اکرمی: انقلابی بودن لازم است اما کافی نیست


اکرمی: انقلابی بودن لازم است اما کافی نیست

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش دوران جنگ، انقلابی و متخصص بودن را لازمه هم دانست و گفت: انقلابی بودن لازم و خوب است، اما شرط کافی نیست و حاکمیت برای حل مشکلات کشور باید مجمعی با حضور استادان علوم سیاسی، اقتصادی و جامعه شناسان دلسوز نظام و انقلاب تشکیل دهد.

«سید کاظم اکرمی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با طرح این پرسش که چرا در تصمیمات سیاسی از کارشناسان و متخصصان مشاوره گرفته نمی‌شود و بیشتر مشاوران افراد معمولی هستند، گفت: من کسانی با مدرک دکترا می‌شناسم که معترف هستند شخص دیگری پایان نامه آنها را نوشته است! این افراد باسواد نیستند و نمی‌توانند در تصمیمات مهم سیاسی کشور صاحب‌نظر باشند.

عضو مجمع وزیران ادوار جمهوری اسلامی گفت: مراجع دینی که همواره دلسوز نظام هستند چرا از مسوولان نمی‌خواهند که از متخصصان دانشگاهی برای حل مشکلات کشور استفاده شود تا راهکار ارائه دهند؟

وی با تاکید بر برگزاری منظم جلسات «مجمع وزیران ادوار جمهوری اسلامی»، گفت: در دو تا سه دوره گذشته که مجمع تشکیل جلسه داد تعداد کمی از وزیران سابق شرکت کردند. در حالی که این مجمع بیش از ۳۰ عضو دارد. یکی از دلایل عدم حضور این است که مشخص نیست مصوبات این مجمع چقدر عملی می‌شود.

آموزش و پرورش پایه توسعه کشور است

اکرمی به کمبود بودجه آموزش و پرورش زمان جنگ تحمیلی اشاره کرد و یادآور شد: زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودم به دلیل مساله جنگ و مشکلات اقتصادی دولت، ناچار شدم اجازه تاسیس مدارس غیرانتفاعی را صادر کنم. امام (ره) فرمودند که این قانون باید به نفع محرومان و مستضعفان باشد. مهاجرانی در دور دوم از این طرح دفاع کرد و رای آوردن این طرح منشاء تفاوت طبقاتی در جامعه شد.

رییس کمیسیون آموزش مجمع وزیران ادوار جمهوری اسلامی اظهار داشت: دولت زمان جنگ مشکل بودجه داشت. با تاسیس مدارس غیرانتفاعی مقدار زیادی در هزینه دولت صرفه جویی شد و این یک راه حل بود، اما در دوره‌های بعد که شرایط جنگی حاکم نبود و نفت هم به طور معمول خرید و فروش می‌شد به دلایل نامشخصی مدارس نمونه دولتی و شاهد تاسیس شد.

اکرمی با بیان اینکه در آموزش و پرورش به شیوه مطلوب عمل نکرده ایم، اظهار کرد: دولت‌ها هرگز نتوانستند و نخواستند دریابند آموزش و پرورش پایه توسعه کشور است. نتوانستیم دانش آموز باسواد و دارای مهارت تربیت کنیم که بتوانند بعد از اخذ مدرک دیپلم در جامعه کار کنند. سال‌ها به‌شکل دیسیپلینی و رشته‌ای مدارس را اداره کرده‌ایم. این شیوه آموزش در دنیا دیگر رشته ای نیست و سال‌هاست تغییر کرده و بیشتر تلفیقی است. پایه رشته ریاضی در مدارس ما پایین است و معلوم نیست در چند سال آینده استادان ریاضی چه تعداد دانشجو خواهند داشت همه دانش آموزان مایل هستند که رشته تجربی را برای درآمد بالای شغل پزشکی انتخاب کنند

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: بعد از دوره اصلاحات وزیرآموزش و پرورش شناختی نسبت به مدیریت آموزش نداشت و به نظر من ناموفق بود. در کشور براساس مطالعات تطبیقی برای توسعه آموزش اقدام نکردیم، باید با بررسی شیوه آموزشی کشورهای توسعه یافته تغییراتی در شیوه آموزش انجام می‌دادیم.

اکرمی با اشاره به اینکه بخشی از نابسامانی وضعیت امروز به آموزش و پرورش برمی‌گردد، گفت: تاسیس مدارس نمونه دولتی و شاهد در کشور لازم نبود الان ۲۴ نوع مدرسه در کشور وجود دارد که این رویه در سایر کشورها مرسوم نیست.

وی ادامه داد: در مدارس دولتی سطح و کیفیت آموزش پایین است. تقریبا آزمایشگاه و کتابدار وجود ندارد و در جایی هم که کتابخانه هست شرایط خدمات کتابخوانی به دلیل نبود کتابدار مطلوب نیست. وقتی کتابدار رسمی در مدارس وجود ندارد نمیتوان فرهنگ مطالعه را تقویت کرد. آزمایشگاه‌ها در مدارس بسته است و کار مهارتی به نحو مطلوب انجام نمی‌شود. معلم برای شیوه انتقال باید به گفتن اکتفا کند که این موضوع به بی‌انگیزگی در آموزش منجر می شود. لازم است از حاجی میرزایی وزیر کنونی دولت تشکر کنم که تا حدودی سعی کرده است مشکلات معلمان را کاهش دهد و با افزایش حقوق معلمین کمک زیادی به آموزش و پرورش کرده است.

اکرمی خود را مخالف حذف کنکور توصیف کرد و گفت: تبعیض‌های میان داوطلبان کنکور، برای ورود به دانشگاهها وجود دارد. فردی می‌گوید با رتبه ۲ هزار همکلاس دانشجویی سهمیه‌دار با رتبه هشت هزار است. به نظر من در علم نباید امتیاز داد.

وزیر پیشین آموزش و پرورش در ادامه افزود: دانش آموزان از شیوه آزمون سراسری رنج می‌برند. کنکور به همان اندازه‌ای که سخت است و با نحوه آموزش مدارس ما هماهنگی ندارد. باید دو وزارتخانه -آموزش و پرورش و علوم- در این زمینه آسیب شناسی کنند تا سازمان سنجش به نحوی سوالات را طرح کند که دانش آموزان بتوانند به راحتی در کنکور قبول شوند. البته وزارت علوم اجازه تاسیس دانشگاه‌های غیر انتفاعی و آزاد بدون کنکور را داده است و شاید در رشته های غیرپزشکی مشکل چندانی در بحث کنکور وجود نداشته باشد و دانش آموزان بدون کنکور هم بتوانند در دانشگاهها غیر انتفاعی در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند.

دولت تنها نهادی است که می‌توان از آن انتقاد کرد

اکرمی، دولت را تنها نهادی دانست که می‌توان به آن انتقاد کرد و گفت: همه مشکلات متعلق به دولت نیست و منتقدان هم می‌دانند دولت به تنهایی مسبب مشکلات امروز جامعه نیست.

این دولتمرد سابق به‌ بی‌اطلاعی برخی مسوولان از قیمت‌ها و سطح معیشت مردم اشاره کرد و گفت: وقتی قیمت میوه از ۱۵ هزارتومان کمتر نیست شخصی که ماهیانه حقوق ۲ میلیون تومانی دریافت می‌کند چگونه زندگی اش را در این شرایط تامین کند؟ آیا مسوولان کشوری با حضور در بازارها از قیمت کالاها خبر دارند؟ البته مسوولان دلسوزی هم وجود دارند که برای خدمت به مردم و نظام صادقانه کار می‌کنند و این رویه باید همگانی شود.

اداره کشور براساس معیارهای عدالت علوی

اکرمی گفت: بیش از آنکه طرفدار اصلاحات باشم اصلاح‌خواه هستم. اعلام کردم عضو هیچ حزب و گروه سیاسی نیستم و با فکری که وارد انقلاب شدم بر این باورم که کشور باید بر اساس معیارهای عدالت علوی اداره شود. امیرالمومنین (ع) در نامه به مالک اشتر معیارهایی را تدوین کردند که به آن عمل نمی‌شود. یکی از مشکلات عمده کشور دو دسته کردن مردم در انتخابات است و این اختلافات برای کشور خطرناک است.

این دولتمرد سابق، با اشاره به نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید دارای سوابق کار در حد وزیر بوده و از نمره قابل قبولی میان مردم برخوردار باشد.

مشارکت کم در انتخابات دوم اسفند مجلس بررسی شود

اکرمی درباره مجلس یازدهم، با اشاره به نرخ پایین مشارکت شهروندان در انتخابات دوم اسفند، گفت: یکی از نمایندگان مجلس به من گفت که در این دوره، آرای من نسبت به گذشته ۴۰هزار نفر کمتر شده بود موضوعی که مسوولان برای یافتن راهکار باید راجع به عوامل کاهش مشارکت فکر و اندیشه کنند.

این فعال اصلاح طلب یادآور شد: وقتی ۸۰ درصد شهروندان تهرانی در انتخابات شرکت نمی‌کنند معلوم است در خیلی از موارد با ما همراه نیستند، باید در این مورد تحقیق و بررسی شود و از استادان علوم سیاسی که وابستگی حزبی ندارند دعوت شود تا با تحلیل مسائل جامعه طرحی برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ارائه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنج عضو استان قم به باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی "قاف" راه یافتند