آزمایش خون به شما چه می گوید؟


آزمایش خون به شما چه می گوید؟

آزمایش خون شامل موارد یا شاخصه‌های تشخیصی است که به پزشک در شناسایی بیماری و تعیین سطح سلامتی افراد کمک شایانی می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت گروه علمی فرهنگی و هنری خبرگزاری صدا و سیما،آن چه تحت عنوان آزمایش کامل خون یا (CBC (complete Blood count برای بیماران درخواست می‌شود، شامل شمارش کامل فاکتور‌های خونی است و براساس آن سلول‌های موجود در گردش خون افراد آنالیز یا بررسی می‌شود.
ممکن است برای شما جالب باشد که این حروف اختصاری که در کنار نسخه آزمایش خون شما نوشته می‌شود به چه معنی است و حاوی چه پیامی برای پزشکان است.

آزمایش خون به شما چه می گوید؟


آزمایش خون یا CBC، آزمایشی برای شمارش و اندازه گیری سلول‌های خونی شامل گلبول‌های قرمز یا (RBC (Red Blood cell، گلبول‌های سفید blood cell) WBC White)، پلاکت‌ها (PLT (Platelets و اندازه گیری آن‌ها نسبت به هم است.
در واقع ارزیابی این شاخصه‌ها به پزشک در تشخیص انواع بیماری ها، کم خونی‌ها غلظت خون، عفونت ها، التهاب‌ها و سرطان‌ها کمک می‌کند. این سلول‌ها در مغز استخوان تولید می‌شود و میزان و تعداد آن‌ها بنا به رده سنی فرد آزمایش دهنده نیز تفاوت‌هایی دارند حتی استعمال دخانیات و سیگار هم در ارزیابی شاخصه‌های خونی از سایر افراد متفاوت است.
سلول‌های خونی بدن همه افراد را در چند دسته تجزیه و بررسی می‌شوند.
الف: گلبول‌های قرمز خون یا همان RBC که پس از تولید در مغز استخوان به جریان خون یا همان گردش خون وارد می‌شوند و در نتیجه آزمایش خونی افراد بین عدد ۴ تا ۶ میلیون است که البته خود این RBC یا گلبول قرمز مرجع تشخیص شاخصه‌هایی از جمله هموگلوبین HBG (پروتئین مسئول اکسیژن رسانی خون در بدن) هماتوکریت HCT اندازه گیری درصد گلبول‌های قرمز در کل حجم خون، MCV یا حجم گویچه‌ای خونی، MCH یا اندازه گیری هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون، MCHC غلظت گویچه‌های خونی و RDW یا پراکندگی گلبول‌های قرمز خون است.
یعنی شما با دادن آزمایش خون CBC نتایجی را بدست می‌آورید که نشان دهنده کم خونی، پرخونی، آنمی‌ها و غلظت خون است.

ادامه مطلب در یادداشت های بعدی ...


یادداشت از طیبه کارگر آزمایش خون به شما چه می گوید؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی