آزمایش موفقیت‌آمیز سوخت موشک سبز و دوستدار محیط زیست توسط ناسا


آزمایش موفقیت‌آمیز سوخت موشک سبز و دوستدار محیط زیست توسط ناسا

گجت نیوز سوخت موشک سبز ماده‌ای غیر سمی برای به حرکت درآوردن راکت‌ها و فضاپیماها بوده که ناسا به تازگی اجازه استفاده از آن را صادر کرده است؛ این اتفاق می‌تواند آینده سفرهای فضایی را تغییر دهد. اخیرا آژانس فضایی ناسا اجازه استفاده از یک نوع سوخت موشک سبز و دوستدار محیط زیست را صادر کرده است.... نوشته آزمایش موفقیت‌آمیز سوخت موشک سبز و دوستدار...

سوخت موشک سبز ماده‌ای غیر سمی برای به حرکت درآوردن راکت‌ها و فضاپیماها بوده که ناسا به تازگی اجازه استفاده از آن را صادر کرده است؛ این اتفاق می‌تواند آینده سفرهای فضایی را تغییر دهد.

اخیرا آژانس فضایی ناسا اجازه استفاده از یک نوع سوخت موشک سبز و دوستدار محیط زیست را صادر کرده است. برخلاف سوخت‌های قدیمی‌تر، این محصول سمی نبوده و گفته شده که به احتمال قوی، آینده پرتاب موشک‌ها و کاوش‌های فضایی بشریت از طریق این نوع سوخت، متحول خواهد شد.

سوخت غیر سمی مورد نظر توسط دانشمندان آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا در کالیفرنیا، به عنوان جایگزینی برای هیدرازین (hydrazine) ساخته شده است. هیدرازین سوختی سمی بوده که تا به امروز برای به حرکت درآوردن موشک‌ها و رنج گسترده‌ای از فضاپیماها به کار می‌رود. ناسا با صادر کردن اجازه استفاده از این سوخت جدید که اسنت (ASCENT) نام دارد، گام نخست برای استفاده از مواد اشتعال‌پذیر دوستدار محیط زیست را در اکتشافات فضایی برداشته است.

تولید سوخت موشک سبز

چندین سال پیش ناسا تحت عنوان پروژه‌ای به نام ماموریت تزریق پیشرانه سبز (GPIM)، کار روی این سوخت موشک را آغاز کرد و اقدامات مربوط به تایید کارایی و کیفیت این محصول هم توسط دانشمندان این پروژه انجام شده‌اند. همان‌طور که اشاره شد، سوخت اسنت برخلاف محصولات قبلی سمی نیست، اما تا به امروز از این سوخت و سیستم به کار رفته برای سوزاندن آن استفاده نشده است. ناسا اعلام کرده که در حال حاضر، ترکیب جدید اسنت برای اولین بار توانایی‌هایش به عنوان یک سوخت موشک قابل اعتماد را ثابت کرده است.

دانشمندان ناسا در بیانیه مربوط به سوخت اسنت اعلام کرده‌اند که این محصول به رنگ صورتی بوده و برخلاف هیدرازین، نیازی به استفاده از اکسید کننده مجزا برای سوزاندن آن نیست. به علاوه سر و کار داشتن با این ماده خطرات کمتری را به همراه دارد و نیازی نیست که همانند هیدرازین، افراد برای کار با آن از لباس‌های محافظتی مخصوص بپوشند و از پروتکل‌های سخت‌گیرانه پیروی کنند. چنین مسائلی باعث می‌شود تا این سوخت جدید هزینه‌های استفاده و نگهداری کمتری داشته باشد و در کمال تعجب باید گفت که اسنت از نمونه‌های سمی خود کارایی و بازدهی بیشتری دارد.

آزمایش موفقیت‌آمیز سوخت موشک سبز و دوستدار محیط زیست توسط ناسا

آزمایش موفقیت‌آمیز سوخت موشک سبز و دوستدار محیط زیست توسط ناسا

کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی

کاهش هزینه‌ها و بیشتر کردن کارایی به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا سفرهای فضایی طولانی‌تر را عملی کرده و تجهیزات فضایی را به مسافت‌های دورتری بفرستند. البته همان‌طور که اشاره شد، برای به کار گیری اسنت باید فضاپیماها و موشک‌ها به تجهیزات مخصوصی مجهز باشند. آزمایش‌های مربوط به تایید کارایی این سوخت موشک سبز هم بیشتر از همه به اثبات توانایی تجهیزات مورد نظر مربوط می‌شود.

ناسا اعلام کرده که تا به امروز، تقریبا تمامی آزمایش‌های تجهیزات مورد نظر با موفقیت پیش رفته‌اند و کارایی اسنت برای تامین رانش سفرهای فضایی اثبات شده است. به علاوه این امکان وجود دارد که در خطوط هوایی تجاری و هواپیماهای مسافربری هم از این سوخت جدید استفاده شود.

یکی از تازه‌ترین ماموریت‌های آژانس فضایی آمریکا که از سوخت مورد نظر برای انجام آن استفاده می‌شود، «چراغ‌قوه ماه» (Lunar Flashlight) نام دارد. گفته شده که این ماموریت یکی از اولین پروژه‌هایی خواهد بود که در آن از سوخت موشک سبز و دوستدار محیط زیست استفاده خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید