اولیاء دین و لزوم شرعی حفظ شعائر الهی بوده و ظهور بر وجوب کفائی و لااقل استحباب موکد برای اجرای آن دارد.

استاد حوزه و دانشگاه رعایت امور بهداشتی را در برابر کرونا لازم دانست و بیان کرد: لزوم حفظ و نظام الصحه و نفی ضرر و اضرار و لزوم حفظ مصلحت مسلمین نیز بر رعایت امور بهداشتی و سلامت در برابر این ویروس منحوس حکم می کند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به تزاحم پیش روی این دو حکم گفت: باید بر اساس قاعده اهم و مهم توسط کارشناسان مومن و متعهد و دارای تخصص های مختلف سلامت و فقاهت، این تزاحم برطرف شود.

وی با تاکید بر توجه به وضعیت واقعی هر دو حکم در ارائه راهکار نهایی ابراز کرد: ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا عنایت داشته باشد در حل تزاحم باید به وضعیت واقعی هر دو حکم شرعی توجه‌ کند و به گونه ای بخشنامه صادر نکند که عملا یک حکم شرعی بدون ضرورت به طور کلی منتفی شود.

استاد حوزه و دانشگاه تالی فاسد عدم توجه به هر دو حکم را دو مورد برشمرد و بیان کرد: اول اینکه عده ای بدان عمل می کنند و به مرور فرهنگ عاشورایی آسیب می بیند و بستر تهاجم و ناتوی فرهنگی تقویت می شود؛ هر چند شهادت امام حسین حرارت مستمری در دلهای مومنان خواهد داشت و دوم اینکه برخی از هیأت های مذهبی به آن بخشنامه اعتنا نمی کنند و نوعی تمرد از قانون مصوب دولت، رویه خواهد شد و چه بسا از نظام اسلامی فاصله بگیرند و به جریان های تفرقه انگیز و معاند نظام نزدیک شوند.

وی صدور احکامی همچون ممنوعیت عزاداری در زیر سقف را دارای تالی فاسد دانست و گفت: کارشناسان سلامت و فقاهت، راهکارهایی را دریافته اند که هم سلامت عزاداران را تضمین می کند و هم‌ مجالس عزاداری را تعطیل نمی سازد و لذا لزومی به صدور حکم نسبت به نفی مجالس زیر سقف های بلند نبود که توالی پیشگفته را تقدیم خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه با انتقاد از صدور این بخشنامه اشاره کرد: جالب توجه اینکه سینماها با فروش نیم بهای بلیط زیر سقف مشغول فعالیت اند و هیچ حکمی نسبت به آنها صادر نمی شود و این نشان از غیبت فقیهان موضوع شناس در جمع تصمیم گیران ستاد دارد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خواستار حضور فقیهان متخصص در ستاد کرونا شد و گفت: امیدوارم تا فرصت است فقیهان متخصص در ستاد مبارزه با کرونا دعوت شوند و در تصمیم های غیر فنی تجدید نظر کنند.

وی در پایان بر لزوم عمل به دستورات ولی امر مسلمین توسط مدیریت ستاد و مردم متدین و متشرع و هیاتهای عزاداری تاکید کرد و افزود: با تبعیت از منویات رهبر معظم انقلاب به حدیث اما الحوادث الواقعه و مقبوله بل صحیحه عمر بن حنظله عمل خواهد شد./1370/ت302/ب1

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما